18 May 2015

Resepi Gulai Nangka Muda




Masak lemak nangka muda bersama isi ikan kurau
Nangka muda ni boleh dimasak
bersama tulang,daging,ikan bilis,udang,perut lembu dll


-Nangka muda-rebus sampai empuk
-sekeping isi ikan-dipotong2
-2 batang serai-dititik
-bawang putih dan bawang merah-tumbuk
-kunyit hidup-tumbuk
-segenggam cili padi-tumbuk kasar
-santan

Cara2:
Masukkan semua santan , bahan ditumbuk lumat , serai ,isi ikan ke dalam periuk .
 Masak semua sampai kuah mendidih dan masukkan nangka tadi .
 Kacau semua bahan-bahan dan masukkan garam secukup rasa .
 Biarkan sampai nangka masak sebati dengan kuah dan mendidih kemudian boleh la ditutup api 



43 comments:

  1. Acik belum pernah cuba masak nangka ngan ikan kamsiah

    ReplyDelete
  2. Singgah pagi...
    suka makan nangka..tapi nieyl x leh makan sebarangan yg berangin..sbb klu x...x leh bangun...angin satu bdan :)

    ReplyDelete
  3. sedaaap nyah :G kalo di daerah saya nangka muda itu gudeg ya mba kalo di masak gitu :)

    ReplyDelete
  4. Saya baru je kejap ni tadi makan gulai nangka Kamsiah.

    ReplyDelete
  5. Wawa belm pernah lg nasak gulai nangka..😊😊

    ReplyDelete
  6. Kampung kakak kalau ada kenduri kendara org yg rewang mesti berpeluang makan gulai nangka macam ini. Kakak suka:)

    ReplyDelete
  7. Tiba-tiba kecur liur dan teringin pula nak makan gulai nangka muda...Haihhh, banyaknya teringin...

    ReplyDelete
  8. Lauk2 macam ni memang makchaq suka... tengok dah teringin nak makan..

    ReplyDelete
  9. assalam kamsiah,kakak baru 2 hari lepas makan gulai nangka campur dengan ayam ,kalau dengan ikan belum pernah rasa lagi.

    ReplyDelete
  10. Sedapnya gulai nangka Kamsiah..
    Lama tak makan..
    Makan itu hari pun kat rumah kenduri kahwin..
    Bertambah nasi CH makan.. hahhaa nasib baik rumah kakak sendiri yg buat kenduri kahwin..

    ReplyDelete
  11. sedap nie kak..kalau ada nasi panas2 :-))

    ReplyDelete
  12. hmm dh lama xmkn gulai nangka...sedap ni...

    ReplyDelete
  13. saya selalu makan lauk nangka ni, campur dgn ayam atau daging..

    ReplyDelete
  14. sedap ni kak, lama dah tak makan :)

    ReplyDelete
  15. Bila2 masa dimana jua..tetap feveret saya sinangka muda ni...

    ReplyDelete
  16. wah..ni kegemaran saya ni kak...entah bila nak ke pasar mencari nangka muda..kalau kat kedai2 runcit biasa susah nak jumpa ni..

    ReplyDelete
  17. Nasib baik buakn kegemaran... tapi tgk cara presentation tu ada juga raa tergoda tu..

    ReplyDelete
  18. sy suka makan nangka masak camtu je.tak reti makan gulai nangka..teruk tak teruk la kan.hehe

    ReplyDelete
  19. Assalam kak,
    he3
    iols soka masak lemak nangka ni
    tapi kalo makan mesti kena serangan sakit urat he3
    lepaih makan dia, kena makan ubat teruih
    badan 2nd hand he3

    ReplyDelete
  20. Salam kak,
    mintak maaf yer lama tak tinggal jejak kt sini..kdg ade dtg, tp senyap2 jerlah..ms tk izinkan..hrp akak sekeluarga semuanya alhamdulillah.
    gulai nangka dh berzaman tak makan..ms kecik2 dulu jer..tgk nie jd teringin jugak..:)

    ReplyDelete
  21. Saya suka nangka, bukan saja gulai nangka tapi juga nangka yg sudah masak. Cuma yg tak tahan bila makan lebih perut agak bergelora dengan angin...

    ReplyDelete
  22. terima kasih sudi berkongsi resepi ye:)

    ReplyDelete
  23. Assalamualaikum...


    Tq akak kongsi resepi n cara nak buat...balik Kedah nanti boleh cuba buat...

    ReplyDelete
  24. PERGH.. ini kalau dapat ni.. licin pinggan.. :D

    ReplyDelete
  25. salam. hee sedapnya makk., nyum nyum ;p

    ReplyDelete
  26. Ratah mcam tu pun sedap kan kak,, :)

    ReplyDelete
  27. Espero que disfrutes de un lindo fin de semana y abrazos desde Costa Rica.

    ReplyDelete
  28. saya selalu failed bila masak nangka muda ni..
    yg menjadi hanya bila direbus dan makan dengan kuah pecal saja, huhu

    ReplyDelete
  29. Sedap nya lauk kampung!Jarang jumpe ni...

    Masak lemak, memang sedap! Tapi kolestrolnya agak tinggi kan....





    Jom kawal kolestrol dengan PHYTOCOL ST!

    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/phytocol-st-cara-mudah-sekat-kolestrol.html

    ReplyDelete
  30. Suka sangat makan gulai nangka ni...tapi perut tak berapa boleh terima...angin..

    ReplyDelete
  31. CM suka makan lemak nangka ni tapi jaang sangat masak sebab takut terpilih nangka yang keras dan liat. Kalau dapat jenis lebut tu memang makan tak ingat dunia la. Tapi lepas tu ....angin kus kus pulak maii..he he

    ReplyDelete
  32. Sedapnya gulai nangka.. lama tak makan... biji dia yg paling makchaq suka...

    ReplyDelete
  33. makan plak dgn smbl belacan perghhh sedappp nye

    ReplyDelete
  34. kalau nangka is suka masak kari2 tu (^____^)

    ReplyDelete
  35. Memang tak pernah rasa juga gulai nangka

    ReplyDelete
  36. Ni memang febret Cikna, klu g pasar wajib believe....;-)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.