15 March 2013

Nasihat Yg Bercanggah

Bila batuk
kata org2 tua
-jgn minum ais..aiskrim...nanti bertambah teruk
-jgn makan tembikai,nanti tak baik2 batuk tu
-jgn makan pisang....pisang tu sejuk
-jgn makan betik..sejuk...

Bila ke klinik jumpa doktor
-dinasihatkan makan benda2 yg sejuk,lembut
seperti jelly,aiskrim,pisang

sbb kadang2 batuk yg teruk
membuatkan anak tekak bagaikan 'luka'
perit terasa

so benda2 yg lembut dan sejuk tu menyamankan tekak

nasihat yg berbeza
serta pendapat yg bercanggah...

35 comments:

  1. Salam pagi Jumaat Kam..

    Kalau dapat aiskrim semangkuk macam tu, sanggup langgar pantang, bagus juga nasihat doktor ni, kena dengan selera kita, hehe..

    ReplyDelete
  2. hehehe...susah jugak kan bila ada dua pendapat.

    ReplyDelete
  3. batuk minum air asam jawa. hehe.. btw. banana split! terrrliurrrrr

    ReplyDelete
  4. kalau ais krim sejuk. tapi makan banyak-banyak jadi panas balik. ss tak boleh makan ais krim masa demam. silap-silap boleh dapat pnyakit batuk pula. hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe..nasib baik la..kalau tak jenuh nak beli aiskrim byk2..

      Delete
  5. rasanya ikut kesesuaian badan seseorang la...org2 dolu based pada pengalaman, doktor pula based pada apa yg diaorg belajar...tp klu noe, klu batuk makan ubat batuk yg herbs, klu ubat batuk biasa mmg lagi teruk n mmg elak makan ayam...klu ayam..nanti lg gatal ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ubat batuk yg biasa tu menyebabkan rasa ngantuk...yg mat2 gian dok beli tu..

      Delete
  6. hurmmm..skrg ni ikut petua doktor jek :)

    ReplyDelete
  7. pagi2 dah tunjuk aiskim.. petang nie kena g beli la.. =)

    ReplyDelete
  8. salam jumaat kak kam saya prefer ikut nasihat orang tua2

    ReplyDelete
  9. salam jumaat yang indah
    singgah pagi

    ReplyDelete
  10. ikut kesesuaian badan seseorang kot...

    ReplyDelete
  11. Betul tuh kak..kadang2 konpius jdnya nak ikut yg mana satu..

    ReplyDelete
  12. banyak sangat `jangan', tu yang orang zaman sekarang suka main redah je...

    ReplyDelete
  13. betul tu kak Kam... saya klu sakit tekak terus mkn icecream...berkesan jugak...hehe

    ReplyDelete
  14. dulu anak saya bedah tonsil doktor suruh maka ais krim supaya sejuk tekak dan kurang sakit...

    http://www.noormalashahar.blogspot.com
    http://www.noormalashahar.com

    ReplyDelete
  15. Mungkin 'jangan' tu bergantung kepada indvidu. Sebab badan seseorang tidak sama antara satui sama lain.

    Kak Ani pun kalau demam doktor selalunya nasihat beri anak makan aiskrim batang, kalau dapat aiskrim malaysia yang kita buat tu elok, sebab kita nakkan aisnya tu.

    ReplyDelete
  16. aiskrim adalah penawar batuk dan sakit tekak mmg boleh diterima, yummy..
    Tp sebagai penawar....bkn lah semua yg serasi @ raksi...kan...

    ReplyDelete
  17. salam ukhuwah cik kamsiah. banana split feveret saya masa sekolah.. sedap sangat sangat sangat..

    ReplyDelete
  18. Kalau anak batuk mmng ikut nasihat doc....tapi kalau saya, biasanya ambik madu jer.....

    ReplyDelete
  19. pernah makan benda2 ni time batuk, memang peritlah tekak, kalau kena berminyak lagi parah. Apapun dua2 ..tu rasanya kena minum air banyak2 lagi baik, makan buah-buahan segar rasanya juga ok...

    ReplyDelete
  20. Masa saya sakit tekak haritu ramai nasihatkan saya suruh makan aiskrim...cuma saya masih percayakan mitos makan benda sejuk lagi lambat baik..huhu

    ReplyDelete
  21. kak, makan aiskrim yg orang lain belanja lagi besau selera kak..kihhh ")

    ReplyDelete
  22. Org dulu2 kalau beranak cuma makan nasi dengan ikan kering dan lada, tanpa sayur, tanpa buah, tanpa ayam dan tanpa ikan basah....pantang!!! Tapi sekarang kalau bagitau doktor cuma makan nasi dengan ikan kering pasti kena marah...tak cukup vitamin macam mana badan nak cepat pulih??

    ReplyDelete
  23. salam.. sis..^^

    haah ikut nasihat dr jer sekarang ni.. bukan x nak ikut cakap orang dulu2.. tapi memangdang doktor lebih arif dan mereka bei nasihat atas fakta yang mereka tahu..kan2..^^

    ReplyDelete
  24. husna pon baru dgr pasal nih..minggu lpas skit tekak..lpas tuh roomate suruh makan ais cone tuh..dya ckp kasi sejuk skit anak tkak tuh..dah mkn mmg berkesan..=)

    ReplyDelete
  25. Tak boleh salahkan org dulu2.....
    Dulu tak boleh buat analisa saintifik...kikikiki

    ReplyDelete
  26. salam k.kam
    sedapnye banana split. mmg ubat org selsema ni. hehe, itule ros pun kdg2 ada dgr mcm tu gak. belah tradisional jgn makan benda2 sejuk, tapi doctor/moden galakkan makan plak. hehe, kita bersederhana jalah

    ReplyDelete
  27. saya kalau batuk makan asikirm mmg saja cari nahas... suara terus hilang.. huhhu, so bergantung pada individu jaga la kan?

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.