17 July 2013

Ibu Ayam

Ibu ayam yg sebenar2nya
amat menyayangi,menjaga serta melindungi anak2nya
pantang sianak diusik,didekati..
pasti kena patuk

malah ketika masih mengeram lagi
ibu ayam amat garang
demi menjaga telur yg bakal menetas

itu binatang...
bagaimana pulak manusia
iaitu wanita yg digelar ibu ayam

garangkah??
menjaga serta melindungi jugak kah?



39 comments:

  1. melindungi.. tapi untuk kepentingan diri sendiri.. manusia...

    ReplyDelete
  2. pernah di kejar ibu ayam sbb kacau anaknya masa saya kecik2 dulu
    mencicit lari

    'ibu ayam' yg kedua pun sgt menjaga anak ayamnya ;)
    punca rezki dia tu.

    ReplyDelete
  3. mmg x la.. m'jahanamkn anak2 dara org lagik ada la! haish!

    ReplyDelete
  4. ye la kan realiti ibu ayam sangat penyayang

    ReplyDelete
  5. semoga kita jadi anak dan ibu yg terbaik,inshaAllah

    ReplyDelete
  6. dulu2 kat kg banyak anak ayam yg sdg dikawal ibunya.. sekg sekor pun takdak..

    ReplyDelete
  7. susah juga nak jawan ni kamsiah..sebab kita tak pernah tau keadaan sebenarnya kan..

    ReplyDelete
  8. saya geli anak ayam. tak tau kenapa. hihi.

    ReplyDelete
  9. garang tu sudah semestinyer tapi dalam hati sayang !

    ReplyDelete
  10. Ayam dalam gambar kak ni spesis kaler hitam ke kak? Lari tajuk pulak ya...hehe

    ReplyDelete
  11. Kerana sikap ibu ayam begitulah maka munculnya perumpamaan ibu ayam...

    ReplyDelete
  12. melindungi..untuk kepentingan sendiri..huhu..

    ReplyDelete
  13. dah nama ibu pun ayam ..
    tentu la jaga anak2 ayam nya ..
    nak bagi cun melecun ..
    mana tau ada towkey ayam nak ambik ..
    hu..hu...

    ReplyDelete
  14. manusia ibu ayam tak ada macam abu ayam kepada ayam...

    kesain bila baca surat khabar , di bulan puasa pun aktif lagi ibu ayam beroperasi...

    ReplyDelete
  15. pengajaran dari alam...setiap makhluk memberi iktibar pada khalifah di bumi ini =)

    ReplyDelete
  16. kalau ibu ayam..menjual ayamlah kerjanya...:)

    ReplyDelete
  17. Kam, teringat pula lagu Jalil hamid ni, Ayam bermacam ayam..

    ReplyDelete
  18. Dua persepsi berbeza. Ayam yg binatang memang jaga betul - garang bila anak kena usik. Ayam manusia pula 'anak-anak ayamnya' biasa terjerat atau ada yg dipaksa - memang garang juga tapi pada anak-anaknya.

    ReplyDelete
  19. yang dia tahu dia dapat banyak duit je..

    ReplyDelete
  20. kalau jumpa ibu aym bwk anak2 mmg x berani nak dekat..takut kena kejar sbb dulu kck2 penah kena kejar jd smpai skrg fobia hihihi

    ReplyDelete
  21. Pelik...keje terkutuk tu diberi gelaran ibu ayam??
    Takleh bagi gelaran lain ke...ibu khinzir ke, kan..huhu..

    ReplyDelete
  22. Salam K.Kamsiah..

    betul tu.. dulu cma ade bela ibu ayam yg tengah bertelur. punye garang la bila nk usik telur2 die tu.. pastu kes kene patuk sbb nk colek anak ayam tu.. hihi..

    'Ibu Ayam' yg ni....errrrr... tak tahulah cma.. ehehe.. :

    ReplyDelete
  23. ibu ayam mmg garang woooo klu org usik anak dia...

    ReplyDelete
  24. Manusia yang bergelar ibu ayam ni...menjaga untuk dapat untung heee

    ReplyDelete
  25. 'ibu ayam' mana nak jaga anaknya2.. janji dia dapat keuntungan, apa yang jadi kat anak2 ayamnya dia taknak amik tau.. ;)

    ReplyDelete
  26. melindungi tetapi tidak menghargai..huhu..

    ReplyDelete
  27. Ibu ayam skrg blh jd kaya..hehehe

    ReplyDelete
  28. Masa kat kampung, bawah rumah memang jadi port ayam bertelur. Ayam jiran pun tumpang sekali bertelur. Nak lalu bawah rumah pun takut dipatuk ibu ayam :D

    ReplyDelete
  29. garang betul ibu ayam kak.. x kene gaya.. di patuknya kita..

    "ibu ayam" ermmm...

    ReplyDelete
  30. ibu ayam yg bertopengkan manusia tu mmg x leh pakai kak..

    ReplyDelete
  31. Manusia yg bergelar ibu ayam...tu lain punya ayam..hihihih

    ReplyDelete
  32. Hehehehe..tergelak pulak dgn soalan akak tu.

    ReplyDelete
  33. lain kot kak dgn mnusia,,hihihi skrg manusia smakin kjam

    ReplyDelete
  34. kekadang manusia berperangai lebih binatang daghi binatang tu sendighi..... deme sayang anak.... jage anak..

    ReplyDelete
  35. manusia " ibu ayam " x de kasih sayang . baru pagi tadi dgr kat berita ; ditemui mayat bayi di depan masjid ...

    ReplyDelete
  36. ibu ayam berkepala manusia ke kak? hihihihi...

    ReplyDelete
  37. Binatang pun tahu sayang & lindungi anak2nya. Manusia ni buang2 je anak. Ish~

    ReplyDelete
  38. tulah , kenapa lah ada perumpamaan camtu, tak kenala kan, kena suh Dewan Bahasa tukar

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.