11 November 2010

Menjeruk Rasa...

Jeruk buah-buahan ni
husband kata pemberian kawannya
sekali pandang mmg cantik,menarik
kalerful...
buah2annya pulak saya cuma kenal
beberapa jenis ja
betik,mempelam,kedondong,pala
selebihnya..saya tak kenal
buah apa yg digunakan

tp rasanya yg terlalu manis,melekit
terbantut selera nak makan
sebab saya mengurangkan makanan yg terlalu manis

akhirnya jeruk ni dibasuh berkali2
direndam air panas...kemudian air sejuk
baru lah kurang kemanisannya


*tajuk tiada kena mengena dgn gambar/entry*

post signature

22 comments:

  1. nampak sedap....:), nice header pictures, happy family :)

    ReplyDelete
  2. mmg betul tu...nak mkn jeruk..omu basuh lu...sbb xtahan manis dan keasidan nyer...

    ReplyDelete
  3. salam kamsiah ...
    nak tanya sikit.
    psl gmbo famili tu,

    hb dulu mase mude dan awal perkahwinan ni kerja kt DP, butterworth ke. maaf la klu pelanduk 2 serupa.
    cume dulu badan dia ni kecil, tp bile dah kahwin, biase la badan naik ..
    name Sh...........n ..
    klu betul kwn lame aby tuh ..

    ReplyDelete
  4. Mesti jeruk tu datang dari Penang ek kak..Hehehe~ kita agak² jerk..

    ReplyDelete
  5. slam Yah..memang colourful..tapi kalau Siam mari,hati2 sebab mereka guna ibu gula dan memang manis..Makcik jarang beli,kalau nak makan juga macma u buatlah basuh berkali2..

    ReplyDelete
  6. @omuriceomurice...kalau buat sendiri...selamat,kan..cuma taruk gula dan garam ja..

    ReplyDelete
  7. @aby
    kucing dua serupa kut hehe...
    mungkin betul la tu...dulu keje kat b'worth...dulu ada rambut..:)

    ReplyDelete
  8. @nUR_rOsALiNdAbetoi la mala...jgn ngidam jeruk pulak nanti ya..

    ReplyDelete
  9. @mohdandmeriamsalam makcik yam...itu penang mari...siam mari mmg 'power'...dah la tak pasti halal haramnya,kan..

    ReplyDelete
  10. kak..sy mmg tak suka kalo nak membeli jeruk cacamerba campur2 ni. (akak punya ni, org bg..kan..hehe)
    Sy suka beli asing2. Kuinin asing, pelam asing, kelubi dan salak..asing2 laa..
    Tp sy akan rendam ngan air tapis dulu bg keluar manis2 yg keterlaluan tu. Bahaye manis2 ni, kan..

    Kalo jeruk siam tu pun sama ler. Kena rendam dulu..kalo idak..suami sy makan mesti nak bersin. Kuat betul cuka dia..huhu..

    ReplyDelete
  11. salam kamsiah..jeruk tu memang manis sangat kan..akak pun pernah beli dulu..tapi lepas uami tak bagi lagi..manis sangat katanya..

    ReplyDelete
  12. buat acar buah sedap jugak tu kak...

    ReplyDelete
  13. ooooi sedapnya... i pulak yg jeles.

    ReplyDelete
  14. Sy pun kurg gemar mkn jeruk sbb terlampau manis. (Eceh, mcm la kek n mnis =p) (^.^)

    ReplyDelete
  15. @kak Ernakak erna...saya pun jarang2 beli jeruk...biasanya buat sendiri..bubuh gula dan garam ja..

    ReplyDelete
  16. @LadyBirdlady...teramatlah manisnya..melekit2..akak tak berapa suka...

    ReplyDelete
  17. @idasmacar buah mmg sedap..tak la semanis jeruk,kan..

    ReplyDelete
  18. @Mawar Merahmawar..basuh dulu sebelum makan..kureng sikit tahap kemanisannya

    ReplyDelete
  19. jeruk dari penang ke ni, sy suka buah jeruk yang merah tu, sedap sgt

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.