29 March 2012

Petua Sakit Dalam Telinga


Ada sesiapa yg mengalami sakit dlm telinga?
sakit yg berdenyut2
nak telan makanan pun tak boleh
nak tido apatah lagi

dalam telinga ada mcm biji jerawat gitu

dulu2 saya mmg kerap
alami sakit telinga

bermacam ubat dan petua dah dicuba
namun hasilnya sementara saja

bayangkan sepaket putik kapas
tu hanya 2 hari ja
habis saya gunakan
dek kerana gatalnya dalam telinga


ni petua yg diberi abg ipar saya
yg diperolehi dari kawannya berbangsa cina

telan segenggam lada hitam
jgn sesekali dikunyah tau
nanti berasap pulak telinga

kalau boleh,buat 2 atau 3 kali

ketika mencubanya dulu
2 hari lps ditelan lada hitam tu
telinga saya mengeluarkan air
dikatakan air bisa
3,4 hari jugak baru kering
lps habis air bisa tu keluar

sampai sekarang
Alhamdulillah dah setahun lbh saya langsung
tak gatal2 lagi dlm telinga
walaupun saya mkn udang,belacan,sotong
dan segala mak nenek
yg menjadi pantang larang
sewaktu membeli ubat di farmasi
atau jumpa doctor dulu

petua ni jugak sesuai yg
yg mengidap sakit bisul

28 comments:

  1. telan begitu je kak?
    byk tu..
    alhamdulillah lady x pernh skt gitu.. kalau sakit sebab semut masuk pernah..

    ReplyDelete
  2. Da lme xkena..mtk2 x kena la..hu

    erm kena telan lada hitam?sy payah betu' bab2 telan ubat segala ni..

    Thanks sharing..;)

    ReplyDelete
  3. cheqna biasa alami masalah telinga bunting
    sebab selalu sangat korek telinga...
    hehehehe

    ReplyDelete
  4. alhamdulillah, nisah tak alami lagi.. tapi petua ni harus di ingat, boleh di gunakan di masa akan datang.. :)

    ReplyDelete
  5. assalam kamsiah..telan segenggam? bukan sekali telan kan..banyak tu..nak mintak suami cuba..dia selalu sakit dalam telinga.

    ReplyDelete
  6. Terima kasih syare petua yang baik ni.

    Akak pun dulu pernah berdengong telinga, selalin berjumpa dengan doktor ENT, ada kawan mak ajar kak ani supaya meletakkan sedikit cuka pada putik kapas dan masukkan dalam telinga.

    apa yang terjadi, sebaik saja putih kapas tu terkena lubang telinga tempat yang tercapai, tiba terdengan 'puss' macam angin keluar. Lepas tu, hilang bunyi berdengong tu!!!.

    ReplyDelete
  7. Terima kasih perkongsian ni ya. Kita berusaha,dan yang menyembuhkannya adalah Dia dengan izinnya. Entry bermanfaat kepada semua..

    ReplyDelete
  8. Assalamu'alaikum Kamsiah

    Baru tahu kaedah pengubatan ini.. Dulu (lama dah tahun-tahun 80-an) selalu juga alami sakit gatal-gatal dan dengung.. biasanya kak ke Dr Mallal di Brickfield.. sekarang alhamdulillah tak ada dah seperti itu.. bagaimanapun thanks for the info ya!..

    ReplyDelete
  9. Bagus petua ni,boleh try nanti
    tapi takut perut pula berasap.

    ReplyDelete
  10. 1st time dengar petua ni.kalau betul mujarab len kali kalau sakit telinga boleh cuba...cuma tu la..segenggam???

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum

    terima aksih atas perkongsian ini..saya sendiri tidak mengetahuinya sehingga membaca entri ini :-)

    ReplyDelete
  12. oh bgitu ke... tlan tanpa kunyah, mncabar jugak tuh

    ReplyDelete
  13. telan sket demi sket ler utk segenggam lada itam tu, kan?? bkn telan semua sekaligus?? mm

    ReplyDelete
  14. telan sekaligus ke???ke telan sambil minum air....woo..xberapi ke

    ReplyDelete
  15. kna telan berapa bijik ? sakit telinga nihhh... waaaaa... suruh mak tgk xda pape pon jadik...

    ReplyDelete
  16. terimakasih atas petua ini. dh lama mayang sakit telinga sekali ngan gatal2. nk cuba kaedah nie pulak.

    ReplyDelete
  17. salam Kamsiah,
    Sy mengalami gatal dalam lubang telinga yang amat serius semenjak dua menjak ini. Teringin nk cuba petua yang Pn. Kamsiah berikan , tetapi risau pula baby yang baru beberapa minggu dalam perut tergugur sbb panas lada hitam tu.......alahai .....

    ReplyDelete
  18. terima kasih bg petua ni..Kawan sy ada masalah telinga dia stp hari gatal. Sy rasa yg paling penting telan lada itam ni lepas makan. Jdi perut tak sakit..

    ReplyDelete
  19. kak , telan mcm2 je ke ?? x yak hancur2 dn cmpur air ..

    ReplyDelete
  20. Telinga saya memang gatal kat dalam..rasa cam nk korek2 je..gatal sgt kdg2..siap dgn tekak sekali gatal..mybe ade resdung kot? tapi petua ni In Sha Allah saya akan try...:)

    aiminadiya.blogspot.com

    ReplyDelete
  21. In sha Allah, saya rasa cm nk cuba...:)

    ReplyDelete
  22. cantik sgat yg sblah kri sekali siapa dia??

    ReplyDelete
  23. cantik sgat yg sblah kri sekali siapa dia??

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●