06 January 2008

Minuman

Air Bandung Laici
-sirap ros
-setin laici
-susu pekat

Satukan semua ...tambah ais..:)


Jus Limau Kasturi Asam Boi(Jus Cinta)



Biasanya beli yg ready made
balik rumah,cuma tambahkan air ja
tp kali ni dgn semangat berkobar2
cuba buat sendiri


limau kasturi ni
mempunyai 1001 kegunaan

asam boi
sesetengah org letak asam boi
dalam sambal nasi lemak
utk mengurangkan pedas


potong limau kasturi
dibahagian atasnya
sumbat sebiji asam boi
kemudian rebus (tambahkan  gula)


rebus sampai pekat airnya
dan limau berwarna keperangan

simpan le dalam peti ais
bila nak minum
cuma campurkan air dan ais
dgn limau tu seklai boleh dimakan...


jus kasturi asam boi ni jugak
dipanggil dgn nama jus cinta...




Jus Nenas

Nanas mengandungi khasiat vitamin AB1
dan bromelain (digunakan untuk melembutkan daging).
Ia juga mengadungi asid sitrik yang berkesan untuk
menghilangkan lemak dan menguruskan badan.

-Kupas sebiji nenas..buang matanya..
potong dan blend
-masukkan sedikit gula dan tambah air
-sedap diminum sejuk..

Jus Epal & Saderi


 1.Amalan menghidu epal dapat memperbaiki kapasiti peparu dan menenangkan fikiran.

 2.Membersihkan saluran usus serta membuang racun dan toksid dengan pantas.

 3.Mengurangkan risiko penyakit jantung.

 4.Melindungi sendi tulang.

 5.Membantu mengekalkan berat badan (epal hijau).

 6.Kandungan serat epal berupaya mengisi perut yang lapar dan mencegah kita daripada makan berlebihan.

7.Meredakan masalah sembelit dan ianya makanan yang sihat untuk pesakit buasir.

 8.Anti-kolestrol. Membantu dalam mengekalkan tahap kolestrol dalam darah.

 9.Selepas makan makanan segera, elok amalkan makan epal supaya dapat menyeimbangkan kandungan zat dan mencegah berlaku lemak dalam badan.



Petua Membuang Toksid

 Kisarkan sebiji epal hijau dengan daun saleri.

 Amalkan meminum jus ini setiap pagi sebelum memulakan sarapan.



 NOTA:

Ia dapat membersihkan saluran usus serta membuang toksid

dengan pantas menerusi sistem pencernaan.

Zat masam epal hijau merupakan pembersih tubuh yang sangat baik.

 Sesuai bagi mereka yang mempunyai masalah sembelit atau penghadaman.

 Jus ini juga dikatakan sesuai untuk orang yang sedang berdiet

 dan mempunyai masalah darah tinggi.

Tapi tidak digalakkan minum setiap hari, boleh diselang sehari atau 2-3 kali seminggu.


Jus Markisa
                     



kemudian belah

ambil bahagian isinya yg kaler oren tu

blend dan tapis

campurkan sedikit gula utk mengurangkan rasa masamnya




sekali pandang mcm fresh oren,kan







Kandungan Markisa

 Banyak sekali manfaat buah markisa bagi kesihatan.

 Ini berkaitan dengan kandungan nutrisinya

dan manfaat buah markisa yang berkhasiat

seperti kandungan fitokimia yang mampu membunuh sel kanser.

 Berikut beberapa khasiat markisa bagi tubuh:

 1. Menangkis kanser

 2. Mengatasi insomnia

 3. Mengatasi batuk

 4. Anti alergi

 5. Menenangkan anak hiperaktif

 6. Melancarkan ASI

 7. Menjaga kecantikan wajah

 8. Menurunkan kolesterol

9. Memperlebar saluran pembuluh darah yang mengalami penyempitan

 10. Melancarkan peredaran darah

 11. Anti keradangan

 12. Penurun panas (anti Piretik)

 13. Mencegah hipertensi

 14. Penghilang nyeri (analgesik)

 15. Antiseptik

 16. Penghilang kerut pada wajah







                       


Biskut





German Butter Cookies




 Cookies ini adalah sama seperti mentega cookies Danish

 yang kita beli kat pasaraya tu

. Lembut dan mereka benar-benar cair di dalam mulut .

 Sangat mudah untuk membuat jika mempunyai bahan-bahan yg mencukupi




Bahan-bahan:

 Butter-125 gram (salted)

 125 gram tepung kentang

 40 gram gula aising

80 gram tepung gandum halus

 Vanilla-¾ sudu kecil





Cara2:

1-Satukan tepung kentang dan tepung gandun, ayak dan ketepikan.
2- Putar mentega dengan gula aising hingga sebati.
3-Perlahan kelajuan dan masukkan tepung
sedikit demi sedikit hingga menjadi doh yang lembut.
 Rehat kan sekejap.
4- Ambil sedikit adunan kemudian bulat2kan dan susuh atas dulang pembakar.
5- tekankan garfu atas bebola tadi hingga sedikit leper dan membentuk corak.
6- Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 minit


ini corak yg paling simple

boleh dihias dgn berbagai cara dan rupa

tp kalau togel mcm ni ja pun

dah cukup sedap..






                       


Famous Amos Cookies


Sapa suka makan famous amos cookies?
sedap,kan...
tp membuatnya sendiri lbh menjimatkan
dan paling best
boleh taruk coklat chip byk2..

Bahan-bahan ayak : 
280 gm (2 1/4 cawan) tepung gandum 
10 gm (3 tsp) serbuk koko 
2 Tbsp tepung jagung 
1/2 tsp soda bikarbonate 
2 Tbsp susu tepung 
Secubit garam


Bahan-bahan lain :
 250 gm mentega 
150 gm gula kastor 
1/2 tsp asen vanilla 
1 biji kuning telur 
100 gm (1/2 cawan) coklat chip 
100 gm sebarang kekacang(walnut, badam, gajus dll yang dicincang)
 atau kismis - optional





Cara-cara :
 Pukul mentega, gula kastor dan esen vanilla hingga kembang. 

Masukkan kuning telur dan pukul rata.

 Masukkan bahan-bahan ayak dan kemudian kacau hingga sebati 

.
Masukkan coklat chip dan cincangan kacang atau kismis.

 Kacau rata.




 Sudukan adunan ke atas dulang pembakar.
 Boleh juga diuli menjadi bebola-bebola kecil dengan menggunakan tangan.
jgn letak terllau dekat
antara satu sama lain

 Bakar pada suhu 160 C 
selama 15-25 minit bergantung kepada saiz bebola

Sejukkan dahulu biskut sebelum disimpan di dalam bekas kedap udara.

sedap dinikmati semasa minum petang bersama teh 0
                     




Biskut Semperit @ Dahlia




BAHAN-BAHANNYA :-)

 300 g mentega 

130 g gula aising

 2 kuning telur 

 1 camca teh esen rose

 240 g tepung gandum* 

 100 g tepung jagung* 

 160 g tepung kastard*

(*gaul rata dan diayak) 

 Ceri merah, dipotong kecil untuk hiasan



 CARA MEMBUATNYA :-) 

 Putar mentega dan gula aising hingga berkrim, 



 masukkan kuning telur dan esen rose dan putar hingga kembang. 



Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis.



 Adunan akan menjadi doh yang lembut dan mudah ditekan. 



Masukkan doh ke dalam acuan biskut dahlia.



 Tekan atas dulang pembakar yg telah disapu mentega/majerin



Sapukan sedikit kuning telur diatasnya supaya ceri melekat 



Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 15 - 20 minit.



    Murtabak Lapis Cream Craker ni
    sesuai utk minum petang
    (dan kenyang sampai ke malam)
    Bahan-Bahan inti
    1 mangkuk daging/ayam dicincang
    1 biji bawang besar -didadu 
    2 ulas bawang putih - tumbuk 
    1 inci halia - tumbuk 
    1 sudu besar cili kisar 
    1sb serbuk kari daging+ sedikit air (jadikan pes) 
    garam
     2 biji telur

    1. tumis seketika bawang putih dan halia yang ditumbuk hingga wangi.
     Masukkan cili kisar & pes serbuk kari. 
    Kacau hingga naik bau.
     2. masukkan bawang besar yang didadu...kacau hingga wangi. 
    3. masukkan daging/ayam,.
     4. perasakan dengan garam dan biarkan hingga daging kering airnya. 
    Ketepikan.
    Bahan² Untuk Topping
     Biskut Cream Crackers secukupnya
    1 cawan susu UHT
    1 biji telur (untuk lapisan terakhir)
    keju

    CARA
     Rendamkan  krackers dalam susu
     Oleskan dulang pembakar dengar mentega.
     Susun krackers yang telah dicelup tadi ke dalam loyang.
    Lapiskan dengan lapisan daging.
     Pukul ringan telur dan tuangkan separuh dari telur ke atas lapisan daging tadi.
    Susun lagi krackers atas lapisan daging dan telur tadi.
    Tuangkan lagi separuh dari susu tadi.
     Ulangi proses lapisan sehingga habis, lebih kurang tiga lapis.
     Akhir sekali tuangkan baki susu sehingga habis.
    Bakar selama 45 minit pada kadar 190C.




                            
    Biskut Chip Coklat








    • 180gm mentega/marjerin



    • 90gm gula castor



    • 100gm gula perang



    • 1 sudu teh esen vanila



    • 2 biji telur



    • 200gm tepung naik sendiri



    • 160gm tepung gandum



    • 1 sudu teh soda bicarbonate



    • 1/4 sudu teh garam



    • 100gm coklat chips



    • 120gm badam cincang





    • Ayak kedua2 tepung bersama soda bicarbonate+garam.



      Pukul mentega/marjerin dengan kedua2 gula hingga gebu/putih.

      Masukkan telur dan esen vanila dan pukul lagi hingga sebati.



      Masukkan bahan2 yg telah diayak td dan gaul hingga sebati.

      Masukkan pula coklat chips dan badam cincang

      dan gaul lagi hingga sebati.



      Sudukan ke atas loyang yg telah digris .

      Jarakkan sedikit antara satu sama lain.



      Bakar dalam oven dgn kepanasan 180C hingga masak (golden)

      Homemade Pizza






      BAHAN-BAHAN DOH PIZZA :

       300 g tepung gandum (tpng roti pun boleh)

      6 g instat yeast

      20 g mentega

       10 g gula halus

      1 camca teh bread improver (optional)

       1/4 camca teh garam

       1 1/2 camca besar madu

       170 ml air

      Sedikit tepung untuk ditabur



      BAHAN-BAHAN PIZZA GEBU :
      1 cwn daging cincang - boleh  gantikan dgn tuna
      5 btng crab stick (ptng serong)
       capsicum merah-dihiris
        capsicum kuning- dihiris
       capsicum hijau-dihiris
      1/2 biji bawang besar, hiris bulat
       3 keping nenas dalam tin dipotong kiub
      5 biji cendawan butang - dihiris
       1 cawan sos pizza/ sos prego/ sos spaghetti
      175 g keju mozzarella
       dried oregano and dried pasley-optional


      UNTUK DOH PIZZA :

      Satukan semua bahan untuk doh dalam satu bekas,
      kecuali mentega dan tepung untuk ditabur, gaul rata hingga bersatu.
       Tambah mentega dan terus meggaul hingga menjadi doh yang kenyal,
      jika melekit, tambah sedikit tepung.
      Kemudian bulat2kan dan biar 45 minit hingga naik sekali ganda.


       UNTUK PIZZA GEBU :-

       Panaskan oven pada suhu 190C,
       sediakan 2 dulang pizza berukuran 9 inci, sapu dengan sedikit mentega.
       Ketepikan.

       Keluarkan doh,
      bahagikan doh tadi kepada 2 bahagian sama besar.
       Ambil satu, tabur sedikit tepung dan canai bulat.
       Alihkan ke dalam dulang pizza,
      tekan2 dengan hujung jari hingga memenuhi dulang
      tadi dan biarkan kelilingnya sedikit tebal.

       Ratakan sebahagian sos pizza tadi dan susun
       bahan untuk pizza atasnya (buat 2 bahagian)
      dan diakhiri dengan keju mozzarella.
      .

       Bakar 20 - 25 minit hingga keju mencair dan roti kelihatan kuning keemasan.
       Keluarkan dari oven




      Mushroom Soup + Garlic Bread Homemade




      Roti Perancis beli kat Tesco
      * 1/2 cawan  mentega tanpa garam dilembutkan
      * 2 ulas bawang putih  dicincang 
      *1 sudu  pasli segar dicincang 
      *1/4 cawan segar parut Parmesan keju (pilihan)

      sapukan bahan2 bertanda * pada roti
      masukkan dlm oven..
      bakar beberapa minit



      mushroom soup...
      boleh buat seperiuk ...makan puas2...

      -1 keping dada ayam
      -1500 ml air
      -500 ml susu segar(susu kotak)
      -1 ketul kiub ayam
      - 1 tin kecil cendawan butang(dihiris kecil2)
      - garam
      - 1 cawan tepung gandum

      Cara-cara
      - potong ayam kecil2.
      - masukkan ayam dan air ke dalam periuk.
      - rebus sehingga masak.
      -masukkan susu dan kiub ayam.
       -masak guna api yang perlahan.
       -masukkan mushroom.
      -masukkan bancuhan tepung dan kacau sehingga pekat.
      - tambah perisa, garam




      boleh buat banyak2..
      lebih murah...lebih jimat
      berbanding makan kat Pizza Hut


                             



                           

      Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
       
      Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.