17 April 2017

Gulai Ikan Keli Versi Utara

Bahan2:
-2 ekor ikan keli
(siang,potong dan saya rendam
dalam air yg diperah limau nipis seketika)
-1 paket rempah kari ikan
-3 ulas bawang putih
-5 ulas bawang merah
-Daun kari
-sesudu halba campur
-air asam jawa
-sebiji timun(buang empulurnya)
-daun kesum
-santan

Cara2:
-panaskan minyak masak
-masukkan bawang putih,bawang merah yg telah dimayang
-masukkan halba campur
-bila dah garing bawangnya,masukkan rempah kari ikan
yg telah dibancuh bersama air asam jawa
-biarkan mendidih dan garing
-masukkan santan
(kalau nak pekat,masukkan sedikit ja air)

-bila dah 2,3 kali mendidih
(sekali mendidih,kacau..sekali mendidih.kacau)
-masukkan ikan keli
-kemudian masukkan timun dan daun kesum
-tak perlu dimasak lama2 ya sb ikan keli tu lembut isinya
-sesuaikan garamnya..bolehlah diangkat

7 comments:

  1. sedapnya kak... dana ni peminat ikan keli, tak kisahla msk apa pun...
    tp nya dana sekali pun tak penah msk ikan keli hehehhe...

    ReplyDelete
  2. kecurrrrrrrrrrrrr dibuatnyaaaaaaaaaaaaa tengok isi ikan keli yg gebu

    ReplyDelete
  3. Boleh cuba ni,tak pernah lagi masak ikan keli guna rempah kari....tentu sedap kan.

    ReplyDelete
  4. Umah saya laku kalau ikan keli goreng atau masak sambal je..hmm..

    ReplyDelete
  5. Tengok gambar pun boleh terasa kesedapannya. Kakcik memang suka makan ikan keli... :)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.