12 July 2012

Jus Kasturi Asam Boi (Jus Cinta)









Biasanya beli yg ready made
balik rumah,cuma tambahkan air ja
tp kali ni dgn semangat berkobar2
cuba buat sendiri


limau kasturi ni
mempunyai 1001 kegunaan

asam boi
sesetengah org letak asam boi
dalam sambal nasi lemak
utk mengurangkan pedas


potong limau kasturi
dibahagian atasnya
sumbat sebiji asam boi
kemudian rebus (tambahkan gula)


rebus sampai pekat airnya
dan limau berwarna keperangan

simpan le dalam peti ais
bila nak minum
cuma campurkan air dan ais
dgn limau tu seklai boleh dimakan...


jus kasturi asam boi ni jugak
dipanggil dgn nama jus cinta...





36 comments:

  1. Masa zaman sekolah dulu selalu buat limau kasturi + asam boi, makan mcm tu je pun sedap...

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Kamsiah

    Ini kalau kena musim panas....sekali sedut...habis 1 gelas

    ReplyDelete
  3. gulp..telan air liur...cheqna poser..huhuhuh

    ReplyDelete
  4. wah dah kecor ayaq liur sye tgok eh..hehe..cedappp nyew

    ReplyDelete
  5. terbaekkkkkkkkkkkkkkkkkk gituew
    minum masa hari tgh panas lega anak tekak

    ReplyDelete
  6. klau waktu cuaca pns2 ni mesti sedapkan minum ni..

    ReplyDelete
  7. wow akak bestnye..bleh cube ni..senang rupanye ek..hehhe..mekasih akak

    ReplyDelete
  8. waahhh...saya singgah sini dah rasa dahaga...tq..bole try nanti..

    ReplyDelete
  9. Salam Yong,
    ohhh akak pun ada buat jus cinta ni tapi guna jus epal. Masa hari panas2 tu sedap minum. Btw, ternampak entry pasal buat coklat. Akak tak pandai buat coklat, buat kek coklat boleh dah. Cam ner nak buat coklat ni Yong? Tolong ajor akak, cara dan bahan2. Tolong email hellibra2@hotmail.com. Tima kasih Yong.

    ReplyDelete
  10. adoi kak..merenjis air luir tengok resepi ni..hihihi

    ReplyDelete
  11. owhh begitu rupanyer..senang bangat seh.harus ku torai nyer nantii..tima kasih kak for sharing this..love it so much..:)

    salam singgah kak,rase macam pestime datang sini kot..so salam kenal..:)

    ReplyDelete
  12. Boleh try buat masa bulan Ramadan nanti :)

    ReplyDelete
  13. salam kenal yer... folow terus jugak.. ^_~

    ReplyDelete
  14. Haus tekak tgk jus limau dan asam boi nie(mode;puasa)

    ReplyDelete
  15. wah,, best nyer, camni rupanya cara dia.. thx ye..haha

    ReplyDelete
  16. Mak aii...sedapnyer..mmg air menghilang dahaga ni. Utk kuruih pun leh gak, kot..hehe..
    Ingatkan cuma perah limau dan taruk asam boi dlm air aje..rupa2nya kena wat mcm tu ye. Orait gak, ek..
    Timakasih bgtau... + taruk dlm nasik lemak tu pun...psl nanti nak try. Mesti sedap sambal taruk asam boi tu..mm...

    ReplyDelete
  17. salam..

    adoii mak aii
    dah terliur nih
    mmg suka asam boi

    ReplyDelete
  18. terbaeekk x pernah buat..biasa buh asam kt limau tu..pastu makan camtu jew..h ehhee nk cuba la nnt:)

    ReplyDelete
  19. tak tahu kenapa tiba2 boleh telan air liur.

    ReplyDelete
  20. Salam.. Kak Kamsiah, tq sebab kongsi resepi. Rupanya senang je nak membuatnya.. Bestnya minum air asam boi.. Suka sangat..

    ReplyDelete
  21. Kena buat ni.. tengok pun dah nampak sedap..

    ReplyDelete
  22. wah resepi baru ni, kebetulan ada pokok limau kasturi di laman. nak try lah sedap nampak...tq

    ReplyDelete
  23. kak..sedap air ni..panas2 hlang dahaga..

    ReplyDelete
  24. yang nie jual kat kedai tu kan?? rupanya buat sendiri pon senang jer..

    ReplyDelete
  25. As'kum akak..pe kaba?rindunyer..lama x singgah sini. air limau akak tu..kecur liur tau..rasa nak buat arini jugak. tq 4 d sharing akak. nak habaq, i am back! regards. :)

    ReplyDelete
  26. sedapnya.... dulu masa kecik ..potong tengah limau tu dan selitkan asam boi tengah ... makan mcm tu je

    ReplyDelete
  27. Terima kasih atas tunjukajak membuat kasturi assam bui. Sudah lama cari resepi ini.

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.