28 March 2017

Buah Putat

Sejak menetap di Kedah 25 tahun lepas
saya baru mula belajar makan ulam2an
rumah MIL di kampung
so hampir tiap kali waktu makan
akan ada ulam2an seperti tenggek burung,cabang 3,putat dll

so bila berpindah duduk sendiri
amalan tu tetap saya teruskan

yg ni buah putat
sedap dibuat ulam
saya sukakan dimakan mentah2..ranggup
ada jugak yg mencelurnya terlebih dulu
jangan dipetik yg telah tua/besar
kerana rasanya 'bersabut'..

selain dibuat ulam
ada yg memasaknya dgn cara lain
sambal tumis bersama udang/ikan bilis
masak lemak kuning bersama belimbing buluh

Terdapat 6 spesis yang popular di Malaysia iaitu
 Putat Laut (Barringtonia asiatica),
 Putat Kampong (Barringtonia racemosa), 
Putat Air, Putat Darat,
 Putat Ayam
 dan Putat Sungai.

ni contoh putat kampung

9 comments:

  1. SA x pernah jumpa buah ni..makan mmg x pernah la..oo banyak di utara aje la ye..

    ReplyDelete
  2. Salam kamsiah....mmg sedap putta buat ulam...kiter pon suka!Tp kat sini ssh nak jumpa larrr

    ReplyDelete
  3. cabang 2 & putat i kenal. tenggek burung xkenal & 1st time dengor. hu3..

    ReplyDelete
  4. Tak pernah makan lagi buah putat, ni baru jumpa.nak kena cuba ni nanti. Salam kenal awak. Jom ke blog saya http://cararesepi.blogspot.my/. Kalau tak kisah masukkan lah blog saya dalam senarai bloglist awak. Tq

    ReplyDelete
  5. Kat Johor ni rasanya ramai yang tak kenal buah putat termasuklah akak .Tenggek burung tu akak ada tanam...

    ReplyDelete
  6. di kampung sebelah kedah mmg byk putat ni..pucuk n buah boleh dibuat ulam

    ReplyDelete
  7. tak pernah jumpa kak... sedap ke rasanya? kalau selalu kan pucuknya di bt ulam... ni buah nya pulak

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.