09 March 2011

Kalau Ke Kelantan...

Salam
Bagi anda yg pertama kali ke kelantan
mesti terpingga2
mendengar dialek yg dituturkan

Namun saya bukan nak memperincikan
tentang dialek tersebut
sebaliknya beberapa perkataan
yg berbeza maksud dgn negeri2 lain

Jika berada di Kelantan
jangan sesekali menyebut 'kopek'
jika anda bermaksud
merujuk kepada dompet kecil
seperti juga di Perak 'kopek/kopik'
membawa makna 'breast'..


Rozita Che Wan...janda
tetapi di Kelantan...janda/duda
disebut Orang Bujang
pelik ke?
sbb di negeri lain bermaksud
mereka yg belum kawen

Jika anda ingin mengunakan
perkhidmatan 'teksi'
jgn sesekali bertanya
"mana saya boleh dapatkan teksi?"
kerana anda akan ditunjukkan 'beca'.
teksi disana dipanggil 'kereta sewa'


inilah rupa 'rojak' di kelantan
jika di tempat lain
kedah/penang contohnya
rojak bermaksud buah2an
seperti timen,nenas,mangga,jambu dll
digaul bersama kuah rojak


28 comments:

  1. no 1 sy suka gbr yg bawah tu... no 2, sy peminat Rozita CW... hehehe

    ReplyDelete
  2. lain padang lain belalang,lain tempat lain maknanya.

    ReplyDelete
  3. betul2... setiap negeri ada kelainannya dan itulah sikit sebanyak keistimewaan negeri cik siti wan kembang.

    ReplyDelete
  4. mehhhh kita ramai2 pakat terjah kelantan...macam2 ade di sana...hehe

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum:):)
    memang suka ke kelate ..:):)Antara tempat yang pastinya masuk dalm list cuti2 malaysia..;)

    ReplyDelete
  6. kalau kat perak, kita boleh sebut padang kote lame. tapi kat penang kalau sebut macam tu... depa nanti kata...hang kurang ajaq...! he..he..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum...sdapnya rojak tu mintak skit..=) duk kdh gak tang kuala ketil...=)

    ReplyDelete
  8. Memang dah lama sungguh tak ke kelantan ni....

    Org trg pulak kak, memang tak pandai nak kecek kelate, tapi bila orang kelate kecek...kami pahang:D

    ReplyDelete
  9. Orang Terengganu terlebih makan.
    Orang Kelantan kurang makan. Kenapa?

    Orang Terengganu sebut makan "makang". Ada lebih satu huruf kat situ.

    Orang Kelantan sebut "make". Ada kurang satu huruf kat situ.

    ReplyDelete
  10. jauh berjalan luas pandangan...emmmh mmg best ke tempat orang , banyak yg kita dapat pelajari dari pengalaman....makan laksa dgn tangan jgn guna sudu...baru la mesra Kelantanis...heee.

    ReplyDelete
  11. betul2 amy masa datang sini memang peniong kepala.. amy faham lain tapi dorang maksudkan lain..samapi skg masih belajar lagi ha

    ReplyDelete
  12. Assalam kamsiah..akak pernah terkena..teksi@kereta sewa tu..he he

    ReplyDelete
  13. Assalam,
    Mamawana visit..klik2 hatiku hatimu...HB

    ReplyDelete
  14. @turbinemanlogbetul tu...jgn sampai tersilap cakap dah la ya bila berada ditempat org...

    ReplyDelete
  15. @aizamia3dailek yg melambangkan sesebuah negeri..

    ReplyDelete
  16. @Adinda Amy Senseihehe cikgu amy...kain pasang dan tudung murah kt sana..jom..

    ReplyDelete
  17. @Afida Anuarfida..rindu nak makang nasi dagang hehe...

    ReplyDelete
  18. @Syed Fairusbetul betul betul hehe...abang-abe..jalan2..jale2..

    ReplyDelete
  19. @DiaUmaiNiNazbetul..masih ada yg amalkan laksa dimakan dgn tgn..walaupun dah ramai yg mkn dgn sudu skrg..

    ReplyDelete
  20. @Amy Syaquenaamy..mmg amik masa nak blaja dan nak faham dialek kat sana...

    ReplyDelete
  21. @kak Ernakak,dapat dibayangkan airmuka akak ketika tu..minta teksi ditunjuk beca..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.