18 February 2015

Bunga Matahari

Pokok bunga ini sesuai ditanam di kawasan tanah yang subur 
dan mendapat cahaya matahari yang banyak. 
Walau bagaimanapun, pokok ini lebih subur jika berada di kawasan tanah tinggi

Bunga matahari boleh mencapai
ketinggian sehingga 3 meter
Manakala diameter bunganya boleh mencecah 30sm..

 Sebenarnya sekuntum bunga matahari yang kita lihat itu terdiri daripada
beribu-ribu kuntum kecil yang bergabung menjadi satu

Khasiat bunga ini amatlah baik bagi kesihatan manusia.
 Minyaknya mengandungi linoleat yang elok digunakan
 untuk menggoreng atau dicampurkan dengan salad. 
Di sesetengah tempat di Eropah, 
biji bunga matahari digunakan dalam pembuatan roti.

30 comments:

  1. bagus info tentang bunga matahari

    suka bunga matahari ni..cantik

    ReplyDelete
  2. selain banyak manfaat nya biji bunga matahari juga bisa di makan iya mba di jadikan makanan ringan hehe saya suka makan kuaci yang dari biji bunga matahari hehehe

    ReplyDelete
  3. masa dok umh sewa dlu2 pun saya ada tanam pkok bunga ni..mmg tinggi2 dan bunga pun besar2..cantik je halaman umh kami.

    ReplyDelete
  4. bunga matahari yang ceria...
    letaklah gambarnya di mana-mana..
    di alas meja, di langsir...
    pasti memikat hati yg memandang

    ReplyDelete
  5. Bunga matahari mudah nak tanam..cantik bila semua berbunga..

    ReplyDelete
  6. Dulu masa kakak kecik-kecik arwah mak kakak ada tanam baaaanyak tau. Jadi kalau bunga dah kering tu kami keluarkan kuacinya, sangai makan sedap tau... kadang mentah pun kami makan tak sakit perut pulak tu... tahan perut budak dulu tau:)

    ReplyDelete
  7. bunganya cantik tapi batangnya rapuh ... pernah tanam dulu ...

    ReplyDelete
  8. besar bunganya cntik jadi perhiasan laman.

    ReplyDelete
  9. Subhanallah.. Betapa indah ciptaanNYA kan kak.. cantik.. ;)

    ReplyDelete
  10. adoiii kak, bila tengok bunga ni tiba2 saya teringat jaafar onn :p

    ReplyDelete
  11. saya sekarang bertukar kepada penggunaan minyak bunga matahari sebagai minyak masak. walaupun mahal, demi kesihatan...

    ReplyDelete
  12. Dah lama tak makan kuaci bunga matahari....

    ReplyDelete
  13. Bunga-bunga matahari....nyanyian maya..hihi

    ReplyDelete
  14. bunga kuaci :) dlu penah tanam pokok ni suka tgok bila waktu pgi mengembang...

    ReplyDelete
  15. noe mmg suka sangat tengok bunga matahari...cantikkkk

    ReplyDelete
  16. ada kuaci dia kan... kalau kat negara kita ni sesuai agaknya nak tanam pokok nih... cantik giler tu... nantilah cari benih dia kat memana

    ReplyDelete
  17. salam,

    lawanya bunga matahari, kuaci tu dari pokok bunga matahari kan? ^_^

    ReplyDelete
  18. Gardenia pun ada kan roti yg guna bijik bunga matahari

    ReplyDelete
  19. Kak dah tak tertanam dah bunga matahari ni...benih bersepah-psepah

    ReplyDelete
  20. Good info...
    Kat sini kami guna suflower oil utk memasak....

    ReplyDelete
  21. Besarnyerr bunga tuuu..cantik sangat tp bau dia tak secantik rupa kzn kak kam ...huhuhu...

    ReplyDelete
  22. kasihan tgk kelopak bugna matahari ni..hidup segan mati tak mahu..kalau tgk yg ada di thailand tu..fuhh...segar bugar seperti byk colagen :-)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.