24 March 2015

Resepi Apam Beras

Apam beras ni sesuai utk sarapan atau minum petang


Bahan-bahan 

 2 cwn nasi 
 2 cwn tepung gandum
 2 cwn tepung beras
 1/2 cwn gula pasir
 2 1/2 cwn air 
2 sudu kecil yis (mauripan)
 kelapa parut dgn sedikit garam

 Cara Penyediaan 

 1. Blend nasi dan air sehingga hancur 

 2. Setelah hancur,gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati

 3. Dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.

 4. Selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati. 
Boleh dimasukkan beberapa titi pewarna

 5. Perap selama 3 jam.

 6. Panaskan pengukus dan balut penutupnya dengan kain.

 7. Sapukan sedikit minyak pada acuan kecil.

 8. Masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit..

 9. Hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam.. atau enak dimakan begitu saja.


kukus sebentar kelapa parut ni
supaya lambat basi

Tips: Kalau nak kan permukaan apam cantik dan tak merekah
 sila guna api kecil semasa mengukus…. 
Kalau suka permukaan apam tu merekah dan tersenyum mekar
 boleh gunakan api besar semasa mengukus…. 
terpulanglah pada citarasa masing2.


47 comments:

  1. Comelnya apam-apam tu. Nak sepiring boleh? :-)

    ReplyDelete
  2. ayu suka sgt makan apam nie...
    dah lame tak makan

    ReplyDelete
  3. Kakcik kalau sukatan pakai cawan ni memang kakcik suka sebab tak pening nak guna penimbang... :)

    ReplyDelete
  4. resepi ni pakai sukatan cawan...senang sikit nk buat..yan ambik resepinya kak..feveret yan ni

    ReplyDelete
  5. SUKA APAM GINI MENGENYANGKAN...CUMA KURANGKAN MANISNYA.

    ReplyDelete
  6. Sedapnya kuih apam.... Macam-macam warna ada. Puas hati... kan kalau dapat buat sendiri. Nak makan banyak mana pun boleh.

    ReplyDelete
  7. apam nasi memang sedap kan...
    comel dan cantek apam yang kamsiah buat ni...

    ReplyDelete
  8. apam nasi memang sedap kan...
    comel dan cantek apam yang kamsiah buat ni...

    ReplyDelete
  9. oooo cenggitu rupanya tips nak bg apam cantik xmerekah cam kamsiah buat ya..tq
    ank bongsu ita mmg pelik xsuka mkn ngan nyiur..mkn kosong gitu je..ooo kelapa kena kukus dlu ya supaya xbasi..baru tahu..mekacih kwnku!

    ReplyDelete
  10. Warna apam pun dah memikat mata memandang..

    ReplyDelete
  11. Alahai comelnyer semua apam ni, kecil dan berwarna warni. Gebu gebas lagi :)

    ReplyDelete
  12. Comel dan cantik apam beras ni Kamsiah.. CH tengok petang hari ni pun macam nak ambil jer sepiring tu :)

    ReplyDelete
  13. cantik, comel..sesuai buat minum petang2 ni...hihih

    gambar2 akak pun, cantik...dah ala ala Chef Mat Gebu...keep it up kak! :)

    ReplyDelete
  14. amboi,comelnya apam hasil tangan kam..
    tak pecah-pecah ya..
    camna tu petuanya..

    ReplyDelete
  15. saya sukan makan apam beras ni.. pernah buat sekali masa kat sini, terpaksa habiskan makan sorang2.... hahaha

    ReplyDelete
  16. cantik nye warna warni ;) nk mkn pon syg...

    ReplyDelete
  17. sedap nyer...gebu sangat..pakai sukat cawan lagi senang kan...

    ReplyDelete
  18. JM suka mkn apam sbb tak berminyak cuma satu je malas nk buat

    ReplyDelete
  19. chomel colorful... plating & snap gambar pun terbaik ,... well done

    ReplyDelete
  20. Dulu saya pernah buat meniaga apam ni kak..anak-anak saya pun suka makan..

    ReplyDelete
  21. antara rajin tak rajin je nak buat ni kan kak :D

    ReplyDelete
  22. Assalam kak kamsiah,
    iols memang peberet makan hat ni
    minat makan la kan3
    buat tak gheti jugaks he3

    ReplyDelete
  23. Macam sayang jer nak makan...comel2 dan warna warni! hehe..
    Kalau dulu2...antara kuih yang selalu mak buat, tapi putih ajer lah warnanya.

    ReplyDelete
  24. Tanpa kelapa parut, tidak berserilah apam ini, ya....

    ReplyDelete
  25. apam peberet sy.sedapnya!cuma apam beras yg letak nasi ni tak pernah lagi buat

    ReplyDelete
  26. apam peberet sy.sedapnya!cuma apam beras yg letak nasi ni tak pernah lagi buat

    ReplyDelete
  27. apam peberet sy.sedapnya!cuma apam beras yg letak nasi ni tak pernah lagi buat

    ReplyDelete
  28. apom fevret saya ni kak kamsiah

    kak kamsiah kalau semua gambar "landscape" lebih kemas

    ReplyDelete
  29. Tak reti buat... Biasanya beli je... He he he...

    ReplyDelete
  30. singgah lagi disini. cantik gambar kak kamsiah

    ReplyDelete
  31. Suka sangat kuih ni kak..lama tak makan,.macam2 warna ada tu yg best tgk tu hehehe..kelapa parut tuu fuhh menggoda betul laaaa...

    ReplyDelete
  32. Thank you very much for posting that has been presented. hopefully many benefits and good luck always.

    ReplyDelete
  33. Thank you very much for posting that has been presented. hopefully many benefits and good luck always.

    ReplyDelete
  34. Thank you very much for posting that has been presented. hopefully many benefits and good luck always.

    ReplyDelete
  35. Kami sangat terbantu dengan hadirnya artikel yang satu ini. Semoga banyak manfaatnya juga bagi yang lain. terima kasih banyak.

    ReplyDelete
  36. Kami sangat terbantu dengan hadirnya artikel yang satu ini. Semoga banyak manfaatnya juga bagi yang lain. terima kasih banyak.

    ReplyDelete
  37. Kami sangat terbantu dengan hadirnya artikel yang satu ini. Semoga banyak manfaatnya juga bagi yang lain. terima kasih banyak.

    ReplyDelete
  38. Informasi yang bergitu mantap gan. Terima kasih banyak. Samoga semakin sukses. Semanagat terus.

    ReplyDelete
  39. Terima kasih banyak gan informasinya. Kami tunggu informasi selanjutnya yang lebih menarik lagi. Semoga banyak manfaatnya.

    ReplyDelete
  40. apem nya terlihat seperti yang enak.. boleh nih mencoba bikin dirumah. makasih banyak ya .

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.