11 December 2019

Pergi Sekolah Jam 2.30 Pagi

 Kejadian ini berlaku semasa saya
di tingkatan 4
walau dh berpuluh tahun berlalu
ia tetap segar diingatan

Ketika saya sedang nyenyak tidur
pintu bilik diketuk bertalu2 oleh emak
suruh saya bangun....dh lewat katanya
Saya yg terpisat2 dek terkejut
 mengintai dicelah2 dinding

Ya Allah..
dah terang benderang
tengok jam...dh pukul 7.30 pagi

Sepantas kilat saya bersiap
cuma gosok gigi dan basuh muka ja

Buku2 pun main sumbat ja dlm bag sekolah

Amik basikal..,terus kayuh sampai ke simpang jalan
jaraknya lbh kurang setengah km
jalan tu melalui tebing sungai

Sampai ja dekat simpang tu
kenapa sunyi sepi ja ni
(Saya menunggu kawan kt situ)

Sebuah kereta,moto pun tak lalu

 Mana kawan saya ni..
saya merunggut sambil tgk jam

Ya Allah...
baru jam 2.30 pagi
tadi kenapa nampak mcm 7.30 dh..

Tiba2 rasa seram,takut..
nak terus tunggu kawan 
(Ada pondok kt situ)
Atau nk blk ke rumah semula

Ahhh...
nak melintas rimbunan pokok buluh
tu yg seram tu..

Nak tunggu pun seram jugak
kang datang org gila ke apa ke..

Last2 dgn bacaan Bismillah...saya tawakkal
balik kerumah semula

 mak bkn main terkejut

"Hahhh kenapa blk.."

" baru pukul 2.30 pagi..."
Saya menjawab dgn airmata bertakung
dan berjalan naik sambil hrntak2 kaki tanda marah


Rupanya yg mak tengok
terang benderang tu adalah cahaya bulan.


Waktu pagi dikampung

Kampungku nan permai

10 comments:

  1. Alhamdulillah, tak jadi apa2...takut jg kan, waktu bulan purnama terang benderang..

    ReplyDelete
  2. Allah...kalau SA x tau la apa nak jadi..confirm tunggu sambil meraung2 kat situ....lepas tu akak kena gelakkan diorang ke tak?mak akak salah tengok jam agaknya masa tu..

    ReplyDelete
  3. pulak dah... kalau dana mau nngis sambil bawak basikal balik rumah... serem

    ReplyDelete
  4. ya Allah, kak pun tak tau nak bagi reaksi nak gelak ka atau nak teriyak. huhu. kesian pun ada :(

    ReplyDelete
  5. kelako
    Tapi jadi pengalaman yang tak dapat dilupakan.

    ReplyDelete
  6. hahahaha...kelakar ada. seram pun ada.
    zaman duluuuu tu mesti lagi seram sebab masih banyak pokok2 lagi.

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.