12 July 2016

Buah Bisbol a.k.a Velvet Apple a.k.a Mentega a.k.a Seralat

Assalamualaikum
Setelah sebulan lebih bertapa
akhirnya entri  baru muncul jua
monitor pc yg rosak
telah diganti oleh anak sulung g pulang beraya 

sebelum ni cuba juga berblog mengunakan lappy si Alia
tp huruf 'P' bukan main liat utk dtekan
menyebabkan mood tercampak ketepi

Buah Mentega
ataupun kat utara ni dipanggil Buah Seralat
sapa yg kenal atau pernah memakannya?

Dirumah saya kat kampung dikelantan
dulu2 ada sepokok 
benihnya diperolehi dari Indonesia

tapi walaupun tak ada makanan lain 
saya tetap tak menyukainya rasanya yg masam2 manis tu
ditambah pulak dengan baunya..

Semasa beraya di taman guar perahu hari  tu
saya diberi beberapa biji buah mentega ni
tak nak ambil pun takut kecik yhati tuan rumah

Sebiji dikupas..tetap tak luak

Akhirnya datang budak2 utk beraya
dan memakannya..depa cakap sedapp..!!
haha ambil la bawak balik..pelawa suami saya
akhirnya 5,6 biji tu diangkut semuanya sekali..selamattttt..

10 comments:

  1. Serius tak oernah tahu tentang buah ni..si memang tak pernah rasa la..sedao ke.teringin la pulak.hehe

    ReplyDelete
  2. Akak tak pernah tengok dan rasa buah ni Kamsiah..
    Nampak cantik pulak warna pink nya tu..
    Isi dalam putih ye..

    Selamat hari raya aidilfitri buat Kamsiah sekeluarga...
    Maaf dipinta seandainya ada komen yg menyinggung perasaan kam ye :)

    ReplyDelete
  3. pernah sekali makan...gebu isinya..

    ReplyDelete
  4. Singgah baca! Selamat Hari Raya
    Jemput singgah blog :)
    Latest post: Ulang cerita raya 2016 - raya tanpa lemang http://shasafiez.blogspot.my/2016/07/ulang-cerita-raya-2016.html

    ReplyDelete
  5. Buah ni macam gambar buah dalam hikayat cerita cina dulu-dulu.

    Selamat hari raya tuan blog dan famili. =)

    ReplyDelete
  6. Tahun lepas tengok kat Labuan. Tapi tak dapat rase buah nie.

    ReplyDelete
  7. Selera pulak tengok pepagi ni hehee...

    Selamat Hari Raya Aidilfitri buat kak Kam sekeluarga... maaf zahir dan batin. Salam ceria selalu... :)

    ReplyDelete
  8. Selamat hari raya Kam.
    Eh... raya-raya dihidang buah mentega ke hihi...

    Sayangnya kakak tak pernah jumpa.
    Sedap ke tak tetap teringin nak merasa.

    ReplyDelete
  9. dulu2 masa dana kerja kt utm skudai, kt sekitar utm tuh ada banyak di tanam pokok mentega tuh kak... tp buahnya bila msk warna oren terang tuh...

    dana sekali pun tak penah mkn n rasa... teringin betul tp selalunya dpt masa msh mentah bila dh msk sume abis buahnya dh di amik org... hehhehe

    ReplyDelete
  10. eeeh boleh makan erk buah ni....kt kampung ada sepokok,tapi org org ckap xboleh makan...kitorg paggil seralat juga...

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.