08 February 2017

Peria Goreng Ranggup Celup Tepung

Peria ni kalau kat rumah saya hanya saya sorg ja yg makannya
(kalau suami ada,dia pun makan )

anak2..hhmm minta maaf la..
pahit la..tak sedap la depa cakap..

ni saya masak peria goreng celup tepung
kut2 la depa nak makan tp jawapan tetap sama..tak sedap ..pahit..


sebiji peria dipotong bulat
rendam dalam air garam 15-20 minit
kemudian toskan

utk bancuhan tepung
-tepung beras
-sedikit tepung jagung
-1 sudu kecil serbuk kunyit
-1 sudu kecil serbuk cili
-sedikit serbuk kari
-sedikit serbuk lada hitam
-sedikit garam

bancuhan jgn terlalu pekat atau cair
ala2 nak buat goreng pisang gitu
celupkan peria kedalam bancuhan tepung dan goreng hingga kekuningan

14 comments:

  1. SEDAP NI MAKAN GORENG PERIA DGN NASI PANAS N IKAN MASIN

    ReplyDelete
  2. Resepi baru untuk lady ni. Hihi.. Tp ldy pun mcm ank akk. Xmkn peria. Pahit.

    ReplyDelete
  3. sama la ngan rietta....xsedap....hehehe...klu kt rumah pown...sorg je yang makan..xpernah lgi goreng tepung...

    ReplyDelete
  4. Sedap.. saya suka peria ni. Tak kisah masak dalam bentuk apa sekalipun.

    ReplyDelete
  5. memang pahit. kat rumah mak dan saye je kowt yang mkan. makan pun sbb sihat. btw tqq for resepi kak

    ReplyDelete
  6. saya masa menyusu anak ni baru sanggup telan peria..
    pahit pun pahit la, janji air susu banyak...

    ReplyDelete
  7. sdp layan nih ... biasalah kak, mana bdk2 minat benda2 pahit2 nih... kadang yg tua pun tak mkn ehehehhe

    ReplyDelete
  8. Kakcik suka peria. Buat masak lemak dengan udang pun sedap.

    Kalau peria katak, buat ulam dengan sambal belacan. :)

    ReplyDelete
  9. Anak2 akak yang perempuan suka je kalau akak masak peria goreng tepung ni...peria katak pun ok je.Tambah bawang putih pada bancuhan tepung tu pun sedap Kam.

    ReplyDelete
  10. Betullah kenapa anak kita tak suka ye?
    Kakak memang suka peria ni tak kiralah dioleh apa cara pun
    Goreng macam ini kalau duduk macam itu aje pun sedap. Cantik Kam buat bulat-bulat:)

    ReplyDelete
  11. Salam Jumaat, menyinggah bila ada sedikit kelapangan. Lama tak menerjah. X sempat nak kejar N3 tp ingatan tetap ada ! baru je buat mmg best dsamping jadi ubat he3

    ReplyDelete
  12. cuba letak sotong dalam tepung tu makk., hehe2

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.