27 May 2011

Tapai Pulut


Esok my SIL akan mengadakan kenduri
terima menantu yg ke 3
dia pun mintak saya membuat tapai pulut
sbg desert pada hari kenduri esok
dan sbg ipar yg mithali hehe
dgn penuh rela saya melunaskan permintaannya

raginya di beli di Kelantan dulu
sbb saya tak pandai pilih ragi yg manis atau tidak

utk hasil yg baik
gunakan pulut susu
harganya mahal beberapa ringgit berbanding
beras pulut biasa



lidi pengcungkil gigi digunakan mengantikan stapler
stapler berbahaya pd org2 tua
yg mata tak berapa nampak..:)
nak cari lidi kelapa..
mana ada pokok kelapa kat taman ni

kalau nak cepat
gunakan bekas plastik
tak perlu bungkus dgn daun pisang

tp my SIL nak gunakan daun pisang..tradisional..


hasilnya....perlu diperam 48 jam




11 comments:

  1. wlpn sy surirumah sepenoh masa..tp sy mmg tak pandai nk buat tapai..tapai pulut ke..tapai ubi ke..kesian tul..kan..huhu..
    Sbb apa tau, kak...sbb sy ni mmg ntah apa2..kalo kitorang anak beranak tak brp makan mende tu..maka sy pun maleh tul nk belajar buat. Ish..mmg ntah apa2. Apalah salahnya belajarkan?? ilmu tu..huhu..

    ReplyDelete
  2. assalam kamsiah..pandai buat tapai pulut ye..akak suka sangat makan tapai pulut.
    kalau 1kg pulut..raginya nak guna banayk mana ye kamsiah..terima kasih

    ReplyDelete
  3. @Acik Ernaikut saiz ragi tu...ada yg sebesar duit 20 sen..50 sen,kan....yg sebesar 20 sen tu,sebelah ragi ja utk sekilo...

    ReplyDelete
  4. @ALoNa CintamaniszLitehehe yalah..kalau buat tp takde org nk makan..tak syok jugak kan..kita memasak ni..kalau licin dimakan anak2,suami..baru puas ati

    ReplyDelete
  5. salam kamsiah ..
    klu pekena dgn cendoi...
    sedap tu ..
    aby suka lg tapai ubi dari pulut ..

    ReplyDelete
  6. fida tak suka sangat tapai ni kak kamsiah...entah..;)

    ReplyDelete
  7. saya selalu makan tapai yg dibungkus dgn duan getah.

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Kam,

    Saya tak pernah adun sendiri tapai pulut. Tapi pernah tolong2 mak mertua mengadunnya dan tolong membungkusnya.

    ReplyDelete
  9. opah IM dulu memang pandai buat ragi. raginya manis kata pelanggan.

    IM sempat tolong opah buat ragi dan bedak sejuk..

    ReplyDelete
  10. Di kampung saya di Terengganu, biasanya tapai dibungkus dalam daun getah atau daun jambu air. Daun baru pub boleh...tapi saya tak suka tapai...manis sangat. Tapai ubi pun ok. Di Perlis, tapai dimakan pada musim angin timur....mcm musim sejuklah...

    ReplyDelete
  11. sedap ni tapi tak berani makan banyak sebab pulut....

    menabung di sini

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.