29 January 2011

Kesidang a.k.a kerak nasi



Di negeri2 utara semenanjung
pokok ni dipanggil kesidang atau kerak nasi
di pantai timur pulak
dinamakan tikam seladang

di negara barat dipanggil bread flower


pucuk baru,ranting baru,dedaun baru
setelah dipangkas hingga takde sehelai pun daun

dah berbelas tahun pokok ni
dok dalam pasu
tengoklah perdunya yg dah tua dan mengerutu tu
melilit kejap tiang


Bau harum bunga kesidang amat ketara
pada waktu pagi dan keharumannya
selalu dibandingkan dengan daun pandan.

(jangan kata saya bela hantu dah la yea..)

ramai yg lalu depan rumah
minta bunga ni
nak bubuh dalam handbag la
dalam bilik tido la
dalam kereta la..
dalam sanggul la..

39 comments:

  1. salam kak kamsiah


    kalau dulu2 org bubuh bunga kerak nasik nie dlm bedak sejuk kaaan

    ReplyDelete
  2. @Ummi Humairasalam..ya bubuh dalam bedak sejuk..dalam bunga rampai pun boleh jugak

    ReplyDelete
  3. akak suka tanam bunge ke..
    xpernah dgr nama bunga ni.. :)

    ReplyDelete
  4. as salam kamsiah..akak masa dikampung banyak jumpa kesidang ni..bau dia wangi..
    saje petik dah letak kat rumah..dan dalam buku..nak bagi wangi..

    ReplyDelete
  5. ibu_suri punya la mau bunga kerak nasi ni sampai cari kat kedah nu..

    malam-malam bau memang bau wangi. bubuhh atas dashboard kereta..

    ReplyDelete
  6. perfume Originalkan? tak de chemical semua...tak de ke jual kat kedai bunga?

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum.

    Satu pohon, pelbagai nama. Keindahan dan keharuman yang tetap sama.

    TQ

    ReplyDelete
  8. tak pernah tengok pun pokok bunga ni . tapi macam best .. nanti nak tanam depan rumah la .. bagi surprise kat mama . hihi =)

    ReplyDelete
  9. Rindunya dengan bau bunga kerak nasi ni...kecik2 dulu memang selalu pun bubuh dalam bedak sejuk, kat sini susah nak jumpa...kalau balik kg nasib baik ada jiran yg tanam, boleh jgk petik.

    ReplyDelete
  10. @LadyBirdni bunga 'dulu'..susah nak dapat sekarang...mcm cempaka,kenanga,melati...

    ReplyDelete
  11. @kak Ernammg wangi..tp tak kuat dan tajam baunya..lembut ja...sesekali angin bertiup..harumnya bertebarann...

    ReplyDelete
  12. @Insan Marhaenla...awat tak tanya...dah ramai jugak yg amik kat rumah saya ni...
    bunga ni walaupun dah kering..baunya tetap wangi

    ReplyDelete
  13. @turbinemanlogthomas..u asyik ke pulau,pantai..mana nak jumpa...

    ReplyDelete
  14. @Cikgu Nurinya...wangian semulajadi...time rajin..amik letak dlm rumah.

    ReplyDelete
  15. @♥MAMASYAZA♥kalau kat kg..tanam atas tanah..biarkan ia menjalar...selain mewangikan halaman..meneduhkan halaman jugak

    ReplyDelete
  16. @ferra ferrohaha...nak buat saprise...jgn silap beli dah la ye...

    ReplyDelete
  17. السلام عليكم

    Kali pertama lak tengok pokok bunga ni..
    Di tempat saya mungkin namanya lain..

    ReplyDelete
  18. Salam Kam,

    Saya juga ada tanam pokok kesidang ni. Saya biarkan dia melilit dipagar rumah saja. Memang wangi bau dia.

    Masa kecik2 dulu selalu letak bunga ni dalam telekong sembahyang ketika melihat telekong. Bila guna telekong wangi bau telekong tu.

    ReplyDelete
  19. Saya ada sepohon depan bilik tidur. selepas hujan, baunya menusuk masuk sampai anak kata macam dalam cerita hantu....

    ReplyDelete
  20. iye ke...x pernah tgk pun..tapi tadi tetibe je terbau wangi masa tunggu van sekolah anak..eh seram ler plak..

    ReplyDelete
  21. @Abd Razakmungkin jugak...sabah,sarawak kan masih byk pkok2 yg hampir pupus disemenanjung...

    ReplyDelete
  22. @znrinacollectionhehe saya pun heran..dari zaman kecik2 dulu..kalau bau wangi ja..mesti makhluk tu....

    ReplyDelete
  23. santeknyo pokok bungo ni...pes tem atok nengok

    ReplyDelete
  24. salam kamsiah...
    tk perasan plak pokok ni,
    tp cantik rupa dia..
    apatah lg klu baunya wangi,
    elok sebagai penghias laman ...

    apapun .... selamat bercuti ....

    ReplyDelete
  25. akak..

    salam..nak bunga kesidang bleh?rasenye susah nak dpt bunga tu skrg..;)

    ReplyDelete
  26. waduh ku ingat bunga orkid...jahil sungguh ilmu bunga-bungaan...huhu...

    ReplyDelete
  27. seumur hidup saya inilah pertama kali tahu nama bunga tu kesidang ..sebelum ini pernah dengar namanya sahaja.

    terima kasih kerana sudi singgah dan meninggalkan komen kat blog saya.

    ReplyDelete
  28. Dah bleh jadi ahli Botani ni...perkongsian yg baik.

    ReplyDelete
  29. tengah mencari info pokok ni sebelum terjah ke nurseri..ke saya boleh g amik kat umah akak ajer.. hik hikk

    ReplyDelete
  30. assalamu'alaikum.

    salam kenal bu.
    indah sekali bunganya..pasti harum sekali..saya pingin punya satu,tapi di indonesia sepertinya tidak ada....kapan ya punya satu biar ditanam di depan rumah,biar tetangga qu pada happy cium wanginya...insyaallah someday maybe??..wassalam

    ReplyDelete
  31. assalamu'alaikum

    salam kenal.
    bunganya cantik dan pasti harum sekali.sayang sekali di indonesia susah cari bunga ni..padahal pingin punya 1 di halaman rumah..kapan ya bisa punya 1?amin..
    wassalam

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.