16 May 2012

Solat...tapi....buat macam2..

Si bongsu saya ni
bersolat ikut mood dia
kadang2...dia ikut bersolat
dibelakang saya
tp biasanya saya di rakaat kedua
dia dah 'lesap'...

adakalanya...dia nak solat
lepas saya solat..
konon nak solat sendiri
solat apa pun...4 rakaat dibuatnya

adakalanya...dia berhenti kejap
pergi minum air kat dapur...




semalam dia solat Isyak
lepas saya solat
(kononnya nak mengambil tempat/sejadah saya)

أُصَلِّى فَرْضَ الْظُهْرِ أَرْبَعَ رَكْعَاتٍ أَدَاءً مَأْمُوْمًا / إِمَامًا ِللهِ تَعَالىَ

“Sahaja aku sembahyang fardhu
zuhur empat rakaat kerana Allah Taala,
Allahu akbar.”



Bacaan niatnya dah lancar

"Tasha..ni waktu Isyak...bkn Zuhur..." kata saya

'4 rakaat,kan.." katanya

Mula lah bersolat...kuatnya baca Al fatihah

saya dan sorg lagi anak
berbisik2 di atas katil..ditepinya

Tiba-tiba..

"Ssssyyyyyhhh...." dia berkata sambil menjeling saya diatas katil
lepas tu sambung solat

haha...kononya tak khusyuk la
bila ada org nak menyembang kat sebelahnya


11 comments:

  1. gelagat anak mmg mencuit hati..

    jom joint segmen di..,

    http://miaduniaku.blogspot.com/2012/05/mama-mia-ajak-imbau-kenangansaat-sah.html
    (kalau sudilah..)

    ReplyDelete
  2. Hehehehe..takpe lah..didikan awal tu penting..

    Comel Tasha..:) Berapa umurnya?

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum K...

    Nanti dia dah besar sikit, suruh dia baca N3 ni... Hehe
    Lovely..
    Mcm cucu saya, bila solat nak sejadah sendiri, kejap jer, bila daddy dia sijud, dia pun dok tonggang belakang. Adeh!

    ReplyDelete
  4. salam akak..bila pakai telekung, rupanya ada iras2 anak saya.

    ReplyDelete
  5. lucu pun ada.... perangainya sebijik macam anak Nida yg kecik... hehehe

    ReplyDelete
  6. Salam Kamsiah
    Anak saya si Amal tue.... jika tak sempat jemaah surau kami berjemaah, lepas berdoa... saya suruh dia jadi imam pulak saya jadi makmum. Sekarang nie dia nampak lebih yakin diri dia.
    Budak2 nie kena latih... untuk kebaikan dia jugak.

    ReplyDelete
  7. Hi K..
    Hari ni singgah lagi... Geram nak tengok si comel nih.. Hehe

    ReplyDelete
  8. si kecil memang macam tu, si bogsu kami 7 tahun dah, tengah hafal niat2 solat lima waktu, siap tu dia tengok pergerakan solat saya jika time solat. Moga si comel jadi muslimah..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.