09 August 2014

Puff Sardin

BAHAN A 
Sebungkus Puff Pastry

 BAHAN B 

 2 ekor Ikan Sardin Tin (dilenyek sederhana hancur) 
1 biji bawang besar (dibelah 8 dan dihiris nipis) 
10-12 biji cili padi  (dihiris nipis) 
1/2 sudu teh lada hitam (ditumbuk halus) 
1 biji limau Kasturi 
sedikit garam 

 Cara-Cara 

1..Ambil sekeping puff pastry. 
Alaskan pastry dengan plastik yang tersedia supaya tidak melekat. 

2. Pastri dipotong kepada 2 bahagian.

3. Letakkan inti sardin didalamnya dan lipatkan
seperti membuat karipap 

4. Boleh dibuat berbagai bentuk
samada segitiga,segiempat atau memanjang

5. Kemaskan tepinya dan tekan kuat sedikit dengan garfu.

 6. Sapu atas puff dengan kuning telur dan bakar dalam oven 
yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 180C 
selama 30-40 minit atau sehingga keperang-perangan.
sedap dijadikan minum petang

34 comments:

  1. katalah masak apa saja Puan Blog ini masak mesti sedap punya..hummmm sedap..

    ReplyDelete
  2. emm sedap nya berkilat puff dia
    kalau bakar dalam kuali ajaib boleh tak kak ?

    ReplyDelete
  3. akak patut potong tu, boleh nampak inti..hihii..anyway, nampak meneyelerakan

    ReplyDelete
  4. Tengok gambar, sedapnya rasa. Teringin juga nak buat. Tapi nak merajinkan diri untuk membuat tu yang payah tu. Hehe..

    ReplyDelete
  5. kat mana beli puff pastry ni kak?jenama pa?mcm best jek..nnt nak try (^_^)

    ReplyDelete
  6. Rasa macam dah ada dalam mulut..nampak sedap dan cantik kulit pastry tu. Jenama apa ya..

    ReplyDelete
  7. It looks really delicious!
    Saludos desde Costa Rica

    ReplyDelete
  8. Salam. Hee sungguh sedap puff sardin itu.

    ReplyDelete
  9. Tengok gambarnya pun dah rasa sangat menyelerakan, sangat mencabar keimanan mereka yang sedang menghabiskan sisa-sisa puasa enam seperti saya...

    ReplyDelete
  10. Nampak flaky pastry dia dan inti sardin tu, terus perut berkeroncong...
    kalau tambah kentang pun sedap jugak kan Kak?
    Terima kasih sebab share

    ReplyDelete
  11. Salam Eidilfitri ....sedapnyer sardin puff. I likeeee.

    ReplyDelete
  12. Wahh..kak KHam...byk resipi yg di kongsi kat sini..nak cuba jgk lah..."elehh JM tu mcm lah rajin msak kan?"

    ReplyDelete
  13. puff pastry ni susah nak carik di pasaraya rumah saya...kalau tak dah lama nak buat sardine puff macam ni...huhuh...

    ReplyDelete
  14. sebenarnya akak suka mkn puff sardin..tp tak reti nk buat pastrynya. kat mana kamisah beli pastry puff tu?
    soklan sama dgn Teacher Basariah..

    ReplyDelete
  15. Setiap makanan kalau dapat sentuhan tangan akak mesti nampak menarik dan enak sekali untuk dimakan. Saya pasti rasanya juga sesedap rupanya!

    ReplyDelete
  16. Cantiknya jadi Kam,nampak macam yang jual kat kedai kek n pastry je. Mesti sedap tu

    ReplyDelete
  17. oooh, ini kisah gambar dalam Ig hari tu.. sedapnya... saya suka ni, tapi dah makin malas nak buat sendiri benda2 macam ni... kat rumah ni, saya je suka makan, itu yang akhirnya saya beli je kalau terasa nak makan..

    ReplyDelete
  18. assalamualaikum..
    salam kenal umur kita sebaya...
    nampak menyelerakan..

    ReplyDelete
  19. as salam kak
    saya datang sini nak baca entry baru :)

    ReplyDelete
  20. Sedapnye nampak..kalau dapat makan sekarang kan best..:)

    ReplyDelete
  21. wow nampak sedap, bikin lapar ni
    tapi saya pandai makan aje, tak pandai buat

    ReplyDelete
  22. puff panas kuar oven...aduhai, sedapnya

    ReplyDelete
  23. cantik je puff kak kam ni...boleh buat jual :)

    ReplyDelete
  24. cantik dan sedap sungguh nampaknye..kalau rajin nanti boleh la try..hehe

    ReplyDelete
  25. sy nie peminagt tegar sardin..tapinya kulit puff tuh mmglah takder kat sini..kulit popia pun jrg2 jer muncul...kalo dak memang skrang jugak nak buat nie haa...heheh

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.