08 February 2017

Peria Goreng Ranggup Celup Tepung

Peria ni kalau kat rumah saya hanya saya sorg ja yg makannya
(kalau suami ada,dia pun makan )

anak2..hhmm minta maaf la..
pahit la..tak sedap la depa cakap..

ni saya masak peria goreng celup tepung
kut2 la depa nak makan tp jawapan tetap sama..tak sedap ..pahit..


sebiji peria dipotong bulat
rendam dalam air garam 15-20 minit
kemudian toskan

utk bancuhan tepung
-tepung beras
-sedikit tepung jagung
-1 sudu kecil serbuk kunyit
-1 sudu kecil serbuk cili
-sedikit serbuk kari
-sedikit serbuk lada hitam
-sedikit garam

bancuhan jgn terlalu pekat atau cair
ala2 nak buat goreng pisang gitu
celupkan peria kedalam bancuhan tepung dan goreng hingga kekuningan

16 comments:

  1. SEDAP NI MAKAN GORENG PERIA DGN NASI PANAS N IKAN MASIN

    ReplyDelete
  2. Resepi baru untuk lady ni. Hihi.. Tp ldy pun mcm ank akk. Xmkn peria. Pahit.

    ReplyDelete
  3. sama la ngan rietta....xsedap....hehehe...klu kt rumah pown...sorg je yang makan..xpernah lgi goreng tepung...

    ReplyDelete
  4. Sedap.. saya suka peria ni. Tak kisah masak dalam bentuk apa sekalipun.

    ReplyDelete
  5. memang pahit. kat rumah mak dan saye je kowt yang mkan. makan pun sbb sihat. btw tqq for resepi kak

    ReplyDelete
  6. saya masa menyusu anak ni baru sanggup telan peria..
    pahit pun pahit la, janji air susu banyak...

    ReplyDelete
  7. sdp layan nih ... biasalah kak, mana bdk2 minat benda2 pahit2 nih... kadang yg tua pun tak mkn ehehehhe

    ReplyDelete
  8. Kakcik suka peria. Buat masak lemak dengan udang pun sedap.

    Kalau peria katak, buat ulam dengan sambal belacan. :)

    ReplyDelete
  9. Anak2 akak yang perempuan suka je kalau akak masak peria goreng tepung ni...peria katak pun ok je.Tambah bawang putih pada bancuhan tepung tu pun sedap Kam.

    ReplyDelete
  10. Betullah kenapa anak kita tak suka ye?
    Kakak memang suka peria ni tak kiralah dioleh apa cara pun
    Goreng macam ini kalau duduk macam itu aje pun sedap. Cantik Kam buat bulat-bulat:)

    ReplyDelete
  11. Salam Jumaat, menyinggah bila ada sedikit kelapangan. Lama tak menerjah. X sempat nak kejar N3 tp ingatan tetap ada ! baru je buat mmg best dsamping jadi ubat he3

    ReplyDelete
  12. cuba letak sotong dalam tepung tu makk., hehe2

    ReplyDelete
  13. Peria goreng tepung memang terbaik.. tak kenal tak cinta

    ReplyDelete
  14. UBAT KENCING MANIS BERI KESAN PALING PANTAS 2020.RUGI KALAU TAK CUBA!

    Assalamualaikum slm sejahtera,berita hebat buat pengidap kencing manis!!.. Jom viralkan berita baik ni .Bantu kakak2 abang2 kita yg ada kencing manis yg dh bertahun2 bergantung pd ubatan.Ubat mampu beri kesan kurang dari 24jam!

    Kalau bukan kita pengidap kencing manis,tp bantu hebah kan kepada kwn2 , saudara mara,jiran2 smua yang ade masalah ini.Rawat terus kencing manis! Xkira bacaan berapa pun.

    Herba paling hangat di abad ini utk rawat kencing manis dgn bacaan gula xkira betapa tggi pun.bacaa gula boleh turun menjunam kurang dari 5 jam

    Herba istimewa yg diadun khusus untuk pesakit kencing manis,untuk menurun kan bcaan gula yang amat tinggi. Jus yg mudah diminum.Boleh cek bacaan gula selepas 5 jam minum.

    -Kaki luka bernanah
    -Badan letih dan lemah akibat kencing manis
    -Paling penting dapat lindungi buah pinggang
    -Rasanya yang tidak pahit dan sedap untuk di minum

    ๐Ÿ—ฃJom sama2 kita viral kan, ..kita rawat cara selamat, tanpa kandungan bahan kimia yang merosakkan tubuh badan kita.

    Gula turun dengan cepat selpas hanya 5 jam meminum jus herba ni dan rasa tidak pahit

    Stabil kan gula kembali..paling penting dapat menjaga buah pinggang!

    Ini adalah herba yg sangat sukar dijumpai dn amat berkesan.

    Mari bantu saudara mara,kwn2,jiran2 dn keluarga kte turun kan kencing manis dengan cepat dan pantas cara selamat ๐Ÿ’ช๐Ÿป

    PENGGUNA2 YANG TELAH BERJAYA MENURUNKAN BACAAN KENCING MANIS.
    ๐Ÿ€Tengku Aziah bt Tengku Ishak,bacaan gula 16 ,bertahun thun hidap kencing manis,minum herba ini bcaan sntiasa 6 shaja.
    ๐Ÿ€Pn.Hashimah,bacaan gula berbelas hingga disaran kn dktor utk insulin....skrng bcaan turun 6 sahaja.


    NOTE :
    Ia BUKAN HERBA YG MEMANASKAN BADAN
    UNTUK DAPATKAN TESTIMONI LAIN SILA WHATSAPP
    Nk tanya je dlu blh jgn malu2.

    http://www.wasap.my/60174687570/EnMohdZuhairi

    http://www.wasap.my/601116382044/EnMohdZuhelmi

    #sharing is caring

    ReplyDelete



• ุจِุณْู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู€ู…ِ ุงู„ู„ู‡ِ ุงู„ุฑَّุญْู…َู†ِ ุงู„ุฑَّุญِูŠْู€ู€ู€ู€ู€ู…ِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.