17 December 2010

Kerabu Sotong

Hari ni skip bekpes
so masak awal utk lunch
masak pun yg simple ja



1/2 kg sotong – seeloknya pilih sotong putih
yg segar dan masih pejal
cuci bersih dan potong bulat
1 ulas bawang besar – dihiris nipis
2 biji tomato – dipotong kecil
2 batang serai – dihiris halus
2 biji cili merah – dicincang kasar
5 biji cili api – dihiris nipis
3 sudu besar sos ikan
1 ½ biji limau nipis
1 kuntum bunga kantan
Garam & gula secukup rasa

Cara-cara

Sotong direbus dahulu hingga masak.
(jgn terlalu lama,lbh kurang 5 minit)
Toskan.
Kemudian campurkan semua bahan2 tadi
Senang,kan...

14 comments:

  1. salam..akak..bestnye..terliur air liuh..nak sikit..nak buat jugak la..bestnye..yuummy..:)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum.
    Tak pernah rasa lagi kerabu sotong nie.
    Tapi kalau sebut kerabu, memang minat.

    TQ

    ReplyDelete
  3. whoa... menggiurkan. tapi sayang, sy x suka sotong, mgknkah ada kerabu ikanmasin? ;)

    ReplyDelete
  4. salam:)

    uuhh..sedappp..menyelerakan:)
    mesti makan bertambah nihh;)

    ReplyDelete
  5. @nur easy buat la cik ceria,senang dan simple ja..

    ReplyDelete
  6. @Admin P@Pcuba2 lah buat...sbb senang sgt..mcm saya jugak,apa nama kerabu pun mmg suka..

    ReplyDelete
  7. @Mak Suoo..saya tak pernah cuba lg kerabu ikan masin..

    ReplyDelete
  8. Salam ziarah kembali.. Best ye tgk kerabu sotong.. dah lama xmakan sotong fresh nie.. dpt tgk jelah ;)

    ReplyDelete
  9. cam sedap jek!xpenah makan x tak penah dgr lak...uhuu...post sini sket :)

    ReplyDelete
  10. Alamak! Sudah habis ke?
    saya ada bawa pinggan kat luar ni...

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.