15 March 2012

Tapai Pulut

Tapai pulut
untuk majlis tahlil & bacaan yassin
kat rumah MIL sabtu ni

biasanya bungkus mengunakan daun pisang
atau daun getah
tp tak sempat nak cari
guna tupperware ajalah

2kg beras pulut
menghasilkan 100 bekas tupperware
tunggu 48 jam baru masak...

32 comments:

  1. sangat suka
    tapi tak leh lawan yang dibungkus ngan daun getah..sedapnya..makan yang dah disimpan dalam peti ais..sedap...

    ReplyDelete
  2. sedapnya tapai...lama betul tak buat nie...

    ReplyDelete
  3. rindu lak kat mak mertua di kg.. tapai yg mak abg buat mmg sedap

    ReplyDelete
  4. tapai pulut, lama tak makan. susah nak cari dekat langkawi ni, nak buat tak tahu pulak hehehe

    ReplyDelete
  5. orang kata nak hasilkan tapai ni byk pantang larangnya..kalau tak tapai tak menjadi..ye ke?

    ReplyDelete
  6. Sedapnye.. Amy suka tapai tp masih lum jumpa resepi nak buat.

    ReplyDelete
  7. Asalam..
    48 jam, kena sabar ya buat ni. Selamat bersedekah. Moga Dia terima.

    ReplyDelete
  8. dah lama tak makan tapai pulut...
    :)teringin pula nak merasa..:)

    ReplyDelete
  9. Seumur hidup tak pernah merasa tapai.
    Kata org tapai tu pahit. Satu hari nnti mngkin akn cuba.

    Bak kata ayh sy, jgn tak merasa. :)

    ReplyDelete
  10. My favourite,kalau bungkus dgn daun getah lagi wangi.

    ReplyDelete
  11. Sedapnya kak kam...mak saya pun dah lama buat tapai pulut letak dalam tupperware macm ni..sebab daun susah nak dapat..saya lagi suka letak dalam bekas camni, sebab, bleh menghirup airnya....suami saya [org johor] pertama kali kenal tapai pulit ni, terus jatuh cinta....kalau tiap kali hari raya..dialah yg menghadap tapai....sekarang, mak saya selalu gak buat tapai, dah tak tunggu raya ...huhuhu untuk menantu dia lah...saya tak pernah buat sendiri, takut tak menjadi....tapi macam nak cuba jugaklah buat satu hari nanti

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Kamsiah

    kalau makan banyak....berkipas lepas tu...he he

    ReplyDelete
  13. Salam Yong,
    Dulu mak akak rajin buat utk jual. Tapi skrng masih buat tp masa hari raya jer. Kira pandai ler Yong buat tapai, bukan semua org boleh buat.

    ReplyDelete
  14. rindu tapai dalam daun getah.... klasik & rasa yang segar mewangi

    ReplyDelete
  15. best jugak yg dalam daun getah tu..sebab dia ada 3 kan, daun getah kan ada 3 daun,then bau dia pn lain skek,ada aroma :)

    ReplyDelete
  16. kak, buat sendiri eh? niat di hati memang nak belajar menapai ni .... takut nanti hilang warisan, ekeke. kalau setiap hari raya, tapai pulut jadi satu kemestian kat rumah ;) makan sejuk-sejuk dengan aiskrim, yummy ;)

    ReplyDelete
  17. sedapnya tapai...makan sejuk2 lagi best...
    Skrang ni pun kat kedai bnyak yg dijual dalam bekas...

    ReplyDelete
  18. Assalam kak, apa khabar? lama tak singgah sini..sedapnya tgk tapai pulut ni.lama tak mkn teringin la pula.

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum.
    Tapai antara kegemaran saya. Susah nak dapat tapai pulut di Sarawak. Biasanya tapai nasi/beras biasa, dan hanya memerlukan 12 jam untuk masak dan di makan.

    Teringat tapai ubi semasa di Kelantan. Sungguh sedap.

    TQ

    ReplyDelete
  20. Tak pernah pun makan tapai mcm ni.

    Mintak komen sikit entri ni boleh?
    http://www.blogammar.com/hot-blogger-penipu/

    ReplyDelete
  21. tapai?? pergghhh.. saya tak pandai makan,.. tapi kalau ada depan mata saya akan makan juga.. hihihi.. salam ukhuwah ya

    ReplyDelete
  22. dahlama x makan.. klalau buat dgn daun pokok getak trs lagi mengancam kan?

    ReplyDelete
  23. Lama juga kalau harus menunggu 48 jam baru matang...
    salam kenal dariku

    ReplyDelete
  24. pernah try mkn tapai...tapi tak brp nak suko la kak...

    ReplyDelete
  25. ema suka makan tapai.skrg dah ramai pakai bekas...daun dah susah nak cari agaknya.

    p/s : terima kasih dtang ke blog ema. slam kenalan

    ReplyDelete
  26. Bestnya memamg suka makan tapaini.

    ReplyDelete
  27. Salam Kamsiah. Akhirnya dpt jugak komen. Blog Kamsiah kdg2 k.ani x boleh bukaklah! Tunggu sampai 30 minit pun x boleh bukak. X tahu knp.....tp hr ni tunggu 5 minit jugak baru boleh. Tapai mmg kegemaran kami anak beranak!

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.