06 March 2013

Nostalgia Biji Getah


Lahir di tahun 70an
tak ada permainan canggih seperti anak2 skrg

apa yg ada disekitar rumah
atau disekeliling kampung
itulah yg jadi alat permainan

rumah ayah saya di kampung dikelilingi kebun getah
(sblm ditebang dan ditanam pokok buah2an )

rumah beratapkan zink
bila biji getah tu pecah
berdenting2 jatuh keatas zink

kulitnya yg tajam dihujung pula
sakit jika dipijak tanpa selipar

apa yg dibuat dgn biji getah ni?

permainan pertama yg menyeronokkan adalah congkak

bkn guna papan congkak yg cantik
seperti skrg

tapi lubang congkak dikorek diatas tanah





permainan kedua adalah melaga biji getah
biji getah sapa yg pecah dianggap kalah

ada kawan2 lelaki yg nakal
menebuk lubang kecil
pada biji getah
dan memasukkan 'timah' yg dicairkan
haha mmg takkan pecah dia punya

lelaki dan perempuan bermain bersama
sekeliling kampung
mandi sungai,memanjat pokok

namun takde terjadi sekali pun
kes2 tak bermoral seperti skrg

tiada  kes culik, cabul mencabul
apalagi 'merogol'

org2 tua kenal setiap kanak2..anak sapa..rumah dimana..

anak2 saya skrg?
biji getah pun tak kenal

24 jam dgn hp,laptop,pc..

44 comments:

  1. Waa betul2 nostalgia ni Kam, ummi pun pernah kutip biji getah buat laga, tapi tak cukup kuat untuk pecahkan biji getah orang lain.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ummi..kena main tipu2 sikit hehe...isi kt dalam biji getah tu dgn apa2 yg keras..

      Delete
  2. betul kak teringat memori main congkak & melaga nie..heheh..seronok sungguh masa tuh..skrang dah takder dah tu semua yer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. permainan kanak2 skrg tak mengunakan tenaga...dok depan lappy atau pegang hp je..

      Delete
  3. Saya dulu suka kutip biji getah bila balik kg, tapi takde buat main apa pun.
    Skrg susah nak jumpa, sume org dah tukar tanam sawit.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu,kalau ada kebun getah pun nun jauh dari kg..jauh dari rumah..

      Delete
  4. betul tu kak Kam... anak2 skrg x kenal biji getah... hehe...
    teringat dulu2 kutip biji getah main congkak atas tanah...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. main ramai2,lelaki perempuan..takde la nak gaduh2...

      Delete
  5. Sempat jga permainan biji getah ni Kak...
    kami guna main batu simban...
    klu anak2 skrg depa kenal angry birds..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak skrg byk menghabiskan masa bersama internet..tanpa internet...bagaikan tak boleh hidup..

      Delete
  6. betul kak, budak2 dulu xde pun kes2 macam sekarang ni..buah getah tu femes dulu main laga, abang saya lagi best, dia main tipu pakai biji buah salak lawan laga buah getah tu..konfem la dia menang..

    ReplyDelete
  7. semua yg diatas saya lalui
    saya lahir tahun 1979..masih lagi 70an kan?hihi
    sampai hitam kuku masuk tanah sbb main congkak lubang kat tanah tu
    balik kg on CNY tu saya bawak anak masuk kebun getah
    sama2 cari biji getah untuk dibuat main.

    ReplyDelete
  8. kannn..rindu zaman dulu bermain tanpa rasa takut!

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum
    singgah pagi rabu
    semoga diri sentiasa ceria selalu:)

    ReplyDelete
  10. alahai nostalgianya...angah pun sempat main congkak biji getah, badan congkak adalah lubang tanah, lps main habis kuku hitam masuk dek tanah

    ReplyDelete
  11. rietta sempat juga men biji getah dlu..maklum lah duduk di kmpung....tpi kitaorg maen sebagai buah congkak...skank pokok getah semua dah ditebang akk...mana nk cr lgi biji getah pown xtaw...

    ReplyDelete
  12. saya pun ada pengalaman main congkak gitu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mesti tersenyum bila teringat kisah2 lucu zaman kanak2 ,kan..

      Delete
  13. mmg nostalgia sgt2 sbb sy pun pernah korek lubang kat tanah buat main congkak dgn biji getah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. best sesangat...skrg budak2 main congkak dgn guli..

      Delete
  14. saya x sempat merasa main bijik getah ni...hehe...lahir pun hujung2 80'an.... :D

    ReplyDelete
  15. Betul2... korek2 tanah bawah rumah nak buat congkak, jumpa cacing. Atau, bila dah korek, esok nak main lagi, dah kena kais dengan ayam. Ibu ayam dah bertelur dalam lubang congkak. Hahahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..mmg lucu kalau jadi macam tu...dulu2 tak pulak geli tgk cacing...

      Delete
  16. suka kumpul biji getah.. lagi banyak lagi best.. nak pulak dulu tinggal dengan arwah wan.. belakang rumah kawasan pokok getah..

    amik biji getah tu, gesekkan atas simen lantai, pastu cucuh kat tangan kawan.. hahaha.. agak nakal main cenggitu.. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg tu akak tak pernah main haha..mesti panas tgn kawan tu...

      Delete
  17. Salam kak kamsiah..

    Dulu2 memang seronok kumpul biji getah.. tapi anak2 memang tak kenal kot dengan biji getah ni.. jadinya sekarang ni kalau jumpa balik dengan biji getah, emaknya pulak yang terlebih excited dari anak2 he..he..

    salam kenal ya.. terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog saya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ya..sama mcm akak..kalau jumpa sesuatu,yg meningatkan kita pd zaman kanak2,bkn main excited lagi...explain satu2 pada anak2..

      Delete
  18. Anak saya pokok getah pun tak kenal,
    terpaksa saya tunjukkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. anak2 zaman IT...bkn anak2 U ja Thomas...mostly kanak2 skrg mmg begitu..

      Delete
  19. saya dulu selalu kena tipu ngan abang masa main congkak.. bestkan teringat main congkak guna tanah ni :)

    ReplyDelete
  20. anak2 sy kenal bijik getah ni tp tu laa...tak reti nk buat apa ngan bijik2 getah tu..
    nk kutip utk congkak pun tak cukup pulak...dan congkak skang ni lobang jenis kecik2 tak muat nk taruk bijik getah.
    Dulu2 leh laa korek2 tanah buat mcm congkak, kan...hehe..

    ReplyDelete
  21. rasanya ramai anak2 tak kenai biji getah ni :)

    ReplyDelete
  22. sy lahir di tahun 1991 dan kenal biji getah :)



    main jgk laga2 biji getah tu n congkak korek lubang tanah.hee

    ReplyDelete
  23. suke main congkak dengan biji getah ni. nostalgia sangat! tq share kak.

    ReplyDelete
  24. Saya pun main ni masa sek rendah dulu....siap bubuh lilin lg dlm biji getah bg power konon...hehe

    ReplyDelete
  25. masa saya kecik sempat la main congkak guna biji getah ni...itupun import dari rumah sepupu yang dekat kampung..hehehehe

    ReplyDelete
  26. nak bg kenal biji getah senang jer ..
    lastik telinga budak2 dengan getah gelang ..
    pastu kata .. asalnya getah ni dari biji la ..
    sambil tunjuk bijik getah kt depa ..

    ReplyDelete
  27. Lagakan biji getah...memang nostalgia yg tak dpt dilupa tu. Tapi tak pernah pula dengar masa zaman JR budak2 letak timah di dalamnya. Mungkin JR dan kawan2 JR baik2 belaka kot...hihihihi...

    ReplyDelete
  28. nostalgia, main congkak lubang tanah, bunyi biji getah tu satu hiburan...

    ReplyDelete
  29. betul2...setuju dgn akak:)
    saya dulu selalu main congkak dgn biji getah ni...memang kitorng gali lubang la utk dijadikan congkak...
    berbeza dgn kanak2 zaman sekarang ni, diorg main game kat handphone, ipad, tablet, dan mcm2 lagi la mainan eletronik ni...

    ReplyDelete
  30. Kak..penah dengar tak masakan asam rom org pahang. tak silap saya guna biji getah ni. Kalau tk pandai masak bole mabuk.

    ReplyDelete
  31. Dah lama tak tengok biji getah....

    Kak... dulu rumah saya kat kg pun dikelilingi pokok getah, tapi setiap tahun kena tebang untuk buat kayu api... sebab dulu2 bulan puasa mak saya buah kuih guna dapur kayu... sekarang dah tak pernah tengok buah getah, rindu lak rasanya nak dengar buah getah pecah jatuh atas zink

    ReplyDelete
  32. teringat dulu saya ada juga main biji ni, siap lagi simpan biji yang kuat kami gelar jaguan. kenangan lalu tak di lupakan..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.