30 June 2013

Kek lapis


Bahan2..

 200 gm butter 
330 gm gula castor
 5 biji putih telur A
 2 sdk esen vanilla 
400 gm tepung gandum*
 4 sdk baking powder* - *satukan dan ayak 
290 gm susu segar 
sedikit pewarna merah
1. Dalam mixer, pukul butter dan gula sehingga kembang. 

2. Tuang putih telur dan esen vanilla, 
kemudian pukul lagi sehingga adunan sebati. 

 3. Masukkan adunan tepung bergilir2 dengan susu segar, 
gaul sebati dengan menggunakan spatula, 
jika nampak berketul2, gunakan mixer dengan kelajuan paling perlahan selama beberapa saat.

bahagikan adunan kepada 3 bahagian
warnakan dgn warna merah-3 tone
-merah terang
-merah muda
-merah pucat

Setelah kek benar-benar sejuk, bolehlah disapu frosting.
 Antara frosting yang boleh digunakan termasuklah buttercream,
cream cheese ataupun non-dairy whipping cream.
hias mengikut kreativiti sendiri
saya taburkan badam yg dipanggang rangup



18 comments:

  1. kalau macam ni akak masak leh doh buka kedai kek....
    seyes tengok pun dah terliur

    ReplyDelete
  2. assalam,
    nampak pun berselera..mesti lain rasanye dari kek biasakan..takder kuning telur dan ada susu segar pula..

    nak ambillah resipinyer yer..

    ReplyDelete
  3. Ish ish ishhhhh..... Sedapnya kak..... Teringin saya... Hihi :)

    ReplyDelete
  4. Alaaaa cantik sangat kek nyer ni kak, macam senang jer cara akak. Kenapa ek kalau saya buat tak pernah jadik elok. Fail betul la hahaha.

    ReplyDelete
  5. Salam pagi Kam..

    Nak bawa lari kek sepotong ni Kam, untuk breakfast pagi ni, hehe..

    ReplyDelete
  6. wah...nampak sedap la kak...boleh cuba resepi ni nanti ^_^

    ReplyDelete
  7. salam kak..

    nampak menarik la kek lapis tu..mesti sedap ni..

    ReplyDelete
  8. kekadang timbul cemburu bilamana orang lain punyai isteri yang sering memasak dan buat kek untuk keluarga.

    ReplyDelete
  9. Nak buat jugak la. cam senang je. bahan bahan pun byk kat rumah. tp kena tgu wiken baru leh buat.

    ReplyDelete
  10. Sedapnya...saya x pandai buat kek,kalau buat mesti keras...uhuhuhu

    ReplyDelete
  11. zura dh pernah buat kek cmni, hazab gilo nk sapu krim..hudoh sememeh tak cantik cm kt kedai...hahahahaah...

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum.cantik n nampak sedap.gaya dah boleh amik order utk raya nih....

    ReplyDelete
  13. Salam K.Kamsiah..

    huhu...sedapnye...
    cma tak reti nk bako kek..
    mintak copy resepi dulu le.. :)

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.