17 April 2012

Bubur Jagung Lemak Berkrim

Semalam
suami membawa balik
2 bag plastik jagung
katanya beli kat pasar malam

"tolong buat bubur jagung
yg pekat,lemak berkrim.." katanya..

amboii.....amboii.....amboii....

(saya yg baru ja baringkan diri
selepas melipat 2 bakul kain baju)






saya gunakan 5 batang jagung
1 tin jagung dalam tin
1 tin susu cair
sedikit biji sagu
daun pandan
secubit garam
dan gula secukup rasa
(saya cuma buat manis2 buah ja)



rebus jagung yg telah diasingkan dari pulurnya
bila air hampir kering
masukkan kesemua bahan2 lain
kacau dan tutup api
bila biji sagu telah kembang

mmg pekat dan lemak berkrim
sedap dimakan samada ketika
panas atau sejuk

lagi satu
jika mengunakan susu cair
ianya tak 'membeku' spt santan
bila disimpan dlm peti ais

16 comments:

  1. sedapnya..ada sagu lagi.
    saya penah buat guna jagung tin tu je.

    ReplyDelete
  2. Assalam Dik Kamsiah...salam perkenalan....TQ sudi singgah & follow blog Akak...I have follow you back....Ermmm sedapnya bubur jagung lemak manis tu!!! Dah lama tak makan ni!!

    ReplyDelete
  3. memang x tambah air langsung ke kak? mmg feveret bubur2 ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya Allah!! sedapnya....

      terliur saya kak....huhu...

      Delete
  4. salam kamsiah..kalau dirumah acik ni..bubur jagung dan cekodok jagung memang ramapi peminatnya

    ReplyDelete
  5. alhamdulillah dapat ilmu baru tengok resepi akak ni ...
    guna jagung dlm tin utk tambah lemak berkrim ye ...
    harusss ku cobaaaa ni ... heheee

    ReplyDelete
  6. Tu saya katakan banyak resipi dia ni...tq

    ReplyDelete
  7. salam kamsiah ..
    jagung dari Gurun ke ???
    klu gurun punya jagung sedap2

    napa yg entri terbaru tu tk ada ...

    ReplyDelete
  8. Kelmarin istri buat cucoq jagung. Esok petang nak jack-jack dia suruh buat buboq jagung guna resepi Kamsiah la pulak (hari ni dah tak dan)...

    Nota: Org Aloq Staq dah folo org Kulim...

    ReplyDelete
  9. terliur..saya mmg suka bubur jagung ni

    ReplyDelete
  10. guna susu ye...tak penah la lg guna susu sj..selalunya guna santan dan campur sket susu tu ada lah..hehe..

    ReplyDelete
  11. Kena order dari Kelantan ( dalam link seperti kotak tapi bila klik entry bubur jagung, rasa pelik. Pelik2 sungguh ruang maya ni ya, semalam saya ada n3 pasal nuffang "error matching entry" saya dah delete n3 saya, sekali tengok ada pula mesej dari mana tu pun saya tak tahu, bagus jg dia tolong saya buat pengumuman)
    sekadar saling memberitahu apa2 yg pelik...tq

    ReplyDelete
  12. mantaf nya bubur jagung .. mau dong..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِÙŠْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.