15 September 2020

Suntikan Insulin

Diabetis dan suntikan insulin 
umpama irama dan lagu
Berkait rapat

Sewaktu mula2 disahkan mengidap diabetis dulu
Dok berulang alik pi amik ubat
 chek paras gula
Tak banyak penurunannya
Hinggakan doc tak larat nk berleter dh

Akhirnya doc mengsyorkan saya amik suntikan insulin
Dengar ja suntikan
Berkerut dahi saya

Akhirnya terpaksa la menyuntik diri sendiri
2 kali sehari dgn dos yg ditetapkan

Satu hari ke hospital utk follow up
Doc bertanya adakah saya akhir2 ni pening2
Mual2,rasa loya
Ya doc..malah pening kepala smp tak boleh nk bgn

Puan tau tak
Paras gula puan terlalu rendah
1.1 ja
Puan boleh pitam bila2 masa
Saya minta puan hentikan  suntikan insulin
Mkn ubat ja utk control diabetis


Itu citer th lps
Dh setahun lebih saya bebas suntikan insulin

Tp peralatan suntikan masih tersimpan rapi
Doc memberikan 2 batang pen utk suntikan
Satu utk ubat kaler hijau
Dan satu lg utk ubat kaler kuning
Kalau beli sendiri pen ni berharga rm200 lbh satu

Doc akan ajar cara mengunakannya dgn betul

Stok jarum
Ada berbagai warna jarum
Saya pilih kaler ungu utk jarim palin pendek


Percayalah...suntikan insulin sikit pun tak rasa sakit
Malah lbh sakit jika digigit semut gatal


12 comments:

  1. Kekurangan gula pun bahaya juga.
    Nasib baik tidak payah suntik. Saya ini takut juga jarum suntikan.

    ReplyDelete
  2. kiranya itu kene simpan je lah yek kak... nasibla tak perlu suntikan lagi

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah bebas insulin moga sentiasa sihat sejahtera jaga diri Kam

    ReplyDelete
  4. Allah, terkenang zaman pregnant. Tiga2 anak, saya kena cucuk insulin, 4 kali sehari..huhuk

    ReplyDelete
  5. buleh hypo klu gula t;lalu rendah. btw, alhamdulillah.. congrats for your free insulin result.

    ReplyDelete
  6. Times flies and now you are with a medical condition,pls take care.

    ReplyDelete
  7. Alhamdulillah, moga rezeki kesihatan yg baik berpanjangan ameeen

    ReplyDelete
  8. Syukur Alhamdulillah. Bebas insulin satu kelegaan. Moga terus sihat.

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.