06 May 2014

Resepi Nasi Minyak Dan Gulai Kawah


untuk acar
campurkan lobak merah,timun,nenas
bawang besar ,cili merah
garam dan gula
 Gulai kawah
1/2 kg daging lembu hiris nipis /seekor ayam
1paket kerisik (40g)
 1 paket kecil kari daging
1 labu bawang merah (kisar)
3 ulas bawang merah (kisar)
 3 ulas bawang putih (kisar)
2inci halia (kisar)
 2 batang serai (ketuk)
 3-4 sb cili giling
3 helai daun limau purut
 1 cawan santan pekat
Rempah 4 beradik
3sb gula merah
 2-3 keping asam keping minyak garam
 Air

 Cara-Cara:
 Panaskan minyak, tumiskan rempah 4 beradik,
(kulit kayu manis,cengkih,buah pelaga dan bunga lawang)
bahan kisar,serai ketuk sehingga wangi.

 Masukkan cili giling
masak hingga garing dan pecah minyak.
Masukkan daging dan kacau rata.
Masukkan sikit air dan kacau rata lagi.
Bila daging agak empuk,
masukkan santan, kerisek, garam, gula merah,
 daun limau purut dan asam keping
Biarkan mereneh hingga daging betul2 empuk.
Kacau sekali sekala Biarkan sampai pekat.
Tutup api.


Bahan-bahan: 
 3 cawan beras 
4 1/2 cawan air - 
jika guna beras lembut kurangkan air atau mengikut kesesuaian beras 
 1/2 cawan susu cair 
1 sudu kecil garam pewarna kuning
 2 helai daun pandan -disimpul 

 Bahan utk menumis: 

 1 sudu besar minyak sapi 
2 sudu besar majerin 
3 kuntum bunga cengkih 
3 biji buah pelaga 
2 kuntum bunga lawang 
1 inci kulit kayu manis 1/2 in halia ]
 3 ulas bawang merah] dimayang 
1 ulas bawang putih

 Cara membuat: 

 Beras dicuci kemudian ditoskan 

Panaskan minyak sapi dan majerin dlm periuk. 
Masukkan bahan tumis 
Goreng hingga naik bau/kekuningan 
Masukkan beras dan daun pandan, kacau sekata 
Masukkan air dan susu 
Tanak hingga kering, kemudian masukkan pewarna kuning.
 Biarkan seketika
Kemudian gemburkan nasi guna garpu
 Sedia dihidangkan bersama lauk pauk

39 comments:

  1. wah pandai memasak ni...senang nk berkenduri kendara kan...

    ReplyDelete
  2. assalam kamsiah..terus rasa teringin nak buat nasi minyak..izinkan acik ambik resepi ye..
    gulai kawah tu biasa beli je

    ReplyDelete
  3. datang sini terus telan air liur....nampak menarik dan sedap..terus lapar..:)

    ReplyDelete
  4. Wah sedapnya..cukup lengkap hidangan ni kak..

    ReplyDelete
  5. sedapnya..tetiba teringat kenduri kahwin plak..hehe

    ReplyDelete
  6. Salam..waaaa,sedaponya juadah pasti anak2 semua happy mama msk special arini

    ReplyDelete
  7. Kam.. singgah je terus rasa lapar ni. Gulai kawah tu yang tak tahan tu, menelan air liur ni, hehe..

    ReplyDelete
  8. alahai comeynyer acar tu dalam jar tu...

    ReplyDelete
  9. Cantik tu kak presentation acar dlm jar...:)

    ReplyDelete
  10. Lapor sudah akak tengok Kamsiah.. dah lama tak makan nasi minyak kenduri ni.. tq share resepi..

    ReplyDelete
  11. resepi yg mesti dicuba nie...kalu tok payoh guno rempah gulai kawoh bulih lah buat..kalu dok manolah nok caghri...:)

    ReplyDelete
  12. wah...menariknya kakk...acar dalam botol tu, seninya..

    ReplyDelete
  13. hahaha baru semalam saya buat nasi ala beriani tapi semua campak masuk dalam satu periuk kecuali acar nyer lah, siap letak nenas lagi tau kak, tapi lepas sepotong sepotong nenas masuk mulut hihihih. acar timun mentah gini favourite papa JJ sangat, buat ini hari2 pun dia takper.

    ReplyDelete
  14. cantik lah gambar2 yg kak kam ambik ni...especially acar dalam botol tu

    ReplyDelete
  15. Aduh, sedapnya gulai kawah! Selalu main beli aje, buat tak pernah!

    ReplyDelete
  16. sedap nyer...kalu mkn cenggini sy akn rs nasi dulu...kalu nasi sedap maka lauk nyer pon sedap ;-)

    ReplyDelete
  17. saya tgk menu akak ni terus perot jadi lar kak.... hihiii...sedap sgt

    ReplyDelete
  18. Sedapnya kak kamsiah, terima kasih kongsi resepi,belum pernah cuba lagi masak nasi minyak ni... :)

    ReplyDelete
  19. Sedapnya nasi minyak gulai kawah...
    Dulu lauk kenduri selalu macam ni... la ni kenduri kat sini biasanya rendang daging, ayam goreng/merah, dah tak dak gulai kawah..

    ReplyDelete
  20. sedapnya gulai kawah..tambah gambar yg diambil memng nice shoot lagi la berselera..ni hujung minggu kenduri kawain dpat la merasa..klau nak buat sendiri memang tak laya sis he..he.. :P

    ReplyDelete
  21. Acar tu boleh simpan hingga Ramadan ni kot....

    ReplyDelete
  22. sedap nyer tengok nasi minyak...tengah lapor plok ni

    ReplyDelete
  23. gambar acar really fantastic kamsiah..

    p/s saya memang tak reti masak nasi ada nama ni...biasa makan kat tempat kenduri saja

    ReplyDelete
  24. Kenapa kacang pis cuma 6 ketul aje? Huhu.

    ReplyDelete
  25. lamaa dh xmakan nasi minyak org kenduri kawin..

    ReplyDelete
  26. Sekarang ni kalau kenduri guna khidmat katering, rasanya dah tak sama seperti gulai kawah dulu2.
    Shot gambar kali ni terbaik sangat!

    ReplyDelete
  27. Kak Kham..terima kasih kongsi resipi ni..nk try lah nanti

    ReplyDelete
  28. wow sedak sengoti ni
    terima kasih kak resepinya
    :)

    ReplyDelete
  29. Salam K.Kamsiah..
    aaa..sedapnya... tp cma kurang mkn gulai kawah..suka ayam masak merah lagi.. ehehe..

    tenkiu share resepi... :)

    ReplyDelete
  30. It look as a rich food!
    Saludos,
    Ale
    Costa Rica

    ReplyDelete
  31. Tengok ni lagilah memberontak tekak ni nak makan.. mmg menyelerakan.. mat saleh kat atas tu pun terpikat dah... rich katanya.. :D :D

    ReplyDelete
  32. waaa ni betul2 menggugat keimanan...terasa nak makan plak nya T__T

    ReplyDelete
  33. Dah terlepas entri ni sb lama tak jalan2 di laman maya ni..
    sedap betul ni, padanan yang betul2 ngam

    ReplyDelete
  34. kalau nk rasa, x perlu masak pun... tunggu je panggilan kenduri.. hehehe

    ReplyDelete
  35. best nya gamba nasi beriyani tu.mesti cuba nih.:-)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.