07 March 2013

Bagaimana Tempat Ni Mendapat Nama?

Nama tempat yg 'menyeramkan'..
bagaimana ia diberikan nama sebegitu?
pasti ada peristiwa disebalik nama tersbut..

Kg Sungai Berdarah Hilir

Permatang Kerat Telunjuk
pernah berlaku kes
kerat telunjuk ke disini??

56 comments:

  1. Mengerikan je nma mcm tu, nk bercuti pun takut.
    Skg terfikir, Lahad Datu tu mcm bahasa org sana kan?

    ReplyDelete
  2. haha... mmg kena kaji sejarah ni... macam mana orang dulu bagi nama, mungkin ada sebab musababnya

    ReplyDelete
  3. salam kenal, pasti ada peristiwa di sebalik nama...

    ReplyDelete
  4. mcm ah long punya bahasa lak. u kerat telunjuk dia ok.muahahaha =P

    ReplyDelete
  5. Assalamua'laikum,
    Ngeri juga nama tempat2 ni. Ya, pasti ada kisah di sebaliknya. Dekat Kg saya di Tg. Karang ada tempat namanya Bagan Tengkorak...pun xtau mcmne dpt nama tu.

    p/s: Terima kasih kerana sudi berkunjung dan follow Blog Relaks Minda. Kunjungan anda disambut gembira dan amat saya hargai.
    Teruskan santai bersama http://relakssminda.blogspot.com/

    ReplyDelete
  6. ish ganasnya nama..mungkin peristiwa sg berdarah, kerat telunjuk pernah terjadi kot kat situ

    ReplyDelete
  7. assalam kamsiah..mesti dulu2 ada sejarahnya kan..sampai dapat nama kampung macam tu

    ReplyDelete
  8. orang dulu-dulu bubuh nama ikut sejarah yang terjadi kat situ kot...tapi nama dua tempat tu kalau ikut kejadian yg pernah berlaku kat situ, kira ngeri jugak la

    ReplyDelete
  9. tima kasih ya kak follow blog sy...

    macam2 nama pelik kan....=)

    ReplyDelete
  10. unik dan ada cerita disebalik nama kg. ni...
    tapi kat mana tempat ni...

    singgah dan follow kembali....

    ReplyDelete
  11. Kalau dicari susur-galur asal mesti ada sejarahnya.
    Kena dapatkan cerita dari org paling lama di situ baru tahu.

    M'sia banyak nama anih kan...

    ReplyDelete
  12. Hahaha..kadangkala, saya pelik juga dgn style org2 zaman dulu namakan sesuatu tempat ni...Nama yg pelik, memalukan pun ada!

    ReplyDelete
  13. Assalam, pada pendapat KN la Kamsiah, mungkin orang dulu2 secara spontan jer kot meletakkan nama2 tempat dari apa yg berlaku dan dilihat mereka tanpa ada maksud tertentu..Wallahu'alam...

    ReplyDelete
  14. byk lagi nama kg2 yg pelik2 namanya kak..
    setiap nama kg mesti ada sejarah dia kan..

    ReplyDelete
  15. salam kam

    namanya pun dah ngeri..

    bglah nama yh senonoh sikit..kan

    ReplyDelete
  16. biasa sangat dengan nama Pmtg Kerat Telunjuk tu ...

    ReplyDelete
  17. iya lah kan..buat kita takut ja nama kampung ni, lepas tu jalan mesti nampak telunjuk kena kerat..

    ReplyDelete
  18. ish...gerun bunyi...ganas2..ada kes berdarah dengan kerat telunjuk kut..tu yg dpt nama camtu...

    ReplyDelete
  19. hihihi...xpernah dgr pun nama tmpt nie.. kat mana nie kak? :D

    ReplyDelete
  20. Takut juga nak kehilir tu nanti berdarah... ehe :D

    ReplyDelete
  21. setiap nama tempat mesti ada asal usul sejarah dia macam mana dia boleh dapat nama macam tu..huhu..kena tanya ketua kampung baru boleh tau jawapannya..:-)

    ReplyDelete
  22. Gerun tapi unik juga nama tu, mudah ingat.

    ReplyDelete
  23. uiks! gerun juga bunyi kg nya ni kak..
    sejarah apa ntah yg tersirat di sebalik nama2 kg ni kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada peristiwa tragis kut disebalik nama2 tu

      Delete
  24. Ngeeeeee..seram nama kg nya....nama yg unik senang diingat...sejarahnya pasti ada...

    ReplyDelete
  25. rasanya dulu tak nama jalan, nama kampung. kebetulan ada peristiwa berlaku, bila nak describe, depa guna "peristiwa tu lah"..kalau seram tu, ok lagi tapi kena yg memalukan , anak kampung pun segan nak sebut, heee

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg ada nama yg agak 'memalukan'..lama2 kerajaan amik iktibar,tukar bg nama elok sikit hehe

      Delete
  26. eiii..kes naya kena kerat telunjuk. Cite p.Ramlee suke sgt sebut Batang berjuntai. hahahaha..skrg dh tukar Bestari Jaya.

    ReplyDelete
  27. kak tadi saya ada post komen tp tak la masuk ke tak..line saya tak ok

    ReplyDelete
  28. Assalam
    Kebetulan, Pak Temuk sudah pernah 2 kali memasuki Kg Kerat Telunjuk. Hadiri akad nikah dan kenduri kahwin anak saudara dengan orang di situ. Teringat, balik dari majlis akad nikah, dapat bekalan durian + macam-macam buah, penuh kereta! Nama kampungnya menakutkan, budi bahasa penduduknya mengagumkan!

    ReplyDelete
  29. mesti ada sejarah tu..sebab tu orang tua dulu-dulu namakan kampung macam tu...:)

    ReplyDelete
  30. pasti ada kisah disebaliknya... hehehe

    ReplyDelete
  31. Salam,
    Cantik blog ni dgn kisah yang menarik.Asal Kulim ke? Makcik perantau dari sini .
    Nama tempat ada yang jadi lawak antarabangsa...ada juga yang mengerikan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. asal kelantan,suami org kulim..skrg menetap di kulim la..tp tak terer loghat kedah lagi..:)

      Delete
  32. Orang dulu-dulu suka kasi nama bombastik..hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. haahhh..biasanya terjadi sesuatu peristiwa..

      Delete
  33. Dekat Seberang Jaya ada satu tempat bernama Sungai Derhaka. Pelik juga kan...sungai pun boleh derhaka?

    ReplyDelete
  34. salam kenal ye sis


    hahahaha namanya tempat tu mungkin ada kaitanya dengan peristiwa
    mungkin

    saya kurang arif

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin lah,senang nak igt..terus bg nama berdasarkan sesuatu peristiwa

      Delete
  35. memang pelik nama2 tempat tu......scary...

    ReplyDelete
  36. Batang berjuntai pown dh tukar nama daaah.., uhhHuu

    ReplyDelete
  37. kg mak abah sy namanya Tiang Bertarah,abah pernah crtkn kisahnye,,,org prtm buka tnh kg tu moyang sy,Tok Raja Tua,,,,asal nm tu disebabkan pokok besar yg dtarah dan di rendam dlm sungai mngluarkn darah yg bnyk,,,xtau dr mn dtgnye drh tu,n nm daerajnya Sungkai,,moyang yg nmkn sbb di hutan kg tu majoriti pokok sungkai,,,waAllahua'lam

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.