23 April 2012

Hantaran Anak Dara Kedah Antara Yg Tertinggi...???

Salam

Biasanya kaum wanita
sebaik selesai sesuatu majlis pertunangan
berbisik2...bertanya2...

pssttt...berapa hantarannya?

jika dikhabarkan 4K kbawah...

"laa awat murah sgt..bla bla bla.."

itulah yg biasa saya dengar


Sejujurnya saya ni walau dah masuk
kategori 'tua'
masih tak faham,tak tau
apa kriteria yg menentukan jumlah hantaran

tahap pendidikan kah?

jenis pekerjaan kah?

status keluarga kah?

pekerjaan bakal suami kah?

kalau mahal dikata nak jual anak
kalau murah pulak dikata barang2 semua mahal
(nak buat kenduri)

Dan di Kedah
yg biasa saya dgr
paling murah adalah 4-5k..paling murah...
jgn cuba2 nak mintak diskaun..

dan kakak ipar saya
pernah memberitahu
sorg janda yg dipinang menjadi isteri kedua
hantarannya 12k...





**anak sedara sebelah suami
yg diijabkabul kelmarin
kendurinya 28 hb ni
hantarannya 6k ++ **

sorg lagi anak sedara sebelah suami
yg kendurinya bln Nov nanti
hantarannya 11k++

hmmm...saya ada 3 org anak dara
18,13 & 6 th..
biras saya berkata
saya dah patut amik tau
hal2 mcm tu...hehehe

29 comments:

  1. Ada yg tetapkan ikut taraf pendidikan, ada yg ikut taraf kerja bakal suami...saya secara peribadi lebih suka yg sederhana sahaja..sebab byk lagi duit yg si bakal suami perlu sediakan apabila dia menjadi suami utk anak perempuan kita nanti...apa apa pun, saya tak ada anak perempuan..ekekekek

    ReplyDelete
  2. Mmg kena amek tau, hehe..tp berpada2 ler nk letak brp, kan..

    ReplyDelete
  3. skrg mmg naik hantaran kak..10k plg kurang pun,,kalau bawah pun tetap kena standby duit jugak..

    ReplyDelete
  4. mmg skang semua letak harga mahal..tapi pd saya, sederhana lebih baik.pedulikan lah ckp2 org. sebab lepas kahwin lagi banyak suami kena sediakan keperluan utk rumahtangga yg baru nak bermula tu.. mungkin sebab barang2 semua dah mahal, jadi hantaran pun kena mahal kot.

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum Kamsiah

    rasa2 ibu bapa juga yg kena tempiasnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang ibu bapa pun............yang banyaknye ibu............mudah terpengaruh.sibapa ikut.sanak saudare pun satu............awat murah sagt2.........

      Delete
  6. susah nak definasikan bab hantaran ni. nilai hantaran tu bukan lah nilai harga seorang anak dara yg ingin dikahwinkan. urmmm murah sgt bunyinya nilai diri kita ni. cukup la difahami sbg perbelanjaan utk majlis perkahwinan tu sendiri. tu pun bergantung kpd kemampuan masing2

    ReplyDelete
  7. ayah aimi tetapkan senang jek cara dia :

    "sy tetapkan hantaran ikut kemampuan pihak lelaki"

    so dlm ms yg singkat (6 bln jek bertunang) dia mampu bagi RM5k + seutas gelang tangan sebgai mas kahwin shja. jadi wang hantaran aimi dapat 5k + harga mas kahwin 1.1k so jumlah aimi terima 6.1k shja :)

    tapi majlis meriah he heee sbb???

    sbb hanya dgn 5k itu kami hbskan ke arah pakatan (makanan) jek utk jamu tetamu. selebihnya tu semua duit aimi sndri, kan majlis aimi so buat pe nk susahkan fmly jd nk the best kuar la duit sndri baru reti nak hargai hubungan perkahwinan tu kan. igt senang nk kahwin. he heeeee

    ReplyDelete
  8. yg ader anak perempuan ok
    yg penat if ada anak lelaki la akak
    teringat ayu kawen 8 thn lepas
    hantaran 8888 then tok iman tanya `belajaq mana???`
    ada ker soklan mcm tue dia tnya
    rasa la ni 10K tue biasa sebab semua mahai
    but biarlah x membeban pasangan sebab yg penting mendahului yg wajib bukan

    ReplyDelete
    Replies
    1. semua mahal.awat awak tu barang ke.................memang betul pun...........soalan tu.blajaq mane...................buat pelik2................tok iman tegur bagus la tu.........eleh...ayat last tak membebankan,dahulukan yg wajib.muhasabah la saudare

      Delete
  9. masa time sy kan sis, sedara mara dok tanye2 la berapa hantaran. ayah ckp 7k. pastu depa kate "awat murah sgt? standard 10k mcm anak aku". ok, bab compare tu sy tak bape suka la. yg menetapkan hantaran pun bkn ayah sy, tp pihak lelaki yg ckp boleh bagi. biarlah hantaran rendah, asalkan jgn berhutang lepas kawen, =)

    ReplyDelete
  10. masa kakak saya kawen hari tu, ayah saya bagi kebebasan dekat belah lelaki nak letak hantaran berapa..taknak bebankan pihak lelaki..lagipun duit hantaran tu mak ayah tak kacau utk buat kenduri..memang hak pengantin perempuan 100%..

    ReplyDelete
  11. Salam, Kak Kam..

    Ingat tak seorang artis tu, Intan Suraya tak silap, hantarannya cuma RM1K tapi semua perbelanjaan perkahwinan ditanggung pihak lelaki. Berbaloi2..

    ReplyDelete
  12. kalau orang terengganu masa meminang wakil perempuan kebiasaannya akan sebut "hantaran ikut suka pihak lelaki la..ikut kemampuan" kalau gitu canner tu...hehehe

    ReplyDelete
  13. Anak2 saudara saya kahwin semuanya takde bawah RM5 ribu, tu bukan org utara. Skrg ni hantaran pun pelik2, tak mcm dulu. Hantaran rumah, kereta, kamera, ipad dan sbg.
    Tapi seeloknya ada persetujuan kedua2 belah pihak, bertimbang rasa, jgn sampai lepas kahwin hutang keliling pinggang.

    ReplyDelete
  14. hmm...

    saya orang kedah tapi kalau kawin nanti kan, seandainya calon suami pun lebih kurang kita juga makan gaji...mungkin saya akan pakat supaya hantaran ditiadakan kot. cuba cari jalan agar perkara tu dimudahkan lah. sebab yang berkat tu adalah perkahwinan tapi kalau sampai menyusahkan...takut kurang berkatnya nanti.

    tapi kalau pihak lelaki insist takkan saya nak tolak pulak kan?

    ReplyDelete
  15. termanggu seketika after baca. Kena tahu dan belajar . Penting juga untuk info awal..

    ReplyDelete
  16. bersederhana adalah lebih baik, sesuai ikut kemampuan, dan tidak membebankan

    ReplyDelete
  17. Kakcik ada empat anak lelaki. Yang sulung sudah bertunang, hantaran yang diminta adalah lebih dari RM10K! (berbelaslah jadinya...)

    Sesak nafas kakcik...

    ReplyDelete
  18. ingatkan negeri sembilan paling mahal .. uhhuu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam...anak buah kak Zai 20k minta kurang dapat 17k,dahsyat kan....

      Delete
  19. Salam perkenalan

    Pada makchaq hantaran ni biaq ikut kemampuan, jangan sampai berhutang.... Nanti anak dah sorang dua, hutang kawin tak habih bayaq, yang susah anak kita jugak.. Kenduri pun biaq ikut kemampuan...
    Nk bina hidup baru baik tak dimulakan dengan hutang....

    ReplyDelete
  20. wah, dah besar2 ye anak akak..

    hantaran tu sebenarnya adat je kan? kalau boleh jangan terlalu membebankan sangat.

    Biasanya parents la yang selalu demand hantaran..huhu~~

    ReplyDelete
  21. sy pulak, pihak suami yg tetapkn kluarga kami trima sjlah - tkurang kita anggap bg sdekah

    ReplyDelete
  22. Assalam dik kamsiah....berpeluh Akak dengar...maklumlah ada dua anak bujang senang...yang meningkat usia...setiap hari kan...akan tiba ketika dan masa....bab urusan cam gini..kena tahu jugak kan...jadi mak bapa bukanya senang....bertambah peluh...!!!

    ReplyDelete
  23. salam.ukur baju badan sendiri lah.lihat lah kemampuan .jgn takut kalah anak jiran atau sebab anak cantik ke.orang nak buat besar kite nak besar.jgn bebankan pihak laki..........kalu mase nak kahwin pun hutang macam mane kreta umah lagi.anak kite cucu kite.kalu dah menantu datok tan sri takpe la nak mintak kete sbutir pun.saye kahwin dgn org kedah.alhamdulilah.jenis yang bagus.keluarga yangn memahami.depa letak 5 k.boleh tawar lagi katenya.alhamdulilah balik luar negara lagi.tapi sedih nengok org sane kene hantaran tinggi sampai 8-10 k.anak dara biaese saje.kadang x keje.kadang2 duit ambik dulu.dengan duit tu bayar mak andam bagai artis.kad kahwin mahal.ade juruhebah la.dan macam2 la.kenduri takpe la.........takpe yang merepek lebih.sedarlah.kadang2 duit tu menantu hutang.saye sedih la.....

    ReplyDelete
  24. memang barang2 sudah naik.........tapi anak kite bukan barang.......tak ternilai................bukan dinilai dengan duit.............ape2 pun.....terserah.perkare ini mencerminkan tahap ibu bapa itu sendiri...tengok la kemampuan bakal menantu...........aka anak awak

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.