01 July 2013

Bunga Markisa

Entri saya tentang penanaman Markisa  DISINI
dah mula berbunga
cantik bunganya..





mula meredupkan laman..





Tapi sayangnya...masih belum ada bunga yg berputik
menjadi buah
ianya kering dan gugur

saya ada bertanya pada sifu tumbuh2an/pokok2



markisa saya ni jenis ungu la ya...

33 comments:

  1. Bestnya Kam..seronoknya bila pokok kita tanam mula nak berbuah. Ummi pun baru tau, yang markisa ni ada self pollination dan ada yang perlukan agen pendebungaan,good info ni.
    Kalau purple tu, insyaAllah kita tunggu hasilnya nanti, moga ada bunga yang bertahan dan menghasilkan buah.

    ReplyDelete
  2. Ooo..1st time tengok pokok nya. Pernah makan buah markisa ni. masam2 tapi sedap.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum Kamsiah

    mukin baru2 nak belajar tu...

    ReplyDelete
  4. memang seronok, kalau taman dan dapat lihat hasilnya

    ReplyDelete
  5. Tak pernah tau pasal markisa ni, hehe

    ReplyDelete
  6. moga selepas ni, akan berbuah pulak pokok markisa tu.. ;)

    ReplyDelete
  7. chnateknye akk...hmm...nmpak kaler aper yea bunga tu...xpndai plak rietta nk kategorikan...

    psss...kata org utk lncarkan peredaran darah,utk hilang lenguh lenguh...saja cuba utk mak rietta...mak rietta ada diebetes...

    ReplyDelete
  8. da berbuah nnt hntr la sebiji ke sini ye kak ;-)

    ReplyDelete
  9. Salam Kam,

    Para buat dengan batang paip ya? Moga menghasilkan buah nanti.

    ReplyDelete
  10. dulu kecik2 suka no makan buah markisa ni...kemain segar laga pokok markisa ni...

    ReplyDelete
  11. assalam kamsiah..cantik bunga nya..tak lama lagi boleh merasa makan buah markisa

    ReplyDelete
  12. Tapi ini warna purple makanya pendebungaan semulajadi tak perlu didebungakan. Agaknya kena tunggu masa sikitlah tu.

    ReplyDelete
  13. Belum ada rezeki sabar ye...Kat rumah mertua saya sampai patah pokok yang dia berpaut tu...lebat sgt buahnya, jadi berat. Saya xpandai sgt makan buah ni...sedikit masam le...

    ReplyDelete
  14. Assalam. Cantiknya tempat markisa itu menjalar. Pak Temuk juga berasa teruja nak lihat ia berbuah. InsyaAllah tak lama lagi.

    ReplyDelete
  15. Tiba2 teringat jus markisa yg kakak pejabat ni selalu bawak hasil pokok markisa yg dia tanam.

    ReplyDelete
  16. salam akak..buah markisa kalau dibuat jus mmg sedap..

    ReplyDelete
  17. akak kena ternak serangga la jugak...hihihihih

    ReplyDelete
  18. Canti bunganya. Bentuk yang tersendiri. Tak heranlah kalau namanya diabadikan di salan satu taman perumahan di sini... Taman Markisa...

    ReplyDelete
  19. salam kak..

    bestnya markisa sudah berbunga..masa kecik dulu suka petik buah markisa dekat rumah..sekarang bukan saja buahnya tiada tapi pokoknya sekali sudah tiada lagi.

    ReplyDelete
  20. comel nyer...
    1st time tengok ni...
    wangi tak?

    ReplyDelete
  21. salam kak kamsiah..
    lawalah pulak bunganye..
    tapi kenapa saya x pernah dengar ye..
    boleh berbuah..nak gugellah tangok buah die cane..^^

    ReplyDelete
  22. Berbakti kepada tanah...insyaAllah nanti kamsiah akan dpt hasil buahnya...bersabar dan terus bersabar...jgn lupa selalu2 puji pokok tanaman...insyaAllah belaian dari tuan tanah akan beri impak besar kepada buahnya...aminnn

    ReplyDelete
  23. aiza pernah melihat pokok markisa di tanam oleh jiran di kampung aiza, memang subur.. buahnya sedap dibuat jus..

    ReplyDelete
  24. kak..umah akak mmg kat cornet lot ke..atau semi D yg ada tanah yg luas nk tanam pokok. Sy rasa mcm dh byk pokok yg akak citer ditanam kat umah akak ni. Seronok pulak.
    Kat umah sy ni...tanah sekangkang kera...nak tanam pokok pun kena pikir mcm2 dulu...hehe..

    ReplyDelete
  25. Mudah-2an berbuahlah tu tak lama lagi. InsyaAllah. Memang cantik bunganya

    ReplyDelete
  26. Salam K.Kamsiah..

    pertama kali cma tgk munge markisa ni..cantik jgk..
    ooo...cma lagi la tak tahu pasal pendebungaan ni..huhuh

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.