11 June 2021

Belalang Kunyit Goreng

Pernah dengar belalang kunyit goreng?
Ni bkn menu jalanan di Thai,Kemboja ataupun Loas ya
Tp di Kelantan

Waktu zaman saya kanak2 dulu
Bila habis ja musim menuai padi
Berduyun2 la org2 kampung 
keluar ke bendang utk menangkap belalang
Ohh ada jugak yg keluar waktu malam


Saya tak pernah ikut
Cuma tangkap belalang sebagai
umpan mengail ja




Memang banyak la dia orang dapat
Balik2 ja terus goreng
Campur kunyit dan garam
Krup krap krup krap pakat makan ramai2

Saya tak pernah mkn
So tak tau rasanya mcm mana
Walau disuruh berkali2 saya tetap menolak



Sekarang pun masih ada lg yg menjualnya 
Diatas pasar2 besar
Bkn main mahal harganya
Rm10 utk 200g khabarnya
Mungkin sbb susah nak
Dapat belalang dh kut skrg 

6 comments:

  1. teringat zaman kecik2 dulu masa arwah tok buat bendang
    kalau tido umah tok , dptlah ikut maklang suloh tangkap belalang ni kat bendang
    pastu goreng kunyit
    suka dorang mkn tapi akak je takut nak makan ha haa
    jenis sayang binatang tak sanggup nak mkn

    ReplyDelete
  2. Dana tak pernah makan tapi mak selalu cerita masa dia kecil dulu, biasa makan belalang kunyit goreng...sedap macam udang katanya

    ReplyDelete
  3. Pernah dengar tapi tak pernah makan.
    Curious rasanya apa hahaha

    ReplyDelete
  4. Alahai orang cakap sedap belalang goreng ini. Saya langsung tidak mahu mencuba.

    ReplyDelete
  5. kat bendang mmg banyak belalang ni nk tangkapnya yg malas

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.