12 September 2021

Labu Labi

Labu- sejenis sayuran/ buah
Labi-Sejenis binatang
Labu Labi- filem P Ramlee

Apa saja menu berasakan labu
Saya suka. .saya suka..
Samada pucuknya atau buahnya

Kalau dapat pucuk labu
Saya suka masak lemak kuah putih mcm ni
Takda keledek oren..
Guna ja keledek ungu ....pun sodappp


Buah labu makanan kegemaran Rasulullah



Yg penting khasiat yg terkandung didalamnya
Mengandungi beta kerotina
Yg tinggi

Samada dimasak lemak mcm ni
Atau dibuat pengat,disira,dibuat cucur dll
Semuanya sedap


Jika masak lemak labu
Gandingan yg sesuai adalah ikan masin
Atau ikan gelama masam
Serta sambal belacan

15 comments:

  1. Suka tengok cerita labu labi tu. Saya pun suka menu berasaskan labu. Pucuk labu saya tak sure rasa asli dia. Cuma pernah makan dicampur dalam sambal tempoyak daun kayu je. Rasa dah bercampur. Biasa makan labu masak lemak cili putih tu. Sedap! Kuih pulak suka lepat atau onde onde.

    ReplyDelete
  2. labu juga boleh goreng mcm keledek sedap tu

    ReplyDelete
  3. Suka labu juga. Cuma susah hendak kupas kulit. Hehe. Kira suka makan.

    ReplyDelete
  4. tergelak pulak baca intro Kak Kam ni. Sy suka makan labu dan pucuk labu masak lemak boleh buat sy bertambah nasi.

    ReplyDelete
  5. Wow!! besarnya tu..berapa kali ya di masak..buat sup masak lemak sedap kan..

    ReplyDelete
  6. besarnya labu gambar atas sekali tu, macam dalam kartun Cinderella. Saya pun suka labu. Samada dibuat sayur, pengat atau manisan.

    ReplyDelete
  7. Mmm...gandingan masak lemak dengan ikan kering tu yang sedap tu....

    ReplyDelete
  8. sy pun peminat labu he hds
    tak kisah masak apapun
    dan. tgh tunggi pokok labu berbuah

    ReplyDelete
  9. ammi tak berapa suka kecuali labu tu dimasak lembut.
    bingka labu best jugak

    ReplyDelete
  10. Saya punn suka kalau labu masak lemakkk, memang menambah la makan nasi tuuuuu hehehe.

    ReplyDelete
  11. SA x makan labu,tapi entry akak ni menarik plak SA tgok...pucuk labu SA selalu guna untuk gandingkan dalam pucuk2 lain untuk buat sambal tempoyak daun kayu

    ReplyDelete
  12. Terbayang-bayang hidangan gandingan mantap lemak labu dengan ikan masin atau gelama masam dan sambal belacan! Pergghhh!

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.