20 January 2015

Resepi Kerabu Buah Beko

Buah beko a.k.a buah bonglai

1 biji buah beko 
1 ekor ikan kembung-rebus 
1/2 biji kelapa parut-buat kerisik dan simpan sikit
untuk amik santan pekat. 
15 biji lada hitam 
2 labu bawang merah . 
1 biji asam limau nipis 
Garam secukup rasa 
5 biji cili api. 

 Cara-cara 
 1.Buah beko hendaklah di layurkan diatas api hingga lembik atau
kulit tertanggal dan dihiris nipis-nipis. 

2.Kelapa parut di buat kerisik dalam 3 sudu dan
selebihnya di perah santannya

3.Tumbuk lada hitam dan juga 1 labu bawang merah,
 kemudian masukkan isi ikan yang direbus tadi.

 4.Masukkan dalam bekas besar buah beko yang dihiris dan juga lada hitam 
yang ditumbuk dengan bawang dan isi ikan tadi.

 5.Masukkan kerisik dan perah santan.

6.Masukkan garam secukup rasa

7.Perah asam limau serta  cili api...sedia dimakan...

35 comments:

  1. Buah beko kakak tak tahu tapi bonglai itu yg selalu dimakan masa dlm pantang ke? Kakak confuse sebab gambarnya dah siap jadi hidangan... tapi kalau baca bahan diguna sedap tu:)

    ReplyDelete
  2. camana rupa buah ni sebelum dibuat kerabu tu kamsiah..acik tak pernah tengok rasanya

    ReplyDelete
  3. pnh makan sekali dulu, mmg sedap buat kerabu. spjg jalan balik kelantan, banyak tgk pokok ni dgn buah berjuntai, tinggi pokoknya.. mmg tak dptlah nak petik,hihi

    ReplyDelete
  4. hehe..saya pun suka wat kerabu buah ni.emmm sedapnya!

    ReplyDelete
  5. Jerangau Bonglai ke?.
    Tak pahit?.

    Thanks singgah blog saya.
    Kembali memfollow, salam ukhwah.

    ReplyDelete
  6. Buah beko tu macam mana rupanya? Tak pernah tengok.

    ReplyDelete
  7. 1st time dengor psl buah beko a.k.a bonglai ni. err.. rupa asal dia macam peria ke?

    ReplyDelete
  8. Tak pernah dengar nama buah ni apa lagi rupa dn rasanya... tunjukan rupa pokok dan buahnya Kamsiah

    ReplyDelete
  9. saya pi google baru tau rupa dia,
    thanks sharing kak :)

    ReplyDelete
  10. buah beko? saya tak tau
    buah bonglai? pun saya tak tahu!

    :P

    ReplyDelete
  11. saya siap google nak tau rupa buah beko macam mana sebab tak tahu.. ;)

    ReplyDelete
  12. kak, naper tak try tunjuk camne rupe buah bonglai tuh huhuhu... rasa dia camne kak?tak penah mkn tp mcm penah dgr nama

    ReplyDelete
  13. Salam kak Kamsiah..
    tertanya tanya juga.. cmne rupa buah beko ni hehehe.. mak saya pun kalau buat kerabu taugeh letak ikan kembung...

    ReplyDelete
  14. Buah beko, buah bonglai..? Sejujurnya nama kedua2 buah itu pun saya tak pernah dengar, buah lai taulah.... tapi tak kan buah lai pula kan..? Hehehehe...

    ReplyDelete
  15. teringat pula kerabu beko MIL yg super sedap...

    ReplyDelete
  16. Alamak...ini satu resepi yang sangat rare buat saya! Mcm mana rupa buah tu?

    ReplyDelete
  17. Saya juga tertanya-tanya apa buah beko atau buah bonglai ini.....

    ReplyDelete
  18. tak pernah kenal pun buah belok. uhukk :(

    ReplyDelete
  19. Kam..terliur tengok. Memang resepi asli ni...kak dah berpuluh tahun dengar cerita pasal pokok beka ni ( panggilan disini ) tapi belum pernah jumpa orang buat/jual depan mata lagi.Makan pun belum pernah lagi..teringin sangat nak rasa..

    ReplyDelete
  20. tun xtau rupa buah belo.. hehe.. 1st time dgr.

    ReplyDelete
  21. erk.. 1st time acu dengar nama buah nie :)

    ReplyDelete
  22. Salam, tak sure sangat, kalau tengok mungkin tau kut :)

    ReplyDelete
  23. tak kenal buah beko . mana gambar buah beko . manalah tahu buah sama nama je lain .

    ReplyDelete
  24. Tak pernah tahu n tak pernah dengar pasal buah ni. Baru ni dapat ilmu baru

    ReplyDelete
  25. macam orang lain, saya pun tak pernah kenal buah beko atau bonglai tu... mungkin kalau ada gambar baru kenal... namanya maybe lain dari tempat lain

    ReplyDelete
  26. buab beko? ada gambar tak yg belum di buat kerabu tu

    ReplyDelete
  27. buah beko??? kali pertama dengar nama buah ni...

    ReplyDelete
  28. xpernah dengar langsung la nama buah i acik..huhu..

    ReplyDelete
  29. Assalam kak,
    he3
    iols pun tak kenai buah ituuuuuu he3

    ReplyDelete
  30. tak penah jumpa lgi buah beko...sedap plak tgok menu ni

    ReplyDelete
  31. X pernah makan,x pernah tahu...tp bila dh mkn kerabu beka semlm kat rmh datin zainab..wow sedap sekali...terlior sungguh....

    ReplyDelete
  32. X pernah makan,x pernah tahu...tp bila dh mkn kerabu beka semlm kat rmh datin zainab..wow sedap sekali...terlior sungguh....

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.