01 March 2013

Fakta atau auta....

Orang2 tua banyak pantang larangnya
kadang2 sesuatu yg ditegah tu
lucu pula pada pendengaran kita

Daun Pandan
Daun pandan lbh wangi baunya
jika dipetik mengunakan tangan
daripada mengunakan pisau atau gunting

hehe ye ke???

Cili Padi
Sambal lbh pedas jika mengunakan
cili padi
yg dimasukkan dlm jumlah yg ganjil
5 biji...7 biji..9 biji..

hehe betul ke..??

Dikatakan juga jika diblend/tumbuk
sekali dgn tangkainya
mengurangkan sakit perut
bg yg tak tahan pedas
atau pengidap gastrik

saya tak pernah cuba..


Kari ikan/ayam lbh sedap mengunakan periuk tanah
berbanding periuk aluminium...??

Tapai
Jika mengunakan daun pisang/getah
atau apa2 daun
tak boleh dilihat org lain
nanti tapai tak menjadi

haha..saya katakan kalau mcm tu
kena amik daun waktu malam
ketika org lain dah tido...



Anak Dara
Anak dara saya pernah ditegur
kerana duduk dibendul
Mak  Longnya kata nanti lambat dapat jodoh..

haha disambut dgn gelak sakan oleh kami anak beranak..

Bayi
Saya pernah ditegur semasa
membuat persiapan kelahiran anak sulung dulu
mengunakan warna kuning
utk  sarung tilam/bantal/selimut

nanti bayi kena jaundis/kuning..

eemmmm apa kaitannya..??


ada sesiapa yg tambah fakta/auta lagi..:)

54 comments:

  1. he he he...x pasti tapi pasal periuk tanah tu memang pernah dengar...tak tau apa relationnya di situ... hu hu hu...

    ReplyDelete
  2. saya pernah dengar juga ada yg berkata jangan buat tapai waktu haid nanti tapainya warna merah...entahlah betul ke tak

    ReplyDelete
  3. semua akak tulis tu saya penah dengar tapi betul ke tidak tu tak pasti le pulaknye kak...hehehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. zaman skrg ramai yg dah peduli semua tu,kan..

      Delete
  4. Kakcik ni jenis main belasah je... :)

    ReplyDelete
  5. tak boleh nyanyi kat dapur nanati dapat suami tua yer..heheh

    ReplyDelete
  6. Mungkin pesanan ni beraskan pengalaman orang2 dulu dan dipanjang dari satu generasi ke satu generasi.

    Contohnya cili masak dengan tangkainya tak sakit perut, kemungkinan keseimbangan chemistry antara cili dan tangkai, seperti ada orang kata tak nak kembong makan nangka dengan pulurnya sekali.

    ReplyDelete
  7. salam jumaat yang indah
    semoga 1 march membawa kebahagian dlm idup
    hehe

    ReplyDelete
  8. hehe..ummi ni kalau ambik daun pandan mesti pakai pisau. Yang nombor pasal guna cili ganjil tu ummi pun pernah dengar Kam, tapi tulah tak taulah fakta atau auta.

    ReplyDelete
  9. hehehe.kadang2 kebetulan jg tu kak,pas tu jadi petua turun temurun ...hehehe.melainkan semua itu dari AL-quran dan sunnah saya percaya la..hehehe.

    ReplyDelete
  10. Cantiknya kak ambik gambar cili tu,saya nampak sedap je..hahaha.

    ReplyDelete
  11. Pernah dengar semua pantang tu tp kadang2 tak ikut juga....hehe

    ReplyDelete
  12. wak tetiba teringat pekan Batang Berjuntai yg dah ditukar namanya tu fulakks.,ahHHKs

    ReplyDelete
  13. psl daun pandan ngan cili api tu xpernah dgr plak...ermm betul ker erk.. :)

    ReplyDelete
  14. Bab anak dara dgn bayi je pernah dengar...yg lain2 x pernah dengar...

    Petua lain : Jangan menyanyi kat dapur nanti kawin ngan org tua...

    ReplyDelete
  15. Yang BAYI tu, saya boleh katakan dengan yakin bahawa ianya 300% AUTA.

    ReplyDelete
  16. cili padi or cabai melaka kata org Perlis, memang saya tumbuk tak buang tangkainya masa nk buat smbal blacan.. tapi tk tau la pula gnjil kurang pedas tu.tapai saya slalu buat tk dak pntang pun tpi jdi manis mcm biasa jgak.

    ReplyDelete
  17. Salam Kam,

    Mak Aji rasa ada yang fakta dan ada pula yg auta. Org tua2 ni terlebih dahulu makan garam, byk pengalaman, jd ada kadang2 betul yg mrk kata berdasarkan pengalaman mereka. Walaupun begitu, memang ada yg saja2 dibuat atas alasan menakut-nakutkan agar tidak dibuat kerana kurang manis, spt anak dara menyanyi di dapur, juga takut ikan hangus atau gulai rosak sbb terlalu leka (mana nak pegang mike mana nak pegang senduk lagi, he he!).

    ReplyDelete
    Replies
    1. menyanyi tu tnad hati bahagia kut...dalam bilik air pun dilarang menyanyi..

      Delete
  18. benda2 ni dah selalu dengar kan kak tp lada tu mmg saya letak ganjil dah terbiasa..pedas semacam je..hikhik

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak main campak ja..tak bilang un berapa biji nak tumbuk/blend

      Delete
  19. pernah dengar pantang larang ni tp tak pernah ambil serious pun....hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. terpulang la kan...bila org tua cakap..kita cuma dgr ja..

      Delete
  20. hehehe...mmg mcm mcm kan akk....ada yang rietta pernah dgr...ada juga yang bru hri nie rietta dgr...

    ReplyDelete
  21. KA bila mak cakap diam2 dengar je x nak komen byk2 hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. walau tak percaya..tp diamkan je la..amik hati org tua,kan..

      Delete
  22. 1. Jgn duduk atas bantal katanya nanti bisul.
    2. Jgn menjahit waktu senja nanti cepat rabun
    3. Jgn cabut uban nanti makin banyak
    4. Jgn picit jerawat malam nanti hitam bekasnya

    Heee... kalau org jawa lagi banyak pantangnya tau. Tapi keluarga kakak biasa tak tegur siapa yg dan terlanggar pantang. Biarkan saja. Kalau belum buat diberitahu tak apa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn cabut uban..nanti makin byk..:)
      pertama kali dgr pantang larang ni

      Delete
  23. Lagi satu, kita suka menyanyi kat dapur tau kak.. Dulu mak selalu cakap jgn nyanyi kat dapur nnt dapat laki tua.. Sekali kita kahwin ngan lelaki lagi muda dari kita..Hehehehe~

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'tua pun tua la mak..janji poket tebal'..hehe kalau jawab mcm tu apa gaknya si ibu nak kata..

      Delete
  24. semua di atas tu biasa dengar.. ;)

    lagi..
    - jangan duduk atas bantal, nanti kena bisul (takut bantal kotor)

    ReplyDelete
  25. kunjungan perdana sobat salam kenal'y. kalu ada waktu main kawan di tempat ane

    ReplyDelete
  26. kalo amek daun pandan ngan tangan...tangan kita laa akan wangi berbanding kalo guna pisau atau gunting tu, kan...hehe..

    ReplyDelete
  27. santan kalau diperah mestilah ibu jari ke bawah...baru tak cepat basi katanya...hihi...saya taram jer..x pernah ikut :D

    ReplyDelete
  28. itulah superstition hihi...haah kan memang banyak kepercayaan orang dulu yang kita biasa dengarkan

    ReplyDelete
  29. sy penah cuba tumbuk cili bersama tangkai, liat betul tangkai tu nk lumat. hehehehe

    ReplyDelete
  30. Memang org2 dulu banyak pantang, bersalin pun banyak pantang larang. Tapi org sekarang pakai redah saja...bersalin pun dah tak bertungku lagi, umur belum 40 perut dah macam mengandung sekali lagi, tapi cuma mengandung angin sebab tak bertungku...

    ReplyDelete
  31. setuju dgn k zakie ..
    org jawa lg banyak pantang larang nya ..
    kt bahagian hujung kepak ayam dalam bahasa jawa dipanggil suwiwi ..
    pantang dimakan sbb nanti terpisah jauh dari keluarga ..
    tp aby belasah jer ..
    last2 terlepas kt utara 24 thn lama ..
    terpisah jauh dr keluarga ..
    fakta ke auta .. huhu..

    ReplyDelete
  32. memang ada betulnya petua tu pada etuza lah ya. apapun tengoklah keadaan yang pastinya Nawitu dan kena baca bismillah dahulu baru nak ambil. Lada..saya kurang makan, mak oi mama sebelah saya ni penggemar lada lah pula..tu yg etuza dah kena makan tu hari2 ada ja lada, apa lagi yang anak2 dah remaja tu pun mak oi kalahkan saya makan lada hehehe..

    ReplyDelete
  33. ok pandan ya, saya paling suka haruman daun pandan, sampai saya letak bawa tempat duduk di kereta,..adalah beberapa hari hummm wanginya..

    ReplyDelete
  34. Salam. Seronok baca petua org tua-tua ni...mgkin mereka suruh kita berhati2 kot...tapi saya buat sambal belacan tk penah kira pun ganjil atau genap tapi pedas yg amat...hehe

    ReplyDelete
  35. hehehe..tu la kak...kalo mak sy ckp camtu sy mesti minta explanation ape signifikasi petua2 tu dgn kehidupan harian kite tapi selalunye mak saya bagi mesti logik jadi saya pun ikut la sbb berpuas hati dgn jawapannye tpi petua2 yg akak listkn ni x pnah la plak dgr..hehehe...

    ReplyDelete
  36. Orang tua kata, tak elok duduk atas bantal, nanti kena bisul. :)
    Jangan kuor maghrib, nanti anak kecik melalak tak renti-renti, kena sampuk.
    Kalau dok meniarap, kaki tu jangan bengkok ke atas, nanti mak bapak cepat mati.
    Hehe..

    ReplyDelete
  37. assalamualaikum ... tumbuk cili dengan btgnya sekali mmg saya buat sbb pada btg tu ada penawarnya . Sama cam kentang dan apple , jgn buang kulit sbb kat situ plg byk khasiatnya . Masak guna periuk tanah mmg lebih sedap , tak caya blh cuba . Mak saya selalu cakap , jgn mkn disangga ( angkat pinggan dekat ke mulut ) tak baik ... saya tanya , kenapa ? mak saya pun x tahu ... heheheeee ... klu nak citer pantang larang , org jawa lagi byk ... saya lak mesti nak bukti atau mesti ada sbb yg munasabah .

    ReplyDelete
  38. Ada kebenaran juga di sebalik petua2 ni,
    kalau org cina buat kueh bakul,
    pantangnya tak boleh ditanya bila nak masak,
    tak menjadi kalau ditanya.

    ReplyDelete
  39. salam singgah kak.. yang pasti tang bab jaundice tu mmg kelentong tahap tertinggi......

    :P

    ReplyDelete
  40. Petua orang tua2 ni lucu pun ada, betul pun banyak.

    ReplyDelete
  41. mesti ada sesuatu yg tersirat disebalik petua2 tu kan kak....org2 tua dulu mmg kreatif.

    ReplyDelete
  42. kadang2 petua orang tua dulu2 ada betulnya dan ada faktanya

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.