08 March 2013

Nasi Ayam -Homemade

Menu yg simple -lunch hari ni


Bahan-bahan: 
5 cawan beras (beras basmathi  lg cantik)- cuci dan toskan 
8 cawan stock sup ayam 
2 helai daun pandan 
1 batang kayu manis 
2 kuntum bunga lawang
 4 kuntum bunga cengkih 
3 biji buah pelaga
 1 1/2 inci halia 
 3 ulas bawang putih
1/2 camca kecil garam


Cara Memasak:
Panaskan mentega, tumis kulit kayu manis,
bunga lawang, bunga cengkih dan buah pelaga sampai naik bau..
 pastu masukkan halia, bawang putih dan daun pandan.
Masukkan beras yang dah ditoskan dengan bahan2 tumis tadi..
 masukkan air rebusan ayam dan tambah garam, gaul dan biarkan hingga masak.

Sup

Bahan-bahan:
kaki /tengkuk ayam
 1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 1/2 inci halia
1 kuntum bunga lawang,
 2 kuntum bunga cengkih,
3 biji buah pelaga ,
1 batang kulit kayu manis
sebungkus sup bunjut

Cara menyediakannya:
 Guna lebihan air rebusan ayam tadi, tambah air sikit kalau kurang air.
 Masukkan halia, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga dan kulit kayu manis Biarkan mendidih,  Masukkan bawang putih dan bawang merah yang telah di goreng kekuningan
Tambah garam secukup rasa.
Masukkan daun sup dan daun bawang dan boleh dihidangkan.



Sambal Cili

Bahan-bahan:
 6 ulas bawang putih
10 tangkai cili merah
2 sudu besar cuka
2 sudu besar gula dan sedikit garam
3 sudu besar sos cili
2 cwn air

 Cara Menyediakannya:
Blend semua bahan.. masak kejap.. masuk garam & gula secukupnya.

Sambal Kicap

Bahan-bahan:
5 sudu besar kicap manis
 3 sudu besar kicap cair
2 ulas bawang putih
 beberapa titik minyak bijan
2 cawan air rebusan ayam

Cara Menyediakannya: Campur semua bahan dan masak kejap






Ayam Goreng Madu 

Bahan-bahan:
1 ekor ayam- di potong 6
3 sudu besar kicap masin
 3 sudu besar sos tiram
 2 sudu besar madu
 2 sudu besar sos tomato

Cara Menyediakannya :
 Rebus ayam bersama air hingga separuh masak dan keluarkan dari sup tersebut.(Air rebusan ayam inilah buat masak nasi ayam tadi)
Perap ayam bersama kicap, sos tiram,sos tomato
dan madu selama sejam
Goreng ayam dlm minyak terendam.
 Setelah masak angkat dan toskan.


 






42 comments:

  1. Kesukaan anak kakpb ni,kalau boleh nak suruh kita masak hari2...mana boleh?

    ReplyDelete
  2. feberet kami sekeluarga..tapi terima kasih kongsikan cara2 nak buat sambal cili, kicap dgn ayam goreng madu..yummyyyy..

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum wah akk pun masak manu istimewa ye...sdp npk nasi aym tu..jum tukar gan saya nasi tomato

    ReplyDelete
  4. terbayang sedapnya cicah ayam goreng madu tu dgn sos cili...:)

    ReplyDelete
  5. sedapnya nasi ayam. nak buat nasi ayam pun takdelah susah sangat kan ;)

    ReplyDelete
  6. wah nampak menyelerakan tu kak...hehe tiba2 rasa lapar plak ptg2 ni...

    ReplyDelete
  7. simple? hu... bagi IM yang simple tu goreng ikan sardin dan tumis bayam. nak lagi simple... nasi lemak bungkus..he..he..

    ReplyDelete
  8. tak ruga menjadi handal di dapur, semestinya demi untuk keluarga..so sedap ...terima kasih resipi..

    ReplyDelete
  9. saya suka makan nasik ayam..........ayam goreng madu tu, perghhhh...terliur..

    ReplyDelete
  10. salam, hari ni kebetulan nasi ayam kat sekolah, sayang sekali tak sedap...tapi kerana perut dah berdendang lagu keroncong maka suap la jugak...mesti u punya sedap kan?

    ReplyDelete
  11. salam kamsiah ..
    mai sepinggan ...
    he..he..

    ReplyDelete
  12. Kdg2 terpikir kenapa waktu pagi jarang2 jumpa org jual nasi ayam...asyik nasi lemak aje???

    ReplyDelete
  13. sedapnya suuup....nk tompang makan boleh? :)

    ReplyDelete
  14. Wow...ini kok nampak kek anak den.....habis isteri den di paksa buat.....ahakz

    ReplyDelete
  15. Singgah kembali wah bestnya kak nasi ayam ni.. emm terliur nih..

    ReplyDelete
  16. best nye...kak, kalau kukus pun boleh kan ayam tu??

    ReplyDelete
  17. Saya anak beranak suka makan nasi ayam tapi kat kedai je.... yang kat rumah saya ada banyak ikan. Ikan saya besar... masak apa ye?

    ReplyDelete
  18. tengok ayam madu tu sungguh memikat jiwa..ditambah lagi dengan sup yang dipenuhi daun bawang tu....tengok saja dah tau, mesti kena dengan selera saya.

    ReplyDelete
  19. sedapnya resepi akak nie..len kali nak cuba yg akak nyer nie yer..

    ReplyDelete
  20. sedapnya...terus remy nak pi mkn..........jom lunch!!!

    ReplyDelete
  21. Sedapnye makan panas2. lepas ni nak try buat la..
    best :)

    ReplyDelete
  22. Wuaaa sedapnya. Lama sungguh saya tak buat Nasi Ayam nih. Dalam banyak-banyak perkara tu, saya paling tak pandai nak buat sos cilinya.

    ReplyDelete
  23. sedapnye...dh lama js tak buat nasi ayam...hehe

    ReplyDelete
  24. sedap nyer..tambah plok dengan perut lapor ni hah....

    ReplyDelete
  25. Tgk gambar je dah berselera kak..
    pernah juga masak nasi ayam..tapi tak sesedap akak buat ni kot..hehe:)

    ReplyDelete
  26. rasa nak cuba ayam madu tu..sedap tengok

    ReplyDelete
  27. Baru baca resepi tp dah telan air liur hihi

    ReplyDelete
  28. datang pagi2 jenguk apa menu...selamat berhujung minggu..

    ReplyDelete
  29. sekarang ni nasi ayam banyak versi... kat kedai nak cari yg sedap susah, kalau pandai buat sendiri memang sedap

    ReplyDelete
  30. rajinnyer mak buat ayam madu tuu.,,eHHHee

    ReplyDelete
  31. wah.. sedapnya.. feverete AmiRini ni...
    Terbaikk...

    ReplyDelete
  32. sedapnya semua makanan ini...


    http://www.noormalashahar.blogspot.com

    http://www.noormalashahar.com

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.