21 March 2020

Timun Tikus



Timun Tikus adalah tumbuhan liar yang biasanya hidup menjalar dan melilit pokok. Buah timun tikus yang masih muda boleh dimakan atau dijadikan ulaman dan rasanya seakan-akan rasa timun biasa.

Nama Lain dari timun ini adalah Terung Kemal, Terung gemal, Akar Bukit. Timun Tikus bersifat menjalar, berbunga atau dengan kata lain masuk dalam keluarga Cucurbitaceae.

Pokok timun memiliki 35 species di seluruh dunia yang tumbuh di daratan Afrika, Autralia, Oceania hingga ke Asia.

Tikus timun adalah sejenis tumbuhan liar yang berwarna hijau dan kemerah-merahan apabila sudah tua yang biasanya kita temui di pekarangan rumah atau di dalam hutan.

Tumbuhan ini seperti timun biasa, yang membezakan hanya dari saiznya yang sekecil jari tangan. Daun dan batang juga kecil tidak seperti timun biasa yang mempunyai daun dan batang yang lebih besarTumbuhan ini seperti timun biasa, yang membezakan hanya dari saiznya yang sekecil jari tangan. Daun dan batang juga kecil tidak seperti timun biasa yang mempunyai daun dan batang yang lebih besar



5 comments:

  1. Tk pernah jumpa/makan rasanya..comel, mesti rangup nih..

    ReplyDelete
  2. Boleh makan ye kak.. pernah jumpa tapi tak fikir yang ianya boleh dimakan.. Jadinya tengok jelah.. rugi betul tak rasa masa tu.. Sekarang dah tak pernah jumpa..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.