17 October 2012

'PA' Di Dapur

Pembantu peribadi di dapur


batu giling
kata org,gulai/kari lbh sedap
jika dimasak dgn rempah yg digiling

maybe saya bkn org utara asli
saya tak tau membezakan rasanya

saya tak pernah sentuh benda ni
apatah lagi nak mengunakannya

wahhh..berbagai saiz ada...
tp jarang2 digunakan  (malas la tu)

kata org sambal belacan
yg ditumbuk lbh ummpphhh
tp nak menumbuk tu kena ada skill jugak
kalau tak,habis terpercik kat tgn,muka
(mcm saya..:))


suami kata,dia makan sambal belacan
yg di blend pas kawen dgn saya haha


30 comments:

  1. Sekarang kita nk kejar masa, sb tu rela guna alatan elektronik je...

    ReplyDelete
  2. ok le tu kak...
    asalkan jadi sambal belacan. hehe...

    ReplyDelete
  3. saya baru cuba pakai batu penumbuk ni,
    belajar dgn mak buat sambal belacan,
    pakai belacan Bintulu.

    ReplyDelete
  4. salam kak..

    batu giling tu sekarang susah nak jumpa..pernah guna masa kecik2 dulu kat umah arwah nenek..
    lesung batu tuh sy masih pakai-apalagi wat sambal belacan la
    blender tu mmg selalu guna lah

    ReplyDelete
  5. Dulu kakcik rajin juga tumbuk sambal belacan, tapi kebelakangan ni, kakcik kisar je. :)

    ReplyDelete
  6. I pun guna blender kisah sambal blcn.senang.xpns tgn

    ReplyDelete
  7. rietta xpndai guna batu giling...tapi lesung selalu guna...coz klu sikit sikit malas nk pkai blender....lesung kecik utk masak...lesung besar, buat tumbuk inai...sebab malas nk giling...hehehe....

    ReplyDelete
  8. saya tak pernah guna lesung batu utk buat sambal belacan....hehehe...blender lagi senangkan....

    ReplyDelete
  9. hehehe..itulah namanya menggunakan teknologi yang ada kan kak?hehe.

    ReplyDelete
  10. Kc suka makan sambal belacan tumbuk dgn lesung batu.

    ReplyDelete
  11. menumbuk sedap tapi lambat. dari nak dinner pukul 7.00 jadi pukul 8.00 sebab nak amik masa menghidang bagai lagi. ihihihiii

    ReplyDelete
  12. Saya org Utara, masa kecik2 dulu mak saya selalu guna batu giling buat kari, memang rasanya sangat sedap berbanding serbuk kari dlm peket. Tapi sekarang mak pun dah tak ada... Tapi di rumah yg saya tinggal sekarang masih disimpan batu giling yg diambil istri di rumah maknya. Tapi batu giling tu cuma sebagai perhiasan diletak di depan rumah, tak pernah sekalipun digunakan....

    ReplyDelete
  13. As Salam K..

    Tengok Batu giling you, I nak balik Melaka ambil Batu giling aruah mak.. Saya pun..apa jadi pun, sambal belacan tetap tumbuk, pastu kan K, bekas lesung tu saya masukan nasi panas2.. Baru basuh.. Uuhhh! Sedap..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ekekeeke kaklong..
      samo la den hahaha....
      lepas makan tak habis2 cium tangan...best!

      Delete
  14. Kamsiah, dulu mak ummi pun ada batu giling macam tu, tak tau dah ke mana sekarang. Hehe..kisar lagi mudah kan.

    ReplyDelete
  15. kat rmh msih guna lesung tp mmg byk blend je cepat sket hehe

    ReplyDelete
  16. Sy pun tak penah guna penggiling ni. Lesung batu tu pun sy cuma guna kadang2. Bila anak2 dh besar ni...dorang pun dh suka makan sambal belacan, sambal buah bachang, sambal tempoyak mentah tu...jd senang sket mintak tlg dorang yg tumbukkan. Tambah2 yg 2 orang pakai spek tu..tak terpercik kat mata, hehe.
    Sy ni tak suka nk tumbuk cabai dlm lesung batu tu psl bila terpercik kat tangan..rasa pijarr jer. Wlpn petua soh taruk tangan dlm beras tp terasa jgk ler, mm..

    ReplyDelete
  17. as salam

    saya memang tumbuk kalo sambal..kecuali kalau byk sgt baru blend.. mmg sedap tumbuk or giling kan kak :)

    ReplyDelete
  18. salam ziarah...terimakasih sudi ke sarang akak ya hehe

    ada lagi batu giling tuh?
    dulu2 akak pernah cuba menggiling tapi yg gerenti tergiling ialah jari kelingking, aduiiii...
    bagi akak org Johor nih, asam pedas atau sambal akan terasa lebih nikmat dan lazat kalau cili keringnya di giling..betul, sampai sekarang masih terasa2 kesedapnnya...

    ReplyDelete
  19. Masih ok berbanding IM makan sambal yang orang lain buatkan dari kedai...

    ReplyDelete
  20. munna tgk rajin dgn tak rajin je.... tapi banyak guna blender rasanya

    ReplyDelete
  21. batu giling tu kat umah umi ai ader
    lusung batu ai siap bawa mai jepun lagik sis
    sini x der..baru syok nak buat sambai belacan :)

    ReplyDelete
  22. kedua2 alat tu model lama dan baru keduanya penting dalam kehidupan kita..

    ReplyDelete
  23. lama x npk batu tenggiling ni..lama2 leh jd bahan sejarah ni

    ReplyDelete
  24. lesung batu masih ada..tp penggiling tu nostalgia sungguh...:)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.