10 March 2013

Markisa

Tiap kali ke Cameron Highlands
jus Markisa tak pernah lupa dibeli

dah tu bkn main mahal lagu harganya

So amik inisiatif tanam sendiri
disamping meredupkan laman rumah

berusia beberapa minggu
disemai dari biji benih

dipindahkan kedalam pasu

ada 10 pokok semuanya


pergola yg dibina En suami
utk markisa memanjat

ulat atau belalang yg memakan daunnya?
mula panjat memanjat...

Khasiat markisa yg saya jumpa kat Google

Buah markisa mengandungi nutrient seperti vitamin A dan C. 
Vitamin A merupakan sumber penting anti oksidan yang bertindak menghapuskan radikal bebas.
 Buah ini juga dapat memperbaiki tidu dan menghalang pelbagai masalah kulit. 
Kandungan AHA buah markisa bagus sebagai agen pencerah yang menjadikan kulit lebih gebu dan bersih.
Markisa mempunyai khasiat untuk menyembuhkan gejala alergi dan sensitif. 
Markisa juga mampu memisahkan dan membuang racun dari dalam tubuh.
 Selain itu, buah markisa juga meningkatkan 
kesegaran kulit dan merangsang pertumbuhan sel muda pada lapisan kulit wajah. 
Markisa mengandungi vitamin c yang tinggi serta anti oksida.
Ada banyak khasiat lain yang dimiliki oleh buah markisaseperti yang ada dibawah ini :
  •     Memulihkan Kanser
  •     Mengatasi insomnia
  •     Mengatasi batuk
  •     Anti alergi
  •     Menenangkan anak hiperaktif
  •     Melancarkan perjalanan Haid
  •     Menjaga kecantikan wajah
  •     Menurunkan kolesterol
  •     Melancarkan peredaran darah
  •     Antiseptik
  •     Antibodi



33 comments:

  1. Salam Kam..

    Dulu2 masa kecik, ada pokok markisa depan rumah mak, masa tu tak tau hargai sebab buahnya masam. Hari ni kalau berpeluang nak juga ummi tanam. Nampak subur elok pokok tu Kam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya ummi..kat rumah saya,masa kecik2 dulu,buah ni bkn main lebat buahnya..tp tak tau nak makan,tak tau kgasiatnya..buah tu gugur mcm tu ja la..

      Delete
  2. pertama kali saya minum jus markisa masa kat Medan..memang sedap.

    ReplyDelete
  3. Salam,
    Dekat kampung, mak ada tanam pokok ni. Lebat buahnya tapi xtau nak makan macam mana. Yang di makan bijinya atau kulitnya? Macam mana nak buat jus? Buah yg masak berwarna merah kan...tp keras jer, memamg mcm tu ke?
    Maaf...byk tanya ye.

    ReplyDelete
    Replies
    1. belah dua buah markisa tu,korek keluar isinya...blend bersama air kemudian tapis...tambah sikit gula sbb rasanya masam sikit

      Delete
  4. Rajinnya tanam pokok markisa...nanti bila dah berbuah, bolehlah saya pi petik noh...:)

    p/s TQ sudi kongsi info menarik buah Markisa..

    ReplyDelete
  5. assalam kamsiah..acik tak berapa nak suka..sebab baunya..ada kwan tanam..selalu nak bagi..acik tolak denagn baik..terpaksa bagi tau..semua yang ada dirumah tak mau makan/minum

    ReplyDelete
  6. banyak khasiat rupanya markisa ni...nampak subur pokok2 tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. setiap yg dijadikan ALLAH tak sia2..cuma kita yg tak tau..

      Delete
  7. banyaknya akak tanam pokok markisa nie..eloklah tuh dgn pergola yg dah ready made...semoga cepat2 berbuah..:)

    ReplyDelete
  8. rajin akak tanam..tak sabar nak tengok dia berbuah nanti :)

    ReplyDelete
  9. Rajinnya akak tanam.....
    Banyak khasiat rupanya buah markisa ni ya kak...Thnks berkongsi di sini....

    ReplyDelete
  10. baru saya tahu pokok markisa ni macam ni, hihihi..
    sebelum ni dengar drp orang je...
    banyak khasiatnya pokok ni,,,,

    ReplyDelete
  11. salam kak. wah suburnya nampak pokok markisa tu. kalau dah besar semua mau jadi petani moden ni kak sbb sp 10 pokok tu. hehe, ros suka minum jus markisa tapi tak pernah tgk real pokok & buahnya. nanti dah berbuah akak update ye citernya ;)

    ReplyDelete
  12. assalam,
    rajin nyer...kan dah nampak hasinyer..

    ReplyDelete
  13. Ye, saya datang dr blog alia..
    juga kawan dia di facebook :)

    salam kenal ye aunty :)

    ReplyDelete
  14. oh ye, baru saya thu rupanya daun atau buah markisa ni ade khasiatnya. :)

    ReplyDelete
  15. asalam..banyak khasiatnya ya...biasa markisa ni nanti dijadikan jus minuman...kadang makan terus lagi orignal..masa kanak2 dulu di kampung berlambak..sayang sekarang dah tak ada di kampung, boleh tau markisah tumbuh sendiri, panjangnya melilit sampai naik atas pokok, lepas tu bauah berjuntaian banyaknya..

    ReplyDelete
  16. salam...mcm ni rupanye pokok markisa. selalu minum nestle bliss perisa Markisa.

    ReplyDelete
  17. JR selalu minum markisa pasang siap yg dah masuk botol....

    ReplyDelete
  18. sy suka makan buah markisa dari minum jus markisa, hehe..
    Sy selalu beli kat Bukit Tinggi, Bentong tu....kat CH sy tak penah beli lagi...

    ReplyDelete
  19. Assalamualaikum akak....

    Sedap ker?? ari tu masa naik cameron takut nk minum... hehehe..
    Apa2 pun I Follow...
    AmiRini
    http://storyofamirini.blogspot.com

    ReplyDelete
  20. kemain mahal LAGU ek harga dia..=)

    rasa apa ek menatang ni

    ReplyDelete
  21. Byk tu 10 pokok! Semoga rajin berbuah nnti!

    ReplyDelete
  22. x pernah rasa lagi air ni...nanti dah besar..boleh la kasi noe rasa..hehehe...

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.