21 March 2013

Resepi Bubur Jagung


Menu minum petang...petang semalam
bubur jagung 

Bahan:
-5 tongkol jagung
-1 tin jagung manis
-1/2 tin susu cair
-2 helai daun pandan
-1 paket kecil (80g) sagu
-garam dan gula secukup rasa



cara2:
-leraikan jagung dari empulurnya
-rebus bersama daun pandan yg disimpul
 (air sama paras dgn jagung)
-bila air separuh kering,masukkan susu cair
jagung dlm tin dan biji sagu
-masukkan gula dan sedikit garam
-bila biji sagu tu dah kembang (jernih warnanya) bolehlah dipadamkan api

saya cuma buat manis2 buah ja
dan susu cair mengantikan santan

26 comments:

ummuaidan said...

salam kak..sdapnya...akak guna susu cair yer..biasa guna santan jer..:)

Agus Setya said...

assalamu'alaikum,
sepertinya delicius sekali buburnya, jagung itu non karbohidrat dan menyehatkan pengidap diabetes.
salam hormat :)

Nurzakiah Hanum said...

nyum2

Bin Muhammad said...

Salam,
Enak dan meyelerakan... Itu baru tgok gambar, kalau rasa pasti xcukup semagkuk!

Aziela said...

Ok, first time nampak bubur jagung yang macam creamy dan sedap. Selalunya saya rasa macam ala-ala cair jer.

che mid said...

Nampak sangat segar butir-butir jagung tu.. feveret saya ni..

Azmatun Ismail said...

kak selera tengok bubur jagung tu saya suka lebih jagung dari kuahnya...

MyFreeMinded said...

Aduh sedapnya nampak, mengiurkan betul, saya memang suka sangat2 bubur jagung. Apa2 kuih ke minuman ke, ada jagung2 ni memang suka lah. :)

Ratu Hatiku said...

sedapnya...mak mertua suka buat bubur jagung nie...saya tukang mkn jerk..hihihi

aizamia3 said...

resepinya mudah tapi tiap kali teringin mesti mintak en. suami buatkan.. hehehe.. ;)

Daddy Ziyyad said...

makan sejuk2 bubur jagung ni pun best ;)

Hans said...

wahhh
sedap nih :-)

Gee GTG said...

salam..
wahhh.. sedapnya.. nak sikit...
meleleh dah air liur ni..^^

Amin A. R said...

saya suka sangat bubur jagung yg letak sagu ni.....feveret!

lizz said...

sedapnyer bubur jagung...saya balik kampung selalu makan bubur jagung yang mak buat..

KhaiRin : anies said...

salam kak..
apa khabar?
sihat x?
hrp semuanya sihat dan bahagia selalu..

Jay Ar said...

Saya pula suka cucur jagung, cicah sos pun tak apa....

MulutPayau said...

Sedapnya.....

Shaiful Zaidi said...

tergoda...hehehe

Tihara said...

bubur jagung kalau buh jagung tin yg berkrim tu bertambah2 sedap nye kan kak :)

n O e s u h a i m i said...

kecap air liur dibuatnya...mesti lazat..

nea lopah said...

sedap nye..terliuq cek!

Faridzuan said...

Suka makan bubur jagung. Sedap! Berkrim! Yum yum! :)

Etuza Ezawarna said...

nampak sangat lazat,memang menyelerakan...

Nora Karim said...

sedapnya kak.... terliur la...

Anonymous said...

Kalau tak letak jagung tin dan gula pasir diganti dgn gula melaka lagi btambah sedap atau kurang ye sedap ye?