02 June 2015

Buah Keriang


Buah keriang...
zaman kanak2 dulu..
saya memanjat dan makan buah ni diatas pokok
yalah zaman tu mana nak kenal anggur,epal,strawberi lagi...

kadang2 amik buahnya yg belum masak
buat peluru senapang mainan..

Kini setelah berpuluh tahun tak ditemui
kelmarin seorang jiran datang menghulur buah keriang ni
kat Kedah ni dipanggil
buah Keriang  Dot...

buahnya besar2 ala2 anggur
manis2 buah

sayangnya anak2 saya tak 'lalu' nak makannya..


49 comments:

  1. asalamualaikum kak...sekalai pandang macam buah ceri pun ada :-)) lom pernah jumpa buah ni...

    ReplyDelete
  2. Salam,


    Lama sungguh rasanya tak makan buah keriang ni. Saya dulu pun suka panjat pokok keriang. Sampai jatuh terduduk lah sebab dahan dia patah hahaha.

    ReplyDelete
  3. yelah macam buah anggur..saya tak pasti saya pernah makan buah ni ke tak..

    ReplyDelete
  4. Tak pernah pulak CH jumpa zaman kecik-kecik dulu..
    Mungkin kat kampung CH tak ada kot buah ni..
    Atau pun ada nama lain CH tak tahu :)

    ReplyDelete
  5. Singgah pagi...
    Sekali pandang mcm anggur..:)

    ReplyDelete
  6. SEDAPNYA KERIANG DOT, KERIANG LADA SEDAP JUGA..

    ReplyDelete
  7. tak penah mkn jumpa pun tak penah...
    sian kan dana kak...
    kak, camne isi nyer? nk tau jgk...

    ReplyDelete
  8. kalau tengok dari gambar..memang acik sangkakan anggur kamsiah..tak tau namanya keriang

    ReplyDelete
  9. sedapnya.. zaman kecil2 suka ar p panjat pokok pastu makan cicah dgn kawan2 ramai bawah pokok...skrg dh lama xmkn.. susah dah nk dpt buah nih.. huhuhu

    ReplyDelete
  10. Ni la antara keseronokan makchaq masa kecik-kecik... ada satu pokok besar kat tepi sungai.. balik mandi kutip penuh poket.. ada yg terpecah.. comot habis..

    ReplyDelete
  11. Ni la antara keseronokan makchaq masa kecik. Ada satu pokok besaq kat tepi sungai... balikmmandi kutip.penuh poket.. ada yang pecah habis comot poket

    ReplyDelete
  12. Semai bijinya Kam.
    Kakak tak pernah jumpa dari kecik campailah tua ni
    Ingatkan buah anggur tadi..

    ReplyDelete
  13. sedap tu kamsiah!kalu dok dekat dah p mintak dah ..

    ReplyDelete
  14. 1st time saya tgk buah keriang ni, ialah dlm FB, kira2 3 minggu lepas kot....teringin gak nak rasa "anggur kedah" ni..hahaha

    ReplyDelete
  15. eh td dah komen tp ilang kemana?huhu..
    sedap tu kamsiah..kalu dekat2 dah mintak dah...hehe

    ReplyDelete
  16. buah yang satu ini kesukaan aku mba tapi sayang di daerah saya udah jarang ada buah itu :(

    ReplyDelete
  17. Kebetulan hari ni ada rakan pejabat kongsi buah ini dengan kami. First time jumpa dan makan. Rasa macam buah kundang versi kecil tapi kelat sedikit.

    ReplyDelete
  18. Ini barulah Anggur Malaysia yang asli! Bagus kalau ianya dapat dikomersilkan...

    p/s: Terima kasih kerana sudi bersama Relaks Minda...anda amat2 dihargai

    ReplyDelete
  19. Dah lama tak tengok buah ni..
    masa kecik ada la duk kutip buah ni..

    ReplyDelete
  20. nmpk sedappp tpi kenapa tak dilayan dgn ank2 akk?? buah ni ada bau ke??

    ReplyDelete
  21. mcm anggur....tapi mcm mn rasanya?tak pernah dengar mahupun melihat, apatah lagi menyentuhnya....hihi





    Singgah blogwalking...:)
    Nak tingkatkan metabolisme badan tak?jemput baca artikel ni:
    http://blogmummyrifqiy.blogspot.com/2015/05/cinch-tea-bantu-anda-kurus.html

    ReplyDelete
  22. kak pertama kali ana lihat buah ni, samalah anak-anak ana pun buah kuinin pun depa tak nak makan.. kita dulu buah-buah macam ni lah dahh sedap sangat dah kan .

    ReplyDelete
  23. Orang Kedah panggil buah kheyang.. Dua hari lepas saya jumpa buah ni di pasar malam Mergong. Saya beli selungguk, harganya RM3 selungguk. Anak-anak tak pernah tengok buah ni, hehehehe...

    ReplyDelete
  24. macam anggur.... baru kenal dgn buah ni bila baca entry ni... makan tu lagii jauh...

    ReplyDelete
  25. assalamualaikum,
    dah lama tak jumpa buah ni...payah nak jumpa dah

    ReplyDelete
  26. huk aloooh kenangan kami masa kekecik ni... kadang2 buh gula bebanyak atas tu ngap masuk mulut :D:D biasa la kan budak kampung, dah atas pokok ni jer la seharian kerjanya hehehe.

    ReplyDelete
  27. Saya pun tak pernah tau buah ini.

    Tapi... itulah nikmatnya menjadi kanak kanak di zaman kita. Alam yg bersih dan hijau menjadi sahabat kita.

    ReplyDelete
  28. sedap... dulu ada pokok dalam kampung, la pokok tu dah tak berbuah dah (T___T)

    budak2 la tak kenai dah buah keriang ni (^___^)

    ReplyDelete
  29. saya tak kenal langsung buah ni kak
    tapi kalau manis, kenapa tak lalu makan
    sebab rupa dia agak ngeri ke?

    ReplyDelete
  30. saya tak pernah makan buah ni.. tak pernah tahu.. :(

    ReplyDelete
  31. Saya dah lupa macam mana rasa buah ni.
    Masa zaman kanak-kanak dulu rajin jugak makan buah keriang.

    ReplyDelete
  32. Assalam kak,
    iols besa dengor nama buah ni
    tapi tak besa nampak & makan :)

    ReplyDelete
  33. Sekali tengok betul macam buah anggur...kalau manis, rasanya bunda pun bolih cuba...tapi rasanya tak pernah jumpa dan kenal buah ni...namanya macam pernah dengar jer..

    ReplyDelete
  34. buah keriang dot ke ni Kam? kalau tak salah kat kampong kaknoor dulu2 panggil keriang dot haha tak tau lah pasai apa

    ReplyDelete
  35. saya pernah makan..tapi dah lupa rasanya...saya pun dulu jiran kat kampung yang bagi ..masa balik pendang dulu..

    ReplyDelete
  36. tak pernah merasa buah ni lagi. eh sekali tengok macam buah anggur ^_^

    ReplyDelete
  37. SA x pernah jumpa dan x pernah rasa kak...sekali tok mcm buah anggur je...

    ReplyDelete
  38. banyak jual kat pasar malam di sg petani..
    tapi takut lak nak cuba, haha

    ReplyDelete
  39. akakkkkkk ya Allah lama dh saya x makan.
    kat kg ada pokok blkg rumah saya. yg kat tepi padang dua pokok dh kena tebang. hukhuk

    sedapnya. bila makann pastu nganga mulut.tgk merah ke tak hahaha

    ReplyDelete
  40. First time dgr nama buah ni ksk..tak penah lagi rasa

    ReplyDelete
  41. dari mana lah jiran tu dapat eh...x pernah mkn

    ReplyDelete
  42. Kenangan zaman kanak kanak di kampung memang menyeronokkan...biasanya buah keriang ni berbuah time bulan puasa...tu yg buat tak tahan....sebab buah dia yang sebijik macam anggur penuh satu pokok...tahun lepas sempat beli kat hutan melintang terus semai bijinya dan tanam...harap harap sempat lah rasa buahnya nanti....

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.