23 June 2015

Pengalaman Berpuasa Pertama Kali Anak2..

Alhamdulillah..hari ni dah masuk hari ke 6 bulan Ramadhan
Tahun ni saya cuma berpuasa bertiga ja-bersama Tasha dan Eleena
Suami,anak sulung serta anak ke dua hanya akan pulang
beberapa hari sebelum raya
so kami berbuka dan bersahur ala kadar ja
tiada bazar ramadhan segala bagai


Saya teringat pengalaman pertama kali anak2 berpuasa

Yang sulung...ketika pertama kali berpuasa
saya memintanya mencium bau jus tembilai yg siap diblend
sbb tembikai tu dah lain macam isinya

tapi apa yg dibuatnya...slurrppp diminumnya

"emmm ok rasanya.." katanya

"Laaa..abang minum pasai apa..."saya bertanya..

"ha..lupa posa.."


Yg ke 3..Eleena...
hari pertama berpuasa...
ketika itu baru balik dari sekolah

si adiknya..Tasha sedang menikmati buah tembikai
mengalir airmatanya..menangis dek teringin...

"sabarlah..berbuka nanti boleh makan sepuasnya" si ibu memujuk..

satu hari...dia membuka petiais dgn perlahan2..berhati2...
tp didengari sikakaknya

"sapa buka petiais tu..."
tanya kakaknya dari dalam bilik..

"adik nak tgk2 ja makanan apa yg ada"jawabnya

Sedangkan masa tu sebiji anggur telah selamat masuk ke mulutnya


Kisah Tasha

Ketika mula2 belajar berpuasa dulu

Selepas solat zohor
saya baring2 disebelahnya yg sedang tido..samapilah saya tertido..

Bila saya bangun
dgn selambanya dia bagitau

"mak..tadi Tasha makan roti..
tp sikit ja Tasha makan...
boleh ,kan ..makan sikit ja..."


21 comments:

  1. he he he, macam-macam gelagat dan kerenah anak-anak kan?

    ReplyDelete
  2. macam2 karenah anak2 kan..tapi seronok kalau teringat zaman mula nak berjinak dalam pose ni

    ReplyDelete
  3. Comel sangat karenah anak2 ni kan.. ;-)

    ReplyDelete
  4. hehehe.. macam saya.. sekarang fokus dekat yang no 2.. potensi pose yang yok tu tinggi.. hehehe..

    ReplyDelete
  5. heheheh mcm2 kerenah kan kak...
    teringat masa kecik2 dulu duk main2 kt tepi bunga jejarum pastu siap isap madunyer kui2....

    ReplyDelete
  6. salam ramadan...selamat berpuasa...gelagat anak2 mula berpuasa buat kita tersenyum mengenangkannya...

    ReplyDelete
  7. hehehe, macam2 karenah kan kak?
    Kadang2 geli hati bila ingatkan balik...
    Hujung minggu lepas Aisyah belajar puasa sbb tak sekolah...
    Bila dah dekat berbuka, panggil dia di meja makan, tanpa berlengah terus dia teguk air yang dihidangkan walau belum tiba masa....
    Tapi si abang kata, "Tak apa kan ummi kalau kita tak sengaja?"
    Hehehe, bukan main pandai si abang beri sokongan moral kat si adik supaya belajar puasa :)

    ReplyDelete
  8. Jangan kata budak2 kadang2 saya pun terlupa posa..kira nak rasa ja waktu duk memasak..saya pula tak boleh lupa kisah anak bongsu ( tadika ) selalu komen kenapa kakak dia boleh makan..dia tidak boleh. kakak dia selamba ja jawab..tunggulah esuk adik berak darah ( period )bolehla makan..siadik terkebil-kebil ja..berak darah? apa tu makkk....

    ReplyDelete
  9. hehe ada ajer ragam anak2 kan kak....pej celik tanpa disedari mereka dah menginjak alam remaja.. :-))

    ReplyDelete
  10. ahakss..biasa lah tu baru nk belajar berpuasa..umur berapa anak-anak kak kam belajar puasa...7 tahun?

    ReplyDelete
  11. JM lak teringat waktu sekolah rendah berpuasa...minum/teguk air semasa mandi dengan harapan mak x nampak...adus!!! bila di ingat kembali teruk tul

    ReplyDelete
  12. Hihi... memang gelihati kalau diimbau kisah anak-anak yg baru belajar puasa. Tasha tu lagi gelihati - sikit aje lepas tu sambung balik. OKlah tu sebab dia tak tahu yg dpt ganjaran adik puasa pun mak/ayah:)

    ReplyDelete
  13. Budak-budak memang banyak ragam bila bulan puasa...tambahan pula makanan tu sedap...letih pulak...

    saya dulu masa darjah 1...tengah perisi isi ikan nak buat laksa...mak bangkit sekejap shj...terus saya telan isi ikan tu... teruk2...

    ReplyDelete
  14. macam ragam kenangan anakw kak kamsiah berpuasa..senyum saya membacanya

    ReplyDelete
  15. bakal seru ya pengalaman anak anak bisa puasa di bulan ramadan :)

    ReplyDelete
  16. haha...pengalaman tak leh lupa kan kam..
    anak saya lak, ada gelas dalam bilik air, huhu...

    ReplyDelete
  17. Pengalamam baru nak berpuasa.. hehehe teringat zaman saya kanak2 kak..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.