26 April 2011

Anak2 dulu vs anak2 sekarang....

Anak2 zaman sekarang
genius,berdikari,cepat matang
hidup di era IT
lahir ja dah 'kenal' semua tu



mereka lebih kenal permainan online
buat keje sekolah /folio
wajib guna internet
yg dah remaja
dah pandai shopping online



Saya membesar dgn segala
permainan tradisional
congkak,galah panjang,layang2
batu seremban,bermain rakit
dan sebagainya
lelaki,perempuan..semua bercampur..
mandi sungai bersama
panjat pokok bersama...

anak2 sekarang..
jika ditanya semua tu
mengeleng kepala..tak kenal
usahkan nak bermain..lihat pun tak pernah

tapi...salah mereka kah?
Tidak...!!

Masa dan keadaan telah mengubah semuanya..

dulu..mak ayah tak bimbang
melepaskan anak2 perempuan
bermain dgn kawan2 lelaki sekampung
tiada cabul mencabul
tiada buli membuli

sekarang...
anak2 perempuan saya
'wajib' berada didepan mata 24 jam
kecuali kesekolah atau aktiviti sekolah

nak ke pawagam...minta maaf la
nak shopping sendiri..pun minta maaf la
saya tak izinkan..
kalau keluar...wajib semua sekali..

bukan tiada kepercayaan terhadap mereka
tetapi...tiada kepercayaan terhadap
manusia2 diluar sana...
bkn saya prejudis terhadap semua org
tetapi..susahnya menjumpai manusia baik skrg

(batu seremban...popular dikalangan anak2 perempuan dulu2)

14 comments:

  1. banyaknya batu seremban kak Kam, bukan lima jer ke?? hehe... betul kak, berbeza betul anak2 skrg dibandingkankan kita dulu..

    ReplyDelete
  2. betul kan kak...

    tp kita juga kena ambil inisiatif perkenalkan permainan rakyat ni kepada mereka, kalau tidak mmg mereka tak kenal langsung...

    Saya pun baru buat entri pasal permainan teng teng...anak2 pelik mulanya bila di perkenalkan, tp lepas tu mereka seronok bermain. Kurang sikit berada di depan pc..:)

    ReplyDelete
  3. assalam kamsiah..anak akak pernah main batu seremban ni disekolah..walaupun lelaki..masa cik gu memperkenal kan maina dulu2..
    balik dia tanya akak..akak saja usik..
    maka tak tau main batu seremban..mak tau batu rembau je..boleh dia percaya..he he..

    ReplyDelete
  4. macamanala keadaan zaman anak2 lady nanti lak yer.. cucu2 lady..

    ReplyDelete
  5. kalau ditanya kat anak2 sekarang ramai yang nganga geleng kepala..

    betul tu kak.. zaman sekarang, kita memanglah percayakan anak2.. tapi yang diluar tu boleh ke dipercayai.. sekarang memang banyak risiko.. risau walaupun anak hanya ke sekolah setiap hari..

    ReplyDelete
  6. sgt stuju... dulu lain.. skrg pun lainnn... perlu lebih bwaspada...

    ReplyDelete
  7. kak...

    fida pun membesar dengan batu seremban, congkak, galah panjang, lepak tepi sungai..bla2..zaman kanak2 dulu seronok sungguh. Nak masuk sekolah menengah baru jumpa komputer. Tu pun pasai masuk kelab komputer sekolah..heh!

    ReplyDelete
  8. amboi, kiutnya anak2 ni..moga anak2 kita akan membesar menjadi manusia2 berguna kepada bangsa dan negara..

    ReplyDelete
  9. Dunia dah berubah,perempuan,ada yg tak tahu masak pun sekarang.

    ReplyDelete
  10. Tp..kalo mereka dh ke melanjutkan pelajaran ke tempat lain..ndak tak ndak..sbg ibu bapa kena lepaskan jugak mereka dgn pelbagai nasihat kalo boleh nk dititip setiap hari..ish..ish..mmg merisaukan situasi skang ni.

    Betul laa..permainan teng teng, kurik kundi anak2 skang tak tau pun nak main. Tp batu seremban..masih wujud lg mgkn sbb boring2 waktu rehat..dorang leh dok kat kaki lima luar kelas utk main mende tu.
    Pokok kekabu yg sdg mengeluarkan kapas pun sy baru perkenalkan kat dorang beberapa tahun lepas. Erm..mula2 cari punya susah nk jumpa. Tp bila dh jumpa..senang lak nk nampak pokok2 kekabu kat area taiping ni..hehe..camtu ler kebiasaannya..ngee

    ReplyDelete
  11. Salam..

    Betul la.. zaman dahulu dengan sekarang dah lain..

    Ingat lagi, saya masa kecik2 slalu main baling tin, guli, teng teng, huhu..

    Rindu. :)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.