11 March 2011

Kita Meninggalkan...Kita Ditinggalkan...

Dulu...sebagai anak
bila telah sampai masa dan ketikanya
kita melangkah keluar dari rumah
samada kerana (berkahwin) -mengikut pasangan
atau memulakan hidup sendiri

ketika itu...jarang diantara kita
dapat menyelami perasaan ayah bonda
yg mencurahkan segala keringat
dan seluruh hidupnya demi sianak

mungkin ramai diantara kita
melangkah kelaur dgn gembira
dek 'kebebasan' yg bakal dirasa
sedangkan dihati orgtua
penuh sebak dan resah


sekarang giliran kita pula
menerima keadaan yg sama
seorang demi seoarng anak melangkah keluar
menyambung pelajaran
mencari erti hidup

(ayah...yg kesepian di kg)



pulang ke kampung
samada kg sendiri atau kg suami
keadaan yg sama dirasa
sunyi...sepi...



yg tinggal hanya org tua
menghabiskan sisa hidup dlm kesepian
sedang sianak menantu,cucu cicit
pulang bila hanya ada kelapangan...

(MIL....juga keseorangan di kg)







ohh...semalam my son sms
dan tag kat FB
AirAsia hantar emel
utk interview cadet pilot
kat LCCT
bulan 6 ni

last year..interview pilot MAS
tp tiada rezeki
sangkut kat tahap 2 semasa interview




Tiba masanya..yg tinggal hanya
saya & hubby kat rumah..
(jika panjang umur)

30 comments:

  1. ya...betul tu kerana sekarang akak juga merasainya....nasib masih ada sibongsu yg jadi peneman kami sebab masih bersekolah lagi.

    ReplyDelete
  2. Assalamu'alaikum Kamsiah

    Begitulah nampaknya keadaannya.. harapan kita biarlah walau di mana sahaja mereka berada, ingatan mereka tak lupa kepada tanggungjawab kepada yang Esa.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Kamsiah

    ibarat seperti roda kehidupan ini
    kita kena buat baik kpd orang lain sekiranya kita inginkan kebaikan itu menemani kita

    Wassalam

    ReplyDelete
  4. bila dah makin berusia, jiwa lagi sensitif... tu yang sering konflik dengan anak-anak hanya disebabkan tak tipon

    ReplyDelete
  5. salam kamsiah ...
    gitu la putaran alam,
    sampai mase kita akan sendiri ...
    sampai satu peringkat,
    antara kita suami isteri akan berbincang,
    "klu aku pergi dulu, awak nak duduk dgn sapa ...."

    klu belum sampai ke dailog tu ..
    masih orait lagi la ....

    ReplyDelete
  6. Aduhh kak kamsiah, dan dan teringat kat mak ayah yang kesunyian kat kampung..

    dulu2, wktu kami masih kecik..mak selalu gurau macam ni, nnti bila kami dah besar, mak nak kami semua merantau keluar biar mak dan ayah je tinggal berdua. Tp skrg, bila betul2 sorang demi sorang anak melangkah keluar, barulah tahu isi hati seorang ibu yang kesunyian tanpa anak-anak di sisi..huhu

    ReplyDelete
  7. salam kak.
    hmm.teringat masa ita nikah dulu.
    mami ita terus nangis.
    n masa kenduri kat belah laki, masa mami renjis mawar pun dia nangis.

    mami oh mami.

    ReplyDelete
  8. IM pun dah mula terasa sunyi bila anak-abnak dah mula ikut haluan sendiri

    ReplyDelete
  9. Akak..sedihnye bc coretan akak ni..
    lady xnak tinggalkan mak ayah lady..
    lady bertekad lps hbs belajar nak stay kat kg..
    nak tgk sokmo mak ayah.. :(.. xleh berpisah dah..
    xnak berpisah dah.. :( :( :(.. huhuhuhu..

    ReplyDelete
  10. hidup bagai roda..kan...
    semoga walau jauh di mata tetap dekat di hati...

    ReplyDelete
  11. betul2. asa nk kua je air mata baca entry ni. miss my parents alot.
    sekarang ni, kalu blh bile balik umah, nak dok umah je.teman mak dgn ayah. kami adik beradik ramai. tapi sekarang tinggal 2 adik kt umah. mujo ada diaorang peneman ayah n mak.

    pe2 pom.nice entry

    ReplyDelete
  12. "nampaknya saya belum sampai ketika ank2 meninggalkan utk bekerja atau masuk u..taktau la apa rasa bila ms itu tiba.."

    ReplyDelete
  13. Salam..ayah & ibulah yg mezahirkan kita ke Dunia..kita juga bakal menjadi mereka..inilah putaran kehidupan..bagus n3 kam..

    ReplyDelete
  14. @Kak Wan Kamsiah kak wan..saya baru sorg ja yg dah keluar dari rumah..lps result spm ni..mungkin sorg lagi yg akan keluar..:)

    ReplyDelete
  15. @Werdah begitulah doa setiap mak ayah..walau anak2 tercampak kat pelusuk mana pun...ingat ALLAH selalu..

    ReplyDelete
  16. @Rozali terimakasih atas pesanan tu...begitulah hukum karma..setiap yg dibuat ada balasannya

    ReplyDelete
  17. @cemomoi hai..mcm ada pengalaman ja...:)
    mmg org2 tua amat sensitif...yg muda pulak jgn dok ikut ego sendiri

    ReplyDelete
  18. @aby
    sedih la pulak bila dlm keadaan mcm tu...

    ReplyDelete
  19. @Afida Anuar fida..org kata setinggi mana pun bangau terbang..akhirnya dibelakang kerbau juga yg dihinggapnya...

    ReplyDelete
  20. @Wanita Mutalib nangis kerana sedih..bakal berpisah dgn anak perempuan yg dijaga sekian lama...bakal keluar rumah utk memulakan hidup bersama suami

    ReplyDelete
  21. @Insan Marhaen waktu tu kita terasa betapa cepatnya masa berllau..betapa pantasnya mereka membesar...

    ReplyDelete
  22. @LadyBirdtak ramai yg berfikiran mcm lady..yg ramainya adalah bila habis belajar...cari kerja..hidup berdikari..pulang menjenguk mak ayah sesekali..

    ReplyDelete
  23. @Suzi ya betul...putaran roda yg tak akan berhenti...setiap dari kita akan mengalami nya

    ReplyDelete
  24. @Abu Aiman ya...roda yg membawa kita keatas..kebawah..ke kiri dan kanan...

    ReplyDelete
  25. @♥suNa husNa♥percayalah..mak dan ayah tak mengharapkan anak2 memberi harta menimbun...bila dah berusia semua tu tak bererti..yg dimahukan adalah kasih sayang dan ingatan anak2..

    ReplyDelete
  26. @Piasarammg meriah ketika anak2 masih kecil...satu masa,kemeriahan tu akan hilang..diganti dgn kesunyian..

    ReplyDelete
  27. @turbinemanlogpatut la u selalu menghabiskan masa mengembara..:)

    ReplyDelete
  28. @etuza dulu kita sbg anak...sekarang kita mempunyai anak..baru faham perasaan mak ayah..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.