21 March 2011

Balik Kampung (Lojing-Tiada Lagi Kehijauan..)

Seperti Tanah Tinggi Cameron,
Lojing terletak di atas Banjaran Titiwangsa.

Secara geopolitik pula,
Lojing bersempadankan
Daerah Cameron Highlands
di Pahang dan dan
Daerah Kinta di Perak.

Dengan ketinggian dari aras laut
adalah sekitar 800 ~ 1000 meter,
suhu pula antara 18 C ~ 27 C.

Lojing tidaklah sesejuk Cameron
dan juga ternyata agak panas.
Tetapi masih dikira ber "suhu sederhana "
jika dibandingkan dengan lain lain tempat
di Kelantan dan juga di Malaysia.


Saya pasti ramai
yg masih ingat
isu tanah tinggi Lojing ni
agak panas sedikit masa dulu

Karam Singh Walia
pernah kesini ke..:)








Tiada lagi pemandangan menghijau
bukit ditarah dan digondol
utk tujuan pertanian

Yang pasti, setiap tindakan kita ke atas alam ini,
sememangnya ada kesan
keatas sistem ekologi

ALLAH jadikan bumi dengan
sebegitu indah,cantik..
bergunung ganang
tanah tinggi rendah
lautan,banjaran
semuanya ada fungsi...

sesekali alam merajuk
ketika itulah semuanya kelam kabut...


bersambung...........

10 comments:

  1. Assalamualaikum Kamsiah

    saya belum sampai kesana lagi

    Wassalam

    ReplyDelete
  2. sesekali alam merajuk
    ketika itulah semuanya kelam kabut...

    setuju dengan ayat ni.... lumrah orang kita macam ni lah..

    ReplyDelete
  3. xbest dah nk hirup udara segar...

    ReplyDelete
  4. salam kamsiah...
    cantik permandangan nya. pandai ambik gambar ..
    harap selamat pergi dan balik ...

    psl karam singh walia tu ..
    dia nak sepak dengan orang2 melayu kt kelang ni.
    psl tu sekarang dia dah tk kuar TV ..

    dapat tengok insiden tu dalam rakaman ..

    ReplyDelete
  5. Betul2 bila dah terjadi sesuatu bencana time tue nak buat apa2 pun dah x guna dah..

    ReplyDelete
  6. Betul tu kak..
    Bencana yg berlaku kat bumi skang adalah berpunca dari ktia sendiri...

    ReplyDelete
  7. cantik gambar pemandangan tu tapi apakan daya, seri kecantikannya makin gondol gara-gara kerakusan tangan manusia.. tempat yang sepatutnya sejuk dah tak sejuk sekarang...

    ReplyDelete
  8. salam akak..

    cantiknye..ciptaan Allah..

    kehijauan..sejuk mata memandang..:)

    ReplyDelete
  9. Salam kak kamsiah..gambar2 ni diambil di tepi highway ke?

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.