08 January 2015

Khasiat Petai Belalang


Biji Petai

 Khasiatnya ialah apabila dimakan dapat merawat masalah hati (liver), 
usung, bengkak buah pinggang, kencing manis (diabetes).
 Juga dapat membunuh cacing dalam perut serta usus, lalu keluar bersama najis. 

 Daun 

Daun petai boleh digunakan untuk merawat demam kuning.
 Caranya ialah dengan merebus daun petai, kemudian airnya dibuat minum. 

 Akar (kulit akar)

 Ini khusus untuk rawatan kencing manis (diabetes),
 juga direbus kemudian airnya diminum. Amalkan selalu.

 Khasiat Petai Belalang 

Petai belalang kecil buahnya dan boleh di dapati di kawasan kampung.
 Khusus bagi mereka yang nak merawat masalah buah pinggang, 
caranya ialah dengan mengeringkan sejumlah petai belalang.
 Setelah itu masukkanlah petai-petai yang telah dijemur kering itu ke dalam air panas. 
Minumlah ia setelah membiarkan seketika. 
Sangat mujarab.
 Bagi sesiapa yang ada masalah buah pinggang tu, bolehlah cuba.
 Setelah beberapa kali meminumnya, 
boleh jumpa doktor untuk diperiksa. Insya-Allah ada perubahan. 


 Kajian berkenanaan dengan Khasiat Petai

 Kajian 1:

 Strok. 
Berdasarkan penelitian yang diperolehi daripada The New England Journal of Medicine
 mendapati amalan memakan petai setiap hari berupaya menurunkan risiko 
kematian akibat strok sebanyak 40 peratus.

 Merokok. 
Petai dikatakan berupaya membantu individu yang ingin berhenti merokok.
Vitamin B6, B12, kalium dan magnesium yang terdapat di dalam petai
 dikatakan berupaya membantu tubuh sembuh cepat daripada ketagihan nikotin. 

 1. Anemia.
 Dengan kandungan zat besi yang tinggi, petai berupaya 
menstimulasi pembentukan sel darah merah sekali gus mengurangkan derita pesakit anemia.

 2. Sembelit.
Petai memiliki kandungan serat yang tinggi. 
la membantu memudahkan proses pencernaan sekali gus mengelakkan masalah sembelit.

3. Kegemukan.
Hasil kajian yang dilakukan oleh Institut Psikologi Austria,
 mendapati tekanan yang dialami akibat kerja menyebabkan ramai
yang memilih coklat untuk mengurangkan tekanan. 
Begitu pun, makanan tersebut sebenarnya membuatkan anda berhadapan dengan masalah kegemukan. 
Amalan memakanan petai berupaya mengatasi masalah kegemukan.

 4. Depresi. 
Petai dipercayai dapat mengurangkan depresi. Ini kerana ia mengandungi Trytophan 
yang berupaya merubah mood seseorang menjadi lebih relaks dan tidak tertekan.


44 comments:

  1. masa saya buat volunteer work kat zoo negara
    bagi rusa-rusa kat situ makan daun petai belalang ni..

    ReplyDelete
  2. byknya khasiat petai ni tp saya xreti nak msk benda ni..

    ReplyDelete
  3. Dulu masa zaman kanak2 di kampung, petai ni dijadikan lauk - buat sambal tumis. :)

    ReplyDelete
  4. petai biasa makan, petai ni ada tak yg makan wat ulam ke

    ReplyDelete
  5. banyakkkk khasit nye kak blakang opis sy bnyk tak terkata dh mcm kebun tak tau plak khasitnye banyak gini...

    ReplyDelete
  6. Tak sangka banyak khasiatnya. Rumah kampung suami kakak di Batu Pahat banyak tapi kami dok biarkan aje sampai kering coklat nanti dia merekah dan gugur. Kadang jadi anak pokok di bawa kawasan sekitar, tapi biasa kakak ipar akan cabut dan buang.

    ReplyDelete
  7. owhhhh byk khasiatnyer ya...

    kecil2 dulu kami suka makan petai belalang ni bler penat main ;)

    ReplyDelete
  8. ingatkan pokok nih just utk perhiasan or tumbuhan liar jer.. bnyak jgk kegunaan n khasiat dia yer... huhuu

    ReplyDelete
  9. Masa kecik-kecik dulu... petai ni buat macam jajan je.

    ReplyDelete
  10. Petai dan petai belalang,dua-dua saya suka dan dua-dua saya makan..hehehe

    ReplyDelete
  11. Lama xmakan petai belalang. Pokok dh byk kena tebang

    ReplyDelete
  12. mak saya kata ni petai cina
    sedap nim masak dengan tempoyak =)

    ReplyDelete
  13. salam kak
    lamanya tak dtg sini..semoga akak sekeluarga semuanya selamat sihat walafiat yer...kg kena banjir tak?

    ReplyDelete
  14. Dulu saya cuma ia hanya sekadar pokok hiasan tepi jalan tapi bila dah kahwin bapa mertua yang bagitahu boleh makan.. siap buat testimoni nak bagi saya percaya yang boleh dimakan.. hehehe..

    ReplyDelete
  15. anak2 sy suka mkn..dorg mkn mentah camtu je..seronok tgk dorg dok kunyah biji petai tu..sy just tgk je..baunya mak aih...cam petai le heheh

    ReplyDelete
  16. dana suke mkn petai tuh kak, sedap rasa lite2 takdelah kuat mcm petai biasa tuh...

    ReplyDelete
  17. hahaha..selama ni saya tak pernah tahu pun namanya Petai Belalang

    ReplyDelete
  18. masa kecik dulu selalu makan, sebab dia tumbuh disepanjang jalan di kampung...la ni banyak kat tepi highway..

    ReplyDelete
  19. Masa kecil2 selalu buat main petai jenis ni... Tak sangka ada banyak khasiat...

    ReplyDelete
  20. Banyak khasiatnya ye kamsiah terima kasih kongsi..acik.baru tau

    ReplyDelete
  21. Masa kecik2 dulu waktu pergi sekolah jalan kaki selalu jumpa petai belalang, kami budak2 makan ratah begitu aje... Sekarang dah lama tak tengok petai belalang...

    ReplyDelete
  22. Masa kecik2 dulu waktu pergi sekolah jalan kaki selalu jumpa petai belalang, kami budak2 makan ratah begitu aje... Sekarang dah lama tak tengok petai belalang...

    ReplyDelete
  23. as;salam banyak khasiat petai ni pula..ini ..entry yang terbaik..moga ramai yang akan menggemari petai termasuk Etuza..elak strok bagainya..syukran info ni..

    ReplyDelete
  24. nak cari petai nanti jika ke pasar atau tamu..berkhasiat..

    ReplyDelete
  25. Akak cuba masak sambal tumis petai ni dengan telur (scramble egg)... Sedap tak terkata!

    ReplyDelete
  26. wowww... banyaknya khasiat... kat tempat saya ni orang tak pandang pun... membiak dengan banyaknya.... lepas ni kalau boleh nak makan macam nasik lah.... masukkan dalam nasi goreng gitu

    ReplyDelete
  27. Terima kasih infonya sis...semoga bermanfaat untuk semua. Aamiin.

    ReplyDelete
  28. Ni bukan petai jawa ke? Selalu makan sambil bermain dalam hutan..

    ReplyDelete
  29. banyaknya khasiat petai ni kat rumah mmg banyak ni tapi cuma makan daun muda dan buah nya saja

    ReplyDelete
  30. Kak, dulu pokok petai ni kat belakang rumah saya jer ... syok makan mentah (itu ler yg saya ngan kawan-kawan dok bertenggek atas pokok dia). Walaupun mata petainya kecik kecik tapi rasanya intense juga... part yang paling best, koyakkan hujung petai, tadahkan mulut dan tarik... buah melompat masuk dalam mulut, kunyah, telan! mudah dan sedap! hehehe

    ReplyDelete
  31. Banyaknya khasiat petai ne..tak tau pula selama ne petai ne byk khasiat hihi..thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  32. maaf nak tanya. air rebusan untuk rawat demam kuning tu diminum oleh baby atau pun si ibu?

    *kat rumah arwah nenek saya ada pokok petai ni, selalu jugak petik. makan macam tu je. tak tau pulak nama petai ni apa.

    ReplyDelete
  33. Pernah juga saya makan mentah sewaktu kecil dahulu. Tapi sekadar makan sambil bermain bersama kawan2. Bukan dijadikan makanan berlauk...

    ReplyDelete
  34. Saya tak makan apa jenis petai pun,tapi suami dan seorang anak adalah pemakan yang hebat buah ini, cuma satunya tidak pernah pula saya masak petai belalang ni untuk mereka selama ni..Mmm..why not?

    ReplyDelete
  35. sy bru tau nama pkok ni petai belalang...biasa tgk pkok nih..byk khsiat dia rupanyer...

    ReplyDelete
  36. Salam kak...wah tak sangka byk khasiat petai belalang ni.Sy mmg pengemar petai belalang.tapi tak tahu pulak ttg khasiatnya.tq kak for sharing.

    ReplyDelete
  37. Petai memang favourite saya la kak kamsiah.

    Ngan kulit pun bedal sekali. tambah ada sambal belacan perghh besttt

    ReplyDelete
  38. Assalammualaikum .... Saya perlukan sgt benih pokok petai belalang ini untuk ibu saya dekat mane boleh saya dapatkan ye ... Saya tingfal di batu pahat Johor ..... Tolong saya

    ReplyDelete
  39. Banyak sangat kat simpang jalan yg ada trafik sebelum sampai keep hospital pakar Sultanah Fatima Muar.......dash macam Kebun....tepi2 Japan sekitar muar tu pun banyak her tumbuh liar....

    ReplyDelete
  40. Assalam, bagaima pula kalu makan pucuknya sebagai ulam.. sebab belah siam ada yg mkan mcm tu..

    ReplyDelete
  41. Assalam, bagaima pula kalu makan pucuknya sebagai ulam.. sebab belah siam ada yg mkan mcm tu..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.