21 July 2013

Kerabu Sare

Di Kelantan,kerabu sare ni amat2 popular
dibulan puasa
Biarpun dulu kecoh mengatakan
ianya berbahaya pd kesihatan
dek kandungan plumbum yg tinggi
dalam rumpai laut itu
org ramai seolah2 tak mempedulikannya

gabungan rasa masam,manis dan sedikit pedas tu
benar2 mengecurkan
rumpai laut ni ada berbagai warna
ada yg kehijauan,keunguan,kekuningan,keputihan..

yg ni telah 'dimodenkan'
dgn menambah kacang panjang
tomato dan lobak merah






36 comments:

  1. Semalam, IM ke bazar ramadhan Taman Saadon, penang. ada ternampak akok. ingat nak beli tapi bila fikirkan takut membazir, batalkan niat itu.

    hari ini teringat pula akok. tak tahu mana nak cari...

    ReplyDelete
  2. buat dgn rumpai laut ke ni kak?
    macam sodap

    ReplyDelete
  3. tak pernah cuba.. kalau buat pun rasa macam membazir sebab ai sorang yang makan.. :(

    ReplyDelete
  4. 1st time dengaq kerabu sare ni


    jom layan Uptown Tmn Selat Butterworth.http://www.gilamodified.com/2013/07/audioshow-uptown-taman-selat.html

    ReplyDelete
  5. pernah makan kerabu sare nie..cuma tak menjadi feveret jer lah..:)

    ReplyDelete
  6. rumpai laut ni kene pandai ilangkn hanyir dia kan?

    ReplyDelete
  7. tak der resepinya ker ... org johor nak buat gak ... heheheee

    ReplyDelete
  8. salam K.Kamsiah..

    kerabu rumpai laut nmpk menarik.. tp sayangnya..cma cuma mkn rumpai laut yg balut sishi tu je.. huhuhu...

    ReplyDelete
  9. mak saya suka sangat nih tapi kat pahang payah nk jumpa kalau takde org kelantan buatkan :)

    ReplyDelete
  10. Rupanya ada banyak jenis kerabu. Kalau orang minang, famous dengan kerabu taugeh. Kerabu ni berkuah macam kuah lemak, sedap makan bila disejukkan.

    ReplyDelete
  11. nampak sedap belum pernah makan


    save 22 satu

    ReplyDelete
  12. masa kecil2 suka makan kerabu sare ni... tapi bila dah besar, susah nak cari yg sedap mcm dlu2

    ReplyDelete
  13. Rumpai laut akk? Wah ptut la org kelantan comei comei...dr dulu dah makan pmc...ekekeke...maaf akk, gurau jerr...yg mcam sohoon tu erk rumpai lautnye...

    Psss...rietta mmg xpkai tudung lain kecuali tudung bawal...sebab tu skank nie gila cr tudung aidijuma...pling best..harga dia berpatutan...rietta xbli yg mahal mahal...rietta bli yg tone ataw mix color..dlm 10, 15, 22 ringgit...

    ReplyDelete
  14. hmmm, jadi lapar sangat melihat picturenya... :-)

    ReplyDelete
  15. Sedap...peberet saya ni..kelmarin ada jiran hantar. Mak dia yg buatkn...bila orng tua yg buat..mmng sedap sangat...
    tapi saya tak pernah buat sndiri..

    ReplyDelete
  16. sekali tgk mcm suun lak kak... tak tau pun itu rumpai laut

    ReplyDelete
  17. Rumpai laut pun boleh buat kerabu ye...pasti enak rasanya kan...

    ReplyDelete
  18. akak mn dpt sare nih ???? huwaaaaa nok kelik kapung la gini !!

    ReplyDelete
  19. Salam Kak Kamsiah,

    Guna rumpai laut ke, saya pernah tengok tak pernah makan, ingatkan diorang guna suhun..: Budaya Bangsa~Dikir Barat

    ReplyDelete
  20. betul ke akak, bahaya tuk kesihatan dek kerana kandungan plumbum yg tggi..JM tak buat kerabu..tapi rebus pastu dh jadi mcm agar2..campur dgn sedikit sunquick pastu mn..sedap jgk..

    ReplyDelete
  21. Masakan rumput laut ini, pasti nikmat disantap saat berbuka puasa...

    ReplyDelete
  22. Kam..ummi pun suka ni, memang kat Kelantan mudah jumpa ni, kat Terengganu kalau bulan puasa kadang2 ada juga, ni yang buat teringin ni, hehe..

    ReplyDelete
  23. sethn ddk sane.. tp x tau plak ada kerabu ni.. huhuhuhu

    ReplyDelete
  24. Tak pernah makan kerabu ni..tapi selalu makan kerabu mangga. kita suka rasa dia yang masam dan manis tu...tambah-tambah rasa lemak buah mangga tu ..emmm sedap...

    ReplyDelete
  25. bunda pun selalu makan kerabu mangga ngn kerabu taugeh camput kerang...

    ReplyDelete
  26. Kat kuantan pun jarang2 ada org jual sare ni. Tapi kalau asben p kelate wajib beli.

    ReplyDelete
  27. Pertama kali dengar kerabu sare. Sare itu dlm dailek Kelantan bermakna rumput laut ke..?

    ReplyDelete
  28. wah.. nampak sedap la.. kalau buat dengan rumpai laut tawau tu agaknya sama tak rasanya dengan yang dalam gambar ni?

    ReplyDelete
  29. Banyak kali pergi Kelantan pun tak pernah cuba.

    ReplyDelete
  30. mcm nak cuba je..makanan mcm tu kt sini tak de..

    ReplyDelete
  31. Sungguh tak pernah dengar...ingatkan su'un tadi!

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.