25 November 2013

Patin Masak Lemak Cili Api

Sejak zaman saya belum berkahwin lagi
saya tak pernah menyiang ikan air tawar / ikan sungai
oleh kerana rumah saya berdekatan sungai dan sawah padi
ayah saya biasa menjala dan memukat ikan
dan saya awal2 lagi berkata

"ore tok sir siang ikan nati"
(org tak mau menyiang ikan nanti)

semuanya mak yg akan buat

-saya tak boleh tgk insang ikan keli
yg penuh darah
-saya tak boleh tgk 'pelampung' dalam perut ikan patin
yg bergugus mcm buah anggur

sampailah sekarang..dah punya 4 org anak pun
saya tak pernah menyiang ikan tersebut



jika kerumah kakak di Gua Musang
kakak dan anak2nya yg akan menyiang ikan
yg ditangkap di kolamnya

Semalam ketika ke FishMart
suami teringin sangat nak makan ikan patin
masak lemak cili padi
beli jugak lah sekor

sambil menyiang..
sambil uweekk...uweekkk 
haha mengalahkan org mengandung
siap jugak patin masak lemak cili padi
sbb saya tak makan ikan ni
anak2 yg merasa garamnya..asamnya..


selera saya...cuma ikan 'termenung' ja
tak ada la ikan besar2 dan mahal2...
nasib baik la suami bkn kaki pancing
kalau tak...dia sendiri yg terpaksa menyiang ikan tu hehe

44 comments:

  1. Sama ngn nina. Xreti plus xmaw sie ike sungai. Mahupun airtawar. Hehee

    ReplyDelete
  2. Hehehe...adoi..kesian akak yer, mmg menguji kesabaran betul masak makanan yang kita tak suke. hehe

    ReplyDelete
  3. saya pun tak pandai makan ikan sungai...tpi en suami dan anak2 sgt suka..

    ReplyDelete
  4. mesti geli tuh takleh siang sendiri...sedap nyoh gulai..febret jugok nie...issshh terliur..:)

    ReplyDelete
  5. Baru2 kajwin dulu, suami kakcik beli ikan keli hidup. memang menangis kakcik menyiangnya. Lepas tu, suami tak beli lagi dah. :)

    ReplyDelete
  6. Sama macam Kamsiah saya pun x pandai makan ikan ni, masak lagi la

    ReplyDelete
  7. Makchaq pun tak reti siang ikan darat. Pakchaq la yang kena buat.. tapi makan boleh pulak...Parin masak tempoyak.. sampai ke Temerluh pi cari.. Alasan nak berjalan sebenaqnya..

    ReplyDelete
  8. Biasanya orang masak tempoyak ikan patin ni... sedap pulak tengok kamsiah masak lemak cili padi tu :)

    ReplyDelete
  9. Saya tidak menggemari ikan patin, tapi menggemari ikan air tawar yg lain terutamanya ikan keli dan puyu..tidak ada masalah untuk menyiangnya.

    ReplyDelete
  10. saya pun tak pernah menyiang ikan darat tapi saya suka makan ikan darat..masak lemak laagi saya suka hehe

    ReplyDelete
  11. samala..tak reti nak makan ikan besar2..hihi..

    ReplyDelete
  12. Tengok lauk patin masak lemak cili api tu terus terliur jadinya ni Kam, nak kena cari nasi juga kat dapur ni, hehe..

    ReplyDelete
  13. Adoi...sdapnya...mau betambah nasi klau gini lauknya...

    ReplyDelete
  14. Jangan kata makan, tengok je saya dah kembang tekak.. saya memang bukan peminat ikan patin dan tak pernah makan pun.. huhuhu..

    ReplyDelete
  15. hahaha..kak..saya pun tak berapa nak pandai siang ikan air tawar.. entah kenapa.. ikan laut takpe pulak..

    ReplyDelete
  16. heheheh... uweeeek2 kalu kebetulan jiran2 terdengar msti ingat akak ngandung lg

    ReplyDelete
  17. Salam K.Kam..

    hihi..tersengeh2 cma baca part uwek2 tu.. :p
    samelah kak..tp cma jenis takmkn ikan darat..
    belut ke, ikan keli ke.. mk jgk yg siang..

    msk lemak tu nmpk menggoda,, nyam2.. :)

    ReplyDelete
  18. Saya sejak kawin org Bota terpaksa belajar makan ikan patin sedap tu kak buat gulai tempoyak...

    ReplyDelete
  19. Saya pun kak. Setakat ni mmg xpenah siang lagi ikan darat.. rasa kuat bau nya. Hebat juga akak sambil uwek2 tu dpaat siang dan masak sedap pulak.. lega suami akak makan sedap air tangan isteri tersayang tu...

    ReplyDelete
  20. hi, thank you very much for your comment and your visit. I follow you too, your blog is very nice. Kiss

    ReplyDelete
  21. Salam kak kam.. tun pun palingggg xsuka siang ikan.. tp terpaksa siang jugak, kalau siang tu, siap pakai glove bagai xnk lekat hanyir kat tangan.. tp kalau beli ikan hidup mmg hasben tun yg siang. tun mmg geli nk pegang.

    ReplyDelete
  22. ikan bakar.. sedapnya..dulu kena siang ikan keli hidup, stress gila..

    ReplyDelete
  23. hahah memang kalah orang mengandung gini kak. tapi saya pun dok reti siang ike ni, pastu tokleh la tengok ike payah nak mati macam puyu semua tu, kebal betul. Thats why sampai sekarng saya tak boleh makan ikan2 darat ni.

    ReplyDelete
  24. sedapnya kak… nasib baik bukan penggemar ikan patin… kalau tak, kat mana la nak cari ikan patin kat bradford ni..

    ReplyDelete
  25. Kalau beli ikan sungai, saya yg menyiangnya kerana isteri kata dia tak biasa dgn ikan sungai. Maklumlah saya org kampung kawin dgn org kota, hahahahhaha....

    ReplyDelete
  26. rugi la tak makan..ikan keli paling sedap.haha

    ReplyDelete
  27. Olá,
    adorei esse peixe,ele é parecido com a tainha uma espécie que temos por aqui.
    Tenha uma ótima semana.

    ReplyDelete
  28. Una bellissima ricetta!!
    Complimenti.
    Buona serata.
    Inco

    ReplyDelete
  29. Kakak tak kisah siang-menyiang tapi cuma biasa memang abang yg buat sebab dia tak pandai masak. Tolong siang ikan/daging/ayam dia pandailah...

    ReplyDelete
  30. saya...bab bab menyiang ikan ni memang kurang sikit. tak gemar pun ye. tapi ayam...daging..ok pulak.

    tapi kalau dah siap siang...bab masak saya no hal!

    ReplyDelete
  31. rietta pown xmakan ikan....siang pown jarang....

    ReplyDelete
  32. sama lah kita kamsiah..masak boleh..tapi selepas disiang dan dibasuh bersih..kot tak simpan je la dalam peti ais tu hi hi

    ReplyDelete
  33. Salam Kam♥nekcik ikan sembilang boleh mskan dan siang tapi ikan keli dan yg sewaktu dgnnya mmg tak pandai makan..kita ore laut!!

    ReplyDelete
  34. Ikan laut ke,ikan sungai ke.....errrrr..mmg saya tak tahu dan tak pernah siang! haha

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum Kamsiah

    lama nyer tak makan tempoyak

    ReplyDelete
  36. yum yum sedapnya. lama x makan patin masak lemak :D

    ReplyDelete
  37. kak..ikan air tawar adalah lebih baik kak. sebab kalo makan tiap2 hari pun...takleh dpt ghout seperti kita makan ikan atau yg lelain dari laut tu..hehe..

    Sy lebih suka ikan darat...dpt yg fresh dari sungai lagi best.
    Tp kalo yg dibela...sy suka dari sumber kolam air yg mengalir dari air kaki bukit.Takkan ada rasa lumut, rasa rumput....pergh!! masa apa pun leh terangkat!!! hihi..

    ReplyDelete



• بِسْــــــــــــــمِ اللهِ الرَّØ­ْÙ…َÙ†ِ الرَّØ­ِÙŠْـــــمِ •
Terimakasih...komen anda amat dihargai..
●▬▬▬▬▬▬▬▬❤Kamsiah❤▬▬▬▬▬▬▬▬●

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 
Copyright © 2017 Kamsiah Yusoff. All Rights Reserved. Designed by Cik Nurfarah.