03 July 2015

Bubur Kacang Hijau Campur Durian

Dalam rumah saya ni
ada 2 org yg 'alah' pada rasa dan bau durian
yang sulung dan yang bongsu

Semalam adik ipar hantar 3 biji durian
oleh sebab hanya saya bertiga dirumah
memang tak mampu
nak habiskan
lebih2 lagi dibulan puasa ni

Oleh sebab si bongsu asyik cakap busuk..busuknya durian
nampaknya saya terpaksa cari alternatif utk cepat2 menghabiskannya


Bubur kacang hijau campur durian

-rebus kacang sehingga empuk
-masukkan santan,sedikit garam,gula(jika masih kurang manis)
daun pandan yg disimpul serta beberapa ulas durian serta biji sagu
-kacau sehngga isi durian terlerai dari bijinya
dan sagu telah menjadi kembang-boleh diangkat

21 comments:

  1. Selamat Petang akak..

    Dah lama tak makan bubur kacang campur durian...

    Ingat masa kecil2 dulu...ak habis bubur..mak buat aiskrim...

    ReplyDelete
  2. bubur kacang hijau durian sedapnya...kesukaan kak ni..

    ReplyDelete
  3. Sedapnya..makan dengan biskut tawar..atau buat ais krim..

    ReplyDelete
  4. sedap sgt kak..feberet ni..anak2 pun suka

    ReplyDelete
  5. Mmm..saya baru buat roti jala kuah durian semalam..kat sini durian local yang kecil ketot pun mahal bukan main harganya. Itu tuan dia yang jual sendiri. Durian kampung Penang mari pula lebih murah dengan buah nya yang besar...

    ReplyDelete
  6. bulan puasa ni belum jamah durian lagi kam..
    sedapnya..

    ReplyDelete
  7. salam ramadan kamsiah,
    baru sempat menjengah ramadan ni .
    harap sihat dan dapat beramal dibulan yg mulia ni ..

    ReplyDelete
  8. Sedapnye ni kak...
    Musim durian ke sekarang?

    ReplyDelete
  9. sedapnya kak...kalau ada durian mau nak buat jgk ni buat menu berbuka :)

    ReplyDelete
  10. sy tak makan bubuq kacang.tp durian dengan pulut sy suka.hehe

    ReplyDelete
  11. alahai kak, sedapnya..kalau nak tau, saya tak makan durian tapi kalau durian tu bubuh dalam bubur kacang, saya makan ehehehe...rasanya sebab bila dah bubuh dalam bubur, bau tu dah tak menyengat sangat

    ReplyDelete
  12. Sedapnya kak. Lebih sedap kalau dimakan dengan biskut kering :-)

    ReplyDelete
  13. mmg terbaik nih kak... rugi nyer 2 beradik tu alah ngn durian

    ReplyDelete
  14. baru perasan....ke empat2 anak kak kam specky..mmg budak2 bijak nih

    ReplyDelete
  15. Assalam kak,
    ni kalo mak saya nampakmesti dia nak he3

    ReplyDelete
  16. Walau dah tak boleh bau durian adakala makan bubur kacang + durian sedap

    ReplyDelete
  17. Suka buburkacang..tp x berape suka buh durian.. hehehe..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.