03 July 2013

Istilah Gabungan...

Tak pasti siapa yg mula2
reka istilah2 pelik
hasil gabungan 2,3 patah perkataan ni
atau org skrg dah malas nak bercakap panjang2
semuanya digabungkan...diringkaskan saja..

Contoh:

PARAM =Pasar Ramadan

TERUBAR = Teruja + Berdebar

KETIBAS = Ketiak Basah

MENCAPAP = Mencari Publisiti


Ada sesiapa nak tokok tambah lagi...silakan..:)

38 comments:

  1. biasa dengar param tu jer..yg tiga tu x pernah dengar lg...heheh

    ReplyDelete
  2. hehehe..biasanya di Indonesia je suka gabung perkataan macam ni, dah berjangkit ke Malaysia juga ye Kam.
    Tak lama lagi meriahlah dengan PARAM kan, teringin nak makan bubur lambuk, hehe..tiba2 je.

    ReplyDelete
  3. Semua perkataan tu saya tak pernah dengar. hahahah jakun tul kan.

    KETIBAS... sangat lucu maksudnya

    ReplyDelete
  4. mencapap tu mmg dok guna masa zaman sekolah dulo2..lagi..hehe

    ReplyDelete
  5. sy tau param je.. lelain x tau... x penah dgr pun sebenarnya.... pun jakun gak ni...

    ReplyDelete
  6. Semua words tue pertama kali farah dengar..atapi bagus jugak xperlu sebut panjang2 kan..;p

    ReplyDelete
  7. Apa pula, perkataan macam ni patut dikomersialkan & diiktiref kalau sesuai, contohnya PAWAGAM (panggung wayang gambar), BERDIKARI (berdiri di atas kaki sendiri) ... mungkin kita bleh cari gelaran sesuai juga macam HARIMAU MALAYA untuk pasukan bolasepak kebangsaan Malaysia.

    ReplyDelete
  8. kalau nak menambah ni 10 hari 10 mlm x habis hehehe

    ReplyDelete
  9. tp kadang2 seronok gk kak, cume kadang ada yg mcm tak sesuai lah kn

    ReplyDelete
  10. mantan = mundar mandir tanpa jawatan ?

    bosing = bosan + boring

    :)

    *iklan..ramadhan nanti saya niaga di PARAM..hehhehe

    ReplyDelete
  11. Saya tau param dengan mencapab tu jer, zaman kolej dulu-dulu kan. hahha funny bila disingkatkan.
    My hubby singkatkan SMS kepada "semes", yang dah pendek pun nak dipendekkan lagi.

    ReplyDelete
  12. Salam kam.

    Kak ani kadang2 keliru dengan bahasa cantum ni. PARAM tu kak ani dengar tahun lepas semasa bulan ramadhan.

    ReplyDelete
  13. Perlukah istilah gabungan ini? Macam pelik je bunyinya...Rasanya banyak yg tak perlu, ianya hanya merosakkan bahasa Melayu. Sudahlah singkatan semakin berleluasa sejak adanya media sosial...ianya menjadi masalah apabila tersalah tafsir.

    p/s: Sekadar pandangan saya aje...jgn amik hati ye

    ReplyDelete
  14. petua = pesan orang tua
    jantina = jantan atau betina

    ReplyDelete
  15. Kt kedah dulu popular dgn gorpis (goreng pisang) di ilhamkan oleh bekas MB nya, sanusi joned

    ReplyDelete
  16. pertama kali dengar perkataan2 gabungan camni...

    ReplyDelete
  17. Saya tak penah guna perkataan ringkas mcm ni. Anak2 kalo sy dgr guna (terpengaruh ngan kawan2) sy marah. Merosakkan bahasa. Dh laa bahasa kat sms jadi pendek2...bercakap pun nak pendek2kan jgk...Kalo sedap bunyi takpe..tambah2 mencapap tu..paling sy tak suka.
    PARAM tu..sy tak penah guna. Tetap sebut pasar ramadhan.

    Mmg dulu2 ada perkataan digabungkan..mcm pawagam..panggung wayang gambar. Kugiran..kumpulan gitar rancak..tapi sekurang2nya ia digabungkan menjadi satu perkara lain. Nak gabungkan tu tgk laa relevan ke tidak ianya digunakan.

    ReplyDelete
  18. Mungkin xpenah dgr kt sini.ROCKIS = ROCK ISLAM.1st time dgr ms g indon aritu...

    ReplyDelete
  19. Di indonesia lagi banyak seingkatan yg kdg2 bunyinya sangat pelik seperti Pemilu (pilihanraya umum), Menlu (Menteri Luar) dll. Di Kedah dulu ada singkatan gorpis utk goreng pisang, sekarang dah tak digunakan lagi...

    ReplyDelete
  20. Makchaq pun setuju singkatan ni jangkit dari Indon...

    ReplyDelete
  21. hehehe....rietta jrg guna istilah tu seme...susah plak lidah nie...ekekeke...

    ReplyDelete
  22. Adoi..mcm2 yer kak. Param tu ada lah dengar. yg lain2 tu 1st time ni.

    ReplyDelete
  23. Jangan sapa pandai-pandai tukar INSAN MARHAEN jadi IMAR dah la...

    ReplyDelete
  24. boleh guna singkatan ni, jika diketahui kata asas apa kan...rasanya tak berapa menyinggung kerana bukan direct kata, cuma dari mula orang tu faham.
    rasanya kalau kata " alamak ketiak awak basah lah" alamak kan dia malu depan2 orang lain pula lah dia di tegur.sedap kg gabungan ni..

    ReplyDelete
  25. js biasa dengar param je..yg lain baru tau..hihi

    ReplyDelete
  26. Param mcm Nama Lecturer Saya..haha Dri India..

    ReplyDelete
  27. KETIBAS paling mantop oke! hahahahaha. Selamat berpuasa auntie ;-)

    ReplyDelete
  28. hahaahaha lawak gile KETIBAS tuh.. pestime tgk !!

    ReplyDelete
  29. Salam K.Kamsiah..

    ohooo...
    PARAM tu cma pernah dgr.. tapi yg lain2 tu..? erkkk blm pernah lagi. ehehe..

    ReplyDelete
  30. Aikk..yang pernah dengar cuma mencapap je. Lain tak pernah. Hehe~ Ada lagi satu, LAMPI. Lambat pickup. Hehehe~

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.