15 July 2013

Belacan Disangka Asam Boi

Peristiwa ni berlaku pada bulan posa tahun lepas

Alkisahnya...lampu  kat ruang dapur tu rosak
suami pulak blk lambat pada hari tersebut
takkan saya pulak nak panjat2 tangga
repair lampu tu,kan..
kang tak pasal2 ada yg patah kaki terjatuh

so saya memasak hanya berpandukan lampu
pada cooker hood ja

bab memasak..ok..setel...

tiba bab menyediakan minuman pulak
plan nak buat jus limau kasturi asam boi

semua bahan ada dalam peti ais

ada 2 paket asam boi belum dibuka
dan sepeket hanya tinggal '2 biji' ja

saya ambil semuanya dan rendam dalam air panas..supaya kembang






ketika berbuka puasa
anak saya perasan 
ada mcm kepala udang timbul dlm gelasnya
tp dia ingatkan asam boi yg hancur...miunum ja lah

saya pulak dah habis 2 gelas..

selesai makan,minum...saya suka mengunyah asam boi

tp bila dimakan,kenapa lembik semacam??
kenapa rasanya lain semacam??
kena takde biji mcm biasa..??

Rupa2nya yg didalam paket yg ada '2 biji' tu
adalah belacan

dalam keadaan samar2...belacan dan asam boi
dah sama pulak rupa dan bentuknya


35 comments:

  1. Hehe....takpe resepi baru tu, minuman asam boi belacan....

    ReplyDelete
  2. Hehe.. sedap gaknya pasal tu dh abis 2 gelas hehe..resepi baru tu

    ReplyDelete
  3. Hehehe....mcm mcm kan akak klu dh dlm glap...tapi sedap juga ke airnye?

    ReplyDelete
  4. assalam kamsiah..nasib juga 2 biji je kan..

    ReplyDelete
  5. Ya Allah....masa minum tu x de rasa belacan ke...hihi..

    ReplyDelete
  6. Ha'a lah kak..sekai pandang cam belacan dua kali pandang rupanya asam boi heee

    ReplyDelete
  7. Jus asam boi belacan. tentu pelik rasanya jika diminum..

    ReplyDelete
  8. tetiba terasa belacan dlm mulot zura..puihh puihh puihh !!.. hahahaha...

    ReplyDelete
  9. kelakar lah akak ni tapi ok je yer time minum tu hehe
    salam ramadhan kak

    ReplyDelete
  10. Apa nak buat yer. Kak ani pernah terbubuh garam dalam kopi, Bila minum, ya Allah masinnya. Masinnya tiada bandinganlah, tengoklah jumlah garam yang diletak dalam seteko kopi.

    ReplyDelete
  11. hahaha...merasa jgk laa minum air jus belacan asam boi ye kak...elok jer tu minumnya..

    ReplyDelete
  12. hehe..sib baik masih ade rs asam boi kan sbb habes dua gelas tu...:)

    ReplyDelete
  13. hahahahaha... masa minum 2 xrasa semacam ker? hehehe

    ReplyDelete
  14. Hahahahah! Ms minum tu takde bau ke kak? Hehehehe!

    ReplyDelete
  15. Hahaha..kelakarnya...dapat jugak merasa air jus belacan...nasib baik sikit...

    ReplyDelete
  16. hehehe..aduyai..tapi tak pula menjejaskan rasa air tu Kam, kalau tidak mesti dah perasan awal2 kan.

    ReplyDelete
  17. hihiiii lawak bln pose...mesti sedap air belacan tu kak sampai semua tak terbau belacan...nway selamat berpuasa utk akak n family.

    ReplyDelete
  18. serius?
    sedap ka kak?

    nok try etek!
    ahaha lawak la kak

    ReplyDelete
  19. hehehee....dah jadi air belacan lah ya sis? :-)

    ReplyDelete
  20. Sebenarnya rahsia resepi yang paling sedap di hasilkan dengan secara tidak sengaja. Baik akak paternkan...mana tau ianya boleh menjadi satu minuman kegemaran ramai...hehe.
    Kalau dah 2 gelas minum tu...maknanya sedaplah!

    ReplyDelete
  21. hahaha...tp apa rs nyer kak? sedap ke? ;-)

    ReplyDelete
  22. Salam Ramadhan Kamsiah

    telan air liur saya

    ReplyDelete
  23. memang rupanya sama jer...

    salam ramadhan..

    ReplyDelete
  24. hahaha!!!! resdung tak menyerang ke pastu kak??

    ReplyDelete
  25. haha, macam mana boleh tak perasan tu? perisa baru yang sedap tak?

    ReplyDelete
  26. salam Ramadhan... perisa belacan dan masam-masam la jadinya ya!

    ReplyDelete
  27. Salam K.kamsiah..

    aduhai.. mesti menarik rasanye.. hihi.. :)
    air jus limau kasturi belacan...? ermmm ok jgk tu.. :p
    hihi..jgn marah kak.. :)

    ReplyDelete
  28. hahah tak rasa lain ke kak?kot2 leh jd resepi baru kan kak=)

    ReplyDelete
  29. Haha macam mana la boleh termasuk sekali belacan tu. Apa pulak rasa air belacan xD

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.