25 February 2012

Kuih Ketayap


Menu utk minum petang
kuih dadar a.k.a kuih ketayap
senang...ringkas & sedap..

kadang2 yg dibeli
intinya terasa bagaikan hampas
ya..santannya diambil terlebih dulu
hampas digunakan sbg inti..

bila buat sendiri
gunakan kelapa muda
mmg berlemak rasanya

Bahan-bahan (kulit) – 20 biji
300 gm tepung gandum
1 biji telur
1 cawan santan pekat
3 cawan air
Sedikit garam
1 sudu besar pewarna daun pandan
Bahan-bahan (inti)
250 gm kelapa parut
3 keping gula Melaka/gula merah
1 helai daun pandan
1 cawan air
Cara-cara
Untuk inti, panaskan air di dalam periuk.
  1. Masukkan gula Melaka /gula merah dan cairkan.
  2. (jika mengunakan gula merah
  3. ianya perlu ditapis terlebih dahulu)
  4. Kemudian masukkan kelapa parut dan daun pandan.
  5. Kacau hingga sekata dan kering airnya
  1. Untuk kulit, blend kesemua bahan sehingga sekata.
  2. Pastikan adunan tidak terlalu pekat.
  3. Panaskan kuali leper dengan api yang sederhana.
  4. Sapu sedikit minyak pada kuali.
  5. Ambil sedikit adunan dan layangkan kuali supaya adunan menjadi bulat.
  6. Biar sehingga masak.
  7. Selepas siap, angkat dan masukkan inti dan gulung.
  8. Cara gulung – lipat bahagian tepi dan gulung.
  9. Siap untuk dihidangkan.

21 comments:

  1. sedapnya kuih ketayap..suka makan..tp kat sini susah nk cari kelapa yg sesuai buat inti huhu

    ReplyDelete
  2. Sedapnya.. Lama tak makan kuih ni.. Saya panggil ni lempeng gulung.

    ReplyDelete
  3. betul...buat sendiri puas hati...ble letak inti bayak :) nyum..nyum..

    ReplyDelete
  4. kuih ketayap....kat tempat yatie pangil kuih gulung

    ReplyDelete
  5. Salam Yong, ajernye senang buat kuih ni dan kalau rajin mmg sedap, rajin buat inti dgn kelapa muda, gula kabong dan mencanai dan menggulung!

    ReplyDelete
  6. tengok pun dah terasa sedapnya kt tekak ...

    ReplyDelete
  7. Sedapnyer. Marveles lagi marbeles kalu hantaq sepiring kat umah mamawana ihiiikksss...

    ReplyDelete
  8. ooo...nama dia kuih ketayap rupanye..ayu pnggil kuih gulung je..mmg sedap..lame da xmakn:(

    ReplyDelete
  9. Selalu juga makan tapi namanya tak pernah tahu.

    ReplyDelete
  10. oo..patutle ada beza kita buat sendri dgn beli ye..sampai hati deme amik santan dulu dan hampasnya buat inti..sedih tul ada peniaga macam tu

    ReplyDelete
  11. Asalam..
    inilah antara kuih kegemaran saya. Kenyang tengok ya.Mujur ada guna daun pandan, kalau nak sedap ni lah guna pandan..

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Kamsiah

    antara kuih yg saya gemari

    ReplyDelete
  13. assalam kak...kue ni mmg kegemaran anak2 ni..No je belum cuba buat lagi..kat sini susah sket nk cr kelapa inti..banyak yg keras..kene rebus dlu sekejap..

    ReplyDelete
  14. anak2 kakyong kurang suka inti manis.. kalo buat mesti buat inti berlauk.. ;)

    ReplyDelete
  15. kak..anak saya suka sgt kiuh ni... saya ambik resepi ni yer...tq..:)

    ReplyDelete
  16. hujan2 camni...kalau ada kuih ketayap ni..memang best ni!!
    :)
    Tengok gambarnya sahaja bagaikan dah tahu...memang sedap!!!
    :)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.